Mijn 10 jarige merrie heeft afgelopen weekend plots een hersenbloeding gehad. Dierenarts is er bij geweest en hebben haar iets gegeven om de zwelling af te nemen. Ik heb dit ook meegemaakt met mijn oudere pony maar 10 jaar is wel erg jong voor een hersenbloeding, vond mijn dierenarts ook. Ze houd haar hoofd scheef loopt wankel maar tot nu toe “red” ze zich zelf nog goed. Staat alleen in de paddock met schuilstal en niet meer op de wei.
Heeft hier iemand ervaring mee? Misschien dat er iets is van supplement? Ter info; ik deed al niks meer met dit paardje vanwege oudere blessure. En morgen neem ik weer met de dierenarts contant op. Maar vroeg me af of iemand dit ook heeft meegemaakt met een jonger paardje.
Bij mensen kan de een goed terugkomen van een hersenbloeding, waar de ander ernstig beperkt erdoor raakt. Het gaat vrijwel altijd gepaard met veel hoofdpijn en ernstige vermoeidheid. En herstel kost vele maanden.
Ik weet niet of ik een paard daar doorheen zou willen laten gaan. Sterkte.
Popstra
Geplaatst: 23-09-24 22:00
Vind deze diagnose ook best kort door de bocht. Bij mensen is er minstens een scan nodig. En supplementen bestaan hier niet voor
Geen ervaring mee bij paarden, vraag me ook wel af of er nog aan verdere beeldvorming gedaan gaat worden?
Ik zou heel erg oppassen met supplementen als je de oorzaak van de hersenbloeding niet weet. Sommige kruiden e.d werken bloeddrukverhogend en dat is wat echt vermeden moet worden in zo'n geval.
Cioccolato
Geplaatst: 24-09-24 09:25
Wankel en scheef, zoals je ze typt, zijn al alarmbellen bij mij. Dat klinkt niet fijn. Al is het zonder beeld en echt kennen lastig te zeggen. Mijn ingeving zoals je hier typt is misschien grasmaaier. Ook de vraag: wat is er onderzocht/gevonden?
Babootje
Geplaatst: 24-09-24 09:32
Hersenbloedingen bij paarden komen niet heel veel voor. Nog meer bijzonder bij een betrekkelijk jong paard. Al lijken de symptomen er wel op; een vorm van vergiftiging is niet uit te sluitend lijkt mij. Ik zou ook nog even bloedonderzoek doen.
Wat apart dat zo veel mensen de diagnose ter discussie stellen. TS schrijft dat er een dierenarts bij geweest is, die zal er toch wel verstand van hebben?
Babootje
Geplaatst: 24-09-24 09:45
Lieser schreef:
Wat apart dat zo veel mensen de diagnose ter discussie stellen. TS schrijft dat er een dierenarts bij geweest is, die zal er toch wel verstand van hebben?
De dierenarts kijkt naar de symptomen, maar heeft geen mri ogen. En de medicatie om zwelling tegen te gaan is zeker ook een logische in dit geval. Maar hoofd scheef houden en wankel zijn/zwalken kunnen ook een andere oorzaak hebben dan een hersenbloeding. Ik zou dat zelf wel willen uitsluiten.
Babootje
Geplaatst: 24-09-24 09:52
Als er in je hoofd een bloedvat knapt of gaat lekken, spreken we van een hersenbloeding. Dat kan op alle leeftijden voorkomen, maar wordt meer gezien bij ouderen. In theorie kan dat ook bij paarden gebeuren. Maar volgens Dr. Inge Wijnberg van de Universiteit Utrecht is het uiterst zeldzaam.
https://paardenkamp.nl/kennisbank/herse ... -zeldzaam/ Door een hersenbloeding ontstaat druk in de hersenen, waardoor bepaalde functies kunnen uitvallen. Bij mensen merk je het meestal aan een ‘scheef gezicht’, dat deels verlamd is, moeizame spraak of andere uitvalsverschijnselen. Bij paarden die ineens helemaal scheef of krom lopen, een ooglid, lip of tong laten hangen of moeite hebben om hun balans te houden, zou je aan hetzelfde kunnen denken, ware het niet dat er veel meer aandoeningen zijn die deze symptomen geven. Dr. Wijnberg legt uit dat er bijzonder weinig bekend is over hersenbloedingen bij paarden. “Er is geen duidelijk beeld. Het kan zoveel zijn als een paard deze symptomen heeft. Je kunt denken aan epilepsie, waarbij er een soort ‘kortsluiting’ is in de hersenen, die tot een toeval leidt. Paarden die dit krijgen worden vaak extreem onrustig en kunnen dan vallen en stuiptrekkingen vertonen, waarna ze weer opkrabbelen en nog enige tijd gedesoriënteerd zijn. Er bestaat ook iets dat ‘narcolepsie’ heet, waarbij een paard zomaar in slaap valt. Dat gebeurt vaak letterlijk, dus ze zakken door hun benen. Maar ook bij leverschade, afwijkingen aan het evenwichtsorgaan, aan de kopzenuwen of ruggenmerg kun je dit soort afwijkingen zien.
Een hersenbloeding is dus heel zeldzaam maar TS heeft het al 2 x meegemaakt. 1 x bij een oudere pony en nu bij een relatief nog jonge merrie. Dan zou ik toch niet uitsluiten dat het iets anders zou kunnen zijn.
Suzanne F.
Geplaatst: 24-09-24 10:38
Ik denk bij een jonge merrie trouwens niet aan een 10 jarig paard maar oké. Ik heb een paard gekend wat ook op die leeftijd een hersenbloeding, infarct, heeft gehad. Deze is er weer bovenop gekomen maar je bleef er wel altijd iets aan merken qua coördinatie en tact in het lopen. Hij struikelde ook veel. Verder merkte je niks, alleen met rijden.
Ik vind inderdaad dat de conclusie snel wordt getrokken. Het komt niet veel voor en ik zou zeker andere oorzaken niet uitsluiten.
Ik heb vorig jaar ongeveer hetzelfde mee gemaakt met mijn merrie. Eerste fase was heftig, omvallen, zwellingen waar vocht uitkwam, haar halve hoofd verlamd. Nu ruim een jaar later is de helft van haar hoofd nog steeds verlamd, vergt wat extra zorg. Verder functioneert ze prima, loopt in de wei, loopt weer stabiel en heeft nog volop plezier in haar leven. Veel dingen uitgesloten, maar ik denk niet dat ik er ooit achter kom wat er gebeurd is.