Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Gooiske

Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 22:59

Hoi, ik hoop dat bokt mij kan helpen, morgen neem ik sowieso even contact op met de dierenarts om ook daar de vraag te stellen.

Onze oude shet dame van 30 jaar, was afgelopen zomer vel over been geworden, daarom krijgt ze nu 2 a 3x daags seniores priores sinds 1 augustus.
Ze knapt hier enorm van op, fantastisch om te zien, haar ruggengraat is niet meer zichtbaar, haar billen krijgen weer vorm, ribben nog ligt zichtbaar.
Ze heeft goede mest, is nog niet meer vies geweest aan staart en benen!

Maar nu… ze drinkt helemaal geen water meer, ik geef haar sowieso 2 maal daags de seniores priores, volle schep met 3 liter water per keer.
Ze krijgt op deze manier toch 6 liter water binnen, maar vraag me af of dat zo voldoende is.

Ze is overigens enorm fit en vrolijk.

Wie het weet mag het zeggen!

Foto’s van 1 augustus
Afbeelding

Afbeelding

Foto’s van 16 september

Afbeelding

Afbeelding

mika11

Re: Hoeveel water heeft een Shetlander nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:06

Wat een mager beestje, ook al is ze al wat verbeterd.
Is ze wel goed onderzocht door de dierenarts of er geen onderliggende reden is dat ze mager is?
Goed dat je de dierenarts in ieder geval om advies gaat vragen!
Ik hoop dat ze nog verder kan opknappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:09

Uitgangspunt voor paarden is 5L / 100kg, dus dat zou redelijk moeten kloppen.
Overleg even met de DA over of er meer eiwit in het dieet zou moeten.
Optie is dan soyaschroot of subli atleet, geen merriebrok, daar is suiker & zetmeel te hoog in en het vraagt ook teveel energie om te verteren en die energie moet in spekjes niet in iets anders.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 23:17

mika11 schreef:
Wat een mager beestje, ook al is ze al wat verbeterd.
Is ze wel goed onderzocht door de dierenarts of er geen onderliggende reden is dat ze mager is?
Goed dat je de dierenarts in ieder geval om advies gaat vragen!
Ik hoop dat ze nog verder kan opknappen.

Jazeker is ze goed onderzocht, we hebben haar al 12 jaar, als bejaarde dame bij ons gekomen, ze had toen nog nooit een tandarts gezien, helaas viel er aan haar gebit toen al geen eer meer te behalen, alles zat toen al los, ondanks dat at ze nog wel altijd hooi, kwam wel altijd mager uit de winter, is gevoelig voor hoefbevangen, dus echt op gras was ook geen optie, dus altijd overleg met de dierenarts, wat gaan we doen, red ze het nog wel, de dierenarts vind haar te fit en te vrolijk om in te laten slapen en adviseerde afgelopen 1 augustus daarom haar voortaan geheel op seniores priores te zetten, wat we dus ook meteen gedaan hebben, wat dus heel goed uitpakt bij haar, ze is nu al weer minder mager, ik voelde van de week zelfs een licht vetlaagje op haar rug, ook krijgt ze nu weer een dekentje op zodat ze daar geen energie in hoeft te stoppen, in de nacht staat ze op stal.
Uiteraard wordt ontwormd en af en toe een zandkuurtje.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 23:19

tamary schreef:
Optie is dan soyaschroot of subli atleet, geen merriebrok, daar is suiker & zetmeel te hoog in en het vraagt ook teveel energie om te verteren en die energie moet in spekjes niet in iets anders.

Ze krijgt nu voor voor 200 a 300 kilo aan lichaamsgewicht seniores priores, afhankelijk of ik moet werken, sowieso 3x per week 3 bakken, andere dagen 2.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:27

Voor eiwitten toe te voegen kun je ook simpel een schepje erwteneiwit of inderdaad sojaschroot toevoegen, dan hoef je geen extra brok naast de SP te geven. Mijn 17 jarige shet staat standaard op erwteneiwit, wel maar 5 gram per dag. De rest kan hij nog uit zijn gewone eten halen. Bij arbeid krijgt hij zo'n 10 gram extra bovenop de 5 gram. Hij weegt zo'n 95kg als hij goed op gewicht is.

