Hoef na zweer flink afgebrokkeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Karlijnxxx

Hoef na zweer flink afgebrokkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-24 23:39

Helaas is de hoef van mijn paard na het uitsnijden van een zweer toch afgebrokkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is een flink stuk van de wand afgekomen. Dit lag wel in lijn van verwachting en we hebben het een goede 9-10 weken kunnen rekken tussen uitsnijden en dat dit is gebeurt.

Hoe nu verder? Smid komt op zondag. Hij is een natuurlijk bekapper, heeft wel wat kunststof-ijzers maar doet niet ijzer-smeden. Paard staat al langere periode op hoefschoenen maar dit is niet in de natte periode makkelijk.

Iemand ervaring ermee en wil je deze delen?

P.S. Ze stond wat lang dus er moest sowieso een flink stuk van de wand af. Het lijkt dus wel wat erger dan het is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 00:49

Zo te zien is de rand van de hoef afgebroken, maar niet dramatisch.
Je zou zelf de rand kunnen bijvijlen, zodat het proces van verder afbrokkelen wat wordt beperkt. Of nog beter vragen aan de bekapper (of een smid) om toch wat eerder te komen en even kritisch de voet te bekijken en behandelen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:24

Ik zou me hier niet te druk om maken. Hoef ziet er inderdaad lang uit, dus als de smid het terug goed zet ga je van dat afbrokkelen al niet veel meer zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:55

Valt mee hoor, kwestie van even goed bekappen en dat groeit wel weer bij.
Mijn merrie had door een uitgegroeide zweer een gat aan de voorkant zitten.
Daar heeft de bekapper wat rond gevijld.
Komt wel weer goed :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:10

Dit is niet zo dramatisch. Maar de hoef ziet er algemeen wel véél te lang uit, vooral die teen (logisch want de rest is afgebroken.) En de hielen zijn ook véél te hoog.
Hoe lang is deze voet niet bekapt? Als ik zou gokken zou ik op 3-4 maand gokken?

Zet deze op een interval van 4 weken en binnen drie maand zie je er niks meer van.
Maak de volgende keer ook even goede foto's:
https://paardenhoeven.info/blog/2013/02 ... er-hoeven/

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoef na zweer flink afgebrokkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:26

Niks aan de hand.
Tijd voor een bekapbeurt en dan is het al een stuk minder en de volgende bekapbeurt zie je het al niet meer.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-24 13:36

Waar ik woon worden hoeven anders bekapt. Hier staan de paarden op een andere ondergrond (veel meer steen). Het heeft daarom weinig zin om iets te zeggen over hoe de hoef is gevormd, je gaat hier nml niemand vinden die bekapt zoals we in Nederland gewend waren. Ze waren hier best geshockt hoe ze op haar hoeven stond toen ik met haar de eerste keer liet bekappen, want de NL manier vinden zij hier niet goed.

Zoals ik al zei, ze is ook bewust lang gehouden op deze voorhoef door de bekapper om de wand zo stabiel mogelijk te houden. Helaas heeft het toch begeven na 10 weken. Bedankt voor iedereen die mij gerust heeft gesteld, ben benieuwd wat ze gaan doen op zondag.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:40

De hoefwand is juist minder stabiel als hij te lang is. Ik zou me er geen zorgen ik maken! Groeit zo weer bij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:25

Dat is een omgekeerde logica. De wand is stabiel zolang die verbinding heeft met de hoef. Mijn ervaring is dat als de wand langer wordt dan een 0.5-1cm buiten de zool, dan ze dan beginnen breken (bij sterke hoeven), bij sommige paarden is dat al veel eerder.
Het kan goed zijn dat het hun manier niet is van bekappen, maar je kan wel vragen om hem korter te zetten en vooral die hielen lager te brengen, Al ben ik wel benieuwd naar degelijke hoevenfoto's en foto's van het algemene paard incl de hoeven om de hoef-kootas te zien.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:03

Idd lange hoeven breken sneller. Vergelijk het met te lange nagels hebben. Denk dat als hij goed bekapt wordt je dit direct al niet meer ziet.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:11

Karlijnxxx schreef:
Waar ik woon worden hoeven anders bekapt. Hier staan de paarden op een andere ondergrond (veel meer steen). Het heeft daarom weinig zin om iets te zeggen over hoe de hoef is gevormd, je gaat hier nml niemand vinden die bekapt zoals we in Nederland gewend waren. Ze waren hier best geshockt hoe ze op haar hoeven stond toen ik met haar de eerste keer liet bekappen, want de NL manier vinden zij hier niet goed.