Wel fijn dat ze al wat bijkomt, want poeh die was wel heel mager. Mooie leeftijd ook al, 30 jaar. :(:)

Alex en Jorie <3

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 23:36

Jorex schreef:
Voor eiwitten toe te voegen kun je ook simpel een schepje erwteneiwit of inderdaad sojaschroot toevoegen, dan hoef je geen extra brok naast de SP te geven. Mijn 17 jarige shet staat standaard op erwteneiwit, wel maar 5 gram per dag. De rest kan hij nog uit zijn gewone eten halen. Bij arbeid krijgt hij zo'n 10 gram extra bovenop de 5 gram. Hij weegt zo'n 95kg als hij goed op gewicht is.

Wel fijn dat ze al wat bijkomt, want poeh die was wel heel mager. Mooie leeftijd ook al, 30 jaar. :(:)

Erwteneiwit en sojaschroot, die ken ik nog niet, waar kan ik dat kopen?

Wat betreft haar leeftijd, twijfel ik, dan moet ik haar papier nazoeken, 30 is ze sowieso, maar twijfel of ze nu van 1993 of 1994 is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:42

Ik koop mijn erwteneiwit bij Bulk, dat is voor mensen, maar je kunt ook prima een halve schep (15 gram) aan je pony geven. Voordeel is dat het echt 80% eiwitten bevat, dus heel puur spul. Daardoor kan ik het zo in de slobber mikken. Ze is ouder dan ik zelf ben, ik hoop dat mijn pony's die leeftijd ook kunnen gaan halen. :o

Mijne drinken deze week ook weer minder water, vorige week wat meer met de warmte. Maar nu echt zeer minimaal.

Alex en Jorie <3

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-24 23:52

Jorex schreef:
Ik koop mijn erwteneiwit bij Bulk, dat is voor mensen, maar je kunt ook prima een halve schep (15 gram) aan je pony geven. Voordeel is dat het echt 80% eiwitten bevat, dus heel puur spul. Daardoor kan ik het zo in de slobber mikken. Ze is ouder dan ik zelf ben, ik hoop dat mijn pony's die leeftijd ook kunnen gaan halen. :o

Mijne drinken deze week ook weer minder water, vorige week wat meer met de warmte. Maar nu echt zeer minimaal.

Dankjewel, Bulk heb ik ook nog nooit van gehoord, i ga er even op googlen, dankjewel!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 06:53

tamary schreef:

Qua water zou het inderdaad moeten kloppen.
Wat ook mooi voer is voor vetten en eiwitten: Coolstance Copra. Of lijnzaad (gebroken). Kan gewoon door de priores heen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:54

Ik dacht die heeft ze zo gekocht.. :o Hoe is ze zó mager geworden? Is ze ziek geweest?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:03

Is ze al op cushing/ppid gecontroleerd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:06

Het ziet ernaar uit dat het binnenkort einde verhaal pony is, zeker als ze niet meer drinkt.
Ze ziet er erg slecht uit en gezien haar leeftijd denk ik dat ze op is. Vaak als paarden besluiten om zelf niet meer te drinken is de levenslust ook weg.
Je kan inderdaad slobber aanbieden maar als ze niet meer wil zou ik haar laten gaan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:13

Jeetje.. Inderdaad: is ppid getest?

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:23

Elke dag voeren, elke dag wel bakken voer gaan geven,liefst 3x per dag.
En er mag iets bij, iets met eiwit of vet.
En misschien ook meer seniores, 1 schep is geen kilo,maar ongeveer 700 gram,dus misschien moet je er anderhalf van maken of twee.

Ik hoor over coolstance copra ook goede berichten,kun je door de slobber geven.
En ja klopt dat ze minder drinken.
Ik heb een oude Tinker,(31 jaar) die ook drie keer per dag slobber krijgt en die drinkt ook niet zoveel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:29

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 24-09-24 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:32

Oudere paarden en pony's met een slecht gebit zijn vaker moeilijker op gewicht te houden, dus goed werk!

Zelf denk ik dat ze het vocht uit de slobber haalt nu.

Ik denk dat je wel wat hebt aan de tips die hier gegeven worden:

https://fibra-paardenvoeders.nl/drinkt- ... e-met-kou/

3-5 liter per 100 gram lichaamsgewicht is wat ze nodig hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:36

Captain schreef:
Ik dacht die heeft ze zo gekocht.. :o Hoe is ze zó mager geworden? Is ze ziek geweest?

Dacht ik ook, maar dan lees je dat TS de pony al 12 jaar heeft.

Waarom is het zover gekomen ;(

Suzanne F. schreef:
Het ziet ernaar uit dat het binnenkort einde verhaal pony is, zeker als ze niet meer drinkt.
Ze ziet er erg slecht uit en gezien haar leeftijd denk ik dat ze op is. Vaak als paarden besluiten om zelf niet meer te drinken is de levenslust ook weg.
Je kan inderdaad slobber aanbieden maar als ze niet meer wil zou ik haar laten gaan.

Eens. Deze pony wil je toch niet de winter in laten gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:39

Zou niet gelijk zo hard oordelen, kan ineens heel hard gaan bij die oude beestjes hoor.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:42

Jazeker, en het gaat om nu. Er word nu goed gevoerd…dus kijk gewoon daar naar :j
Mag alleen nog wat bij.
Ze kunnen inderdaad heel snel afvallen,heb er zelf een van 31 en die zit soms te miepen met haar slobber en dan is het soms ook wat moeilijk,dan gaat er weer wat lekkers bij en gaat het weer goed.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:50

pfoei wat een oordelen.

TS heeft een zeer hoogbejaarde pony die ineens erg is gaan invallen. Overlegt met dierenarts, volgt diens adviezen en de pony begint weer wat aan te komen.
Vraagt hier nog wat ze nog extra kan doen.

Hoe veel beter wil je het hebben?

Dieren worden oud. Dieren worden ziek. Dieren komen op een punt dat ze ineens niet meer goed funtioneren op het voer dat ze altijd kregen.

TS, je bent goed bezig, met een extreem oude pony. Zolang ze lekker doorgaat zoals nu en de dierenarts haar nog fit genoeg vindt om haar te laten lopen, gewoon lekker laten lopen.

Twee dingen zijn van belang:
Zorgen voor voldoende energie er in,
Proberen te zorgen dat ze geen energie verliest op onnodige zaken (Daarom is deken ook heel verstandig)

Qua vocht, als ze helder is, fit, en een normale huidturgor heeft, is ze niet uitgedroogd. En krijgt ze dus voldoende vocht binnen ;)

Waarschijnlijk inderdaad uit het vocht van de priores en mogelijk nog wat vocht van de ochtendauw op grassprieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:52

Elisa2 schreef:
Zou niet gelijk zo hard oordelen, kan ineens heel hard gaan bij die oude beestjes hoor.

Ja, dat kan inderdaad. Maar dit dier is/was vel over been, dat had veel eerder opgemerkt moeten worden imo.

Gelukkig komt het dier nu bij en handelt TS goed. Zou wel een deken op doen voor de herfst/winter, deze heeft niks over om zich warm te houden.

*Burp*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:54

Elisa2 schreef:

Dit idd.

Het positiieve is dat TS de merrie al terug wat dikker krijgt. Laten we daar dus naar kijken ipv te gaan miepen.

San87, TS vermeld al dat het een deken op krijgt en snachts op stal gaat.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Cielo Stellato Z - (kleinzoon van Cassini I)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:55

Ze ziet er al beter uit, er worden goede tips gegeven!

Je kunt ook de brokjes ‘bodybuilder’ van mijten geven. Die kreeg mijn oude shet destijds ook en dat eiwit zorgde ervoor dat hij zijn spieren weer terug kreeg. Daarnaast voor calorieën kun je ook nog denken aan vloeibare vetten zoals een stevige scheut lijnzaadolie.

Kort samengevat:
- Iets meer SP voeren
- eiwit erbij
- vloeibare olie

Succes en als je even wilt sparren over oude mini’s dan hoor ik het wel :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:09

Subli 369 brokjes zijn misschien dan ook nog een optie? Daar zit olie in al.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Cielo Stellato Z - (kleinzoon van Cassini I)