Zoals ik al zei, ze is ook bewust lang gehouden op deze voorhoef door de bekapper om de wand zo stabiel mogelijk te houden. Helaas heeft het toch begeven na 10 weken. Bedankt voor iedereen die mij gerust heeft gesteld, ben benieuwd wat ze gaan doen op zondag.

Wat Duhelo schrijft; gewoon netjes bekappen zoals het eigenlijk hoort. Een los stuk heeft geen dragende functie meer en zal bij uitgroei altijd afknappen als het niet korter dan de wand gehouden wordt. Prima dus dat het eraf is, dan kan er ook geen rotzooi onder komen.

Een foto van de onderzijde zou ook handig zijn, want te lang gelaten wand schuift de boel ook snel naar ondergeschoven hielen. En dat wil je nou net niet.
Het is altijd aan te raden zelf wat kennis op te doen via de link van Duhelo.

Over de IJssel

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 16:33

Karlijnxxx schreef:

Dat kunnen ze best vinden, maar dit ziet er toch ook niet uit :')

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-24 20:02

Voor mij was het belangrijkste of ik mij zorgen moest maken. Bedankt voor iedereen om mijn zorgen weg te nemen. De bekapper komt op zondag weer en hij mag het verder oppakken. Ik ben blij met de service en product die hij levert.

Ik ga verder niet in op hoe volgens bepaalde bokkers een hoef eruit moet zien. Heel lief dat jullie het willen proberen maar dit is niet nodig en was ook niet mijn vraag. Ik zal met een paar dagen/weken wel een update geven hoe het verder is opgelost.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:24

Ik zou wel graag goede hoevenfotos zien voor en net na de bekapping. Ik ben benieuwd wat ze bij jullie dan (waar is bij jullie?) als een goede bekapping zien en wat de beweegredenen zijn. Alsook fotos van het gehele paard om de stand te bezien.

Merk je zelf verschil hoe ze loopt bij vroeger?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-24 12:47

Korte update: na bekappen missen we nogsteeds aan de zijkant tussen 0.5-2cm hoefwand. Ze loopt op het harde met grint redelijk, op het zachte goed. Ze heeft soms een hoefschoen aan om het te reguleren maar omdat het overal erg nat is, is dit minimaal. We moeten het de komende weken gaan aanzien hoe de rest van de hoef zich houdt maar ik ben positief.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:58

Afbeelding

Hier ook weleens gehad dat er een wat groter stuk afgebroken is maar een paar weken later was de helft al uitgegroeid. Zoals je kunt zien heeft er ook een zweer gezeten maar die is er zelf uitgekomen (met een beetje trekzalf om te helpen).

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-24 16:07

Oh wauw Palousa, dat is ook flink. Heb jij nog bescherming eronder gedaan? (Hoefschoen of ijzer, zooltjes,etc?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:30

Nee we hebben er verder niets aan gedaan buiten in de gaten houden of er niet nog meer los kwam.
Ze werd verder ook niet bereden ofzo.
Ze had verder ook gewoon gezonde hoeven die zelf min of meer goed van nature bijgehouden werden, ze heeft haar hele leven nooit een smid nodig gehad.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-24 09:47

Laatste update: na 1,5 maand is er bijna niets meer te zien van het probleem. Ze mist nog een strookje van 0.5 cm maar hopelijk is dat met 5-10 weken ook weg. Ze is nog een keer even heel gevoelig geweest en heeft daardoor een paar dagen op rust gestaan. Nu gaat het weer een langere tijd goed en loopt ze zuiver en met de groep buiten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie