Hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anoukwendy

Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 15:18

Hey!

Hopelijk staat het hier goed, zou iemand het anders willen verplaatsen? Thanks!

Ik kocht deze knappe man een paar weken geleden (18 augustus)
Afbeelding
Een 10 jarige shire hengst die verder nooit in de hand is geweest, alleen van weiland naar weiland gewandeld. Als veulentje met de fles gevoed omdat zn mama na 4 dagen is ingeslapen. Maar verder dus niks mee gedaan.

Na enkele dagen stond ie kreupel. Dierenarts erbij (27 augustus) omdat ik het vermoeden had dat ie hoefbevangen was, dat werd bevestigd. Stalrust en metacam, zn teen moest afgerond maar de hoefsmid kon er niks mee omdat ie niet op drie benen kon staan en er was niks af te halen zei die.

3 september hebben we foto’s gemaakt bij een andere dierenarts omdat mn eigen dierenarts dit niet doet en alles zag er goed uit, foto’s zijn thuis gemaakt zodat ie niet op de trailer hoefde.
We kregen fenylbutazon en hij moest nog op stal blijven, met medicijnen is ie wat beter uiteraard. Vanavond krijgt ie zn laatste dag, dit is de 13e dag.

Vorig weekend (8 september) is de hoefsmid geweest en die zegt dat zn hoeven zo kort zijn, dat daardoor de hoefbevangenheid is ontstaan.
Weet niet hoe dat in het nederlands heet, of het hetzelfde heet maar hier is het belastingshoefbevangenheid (letterlijk vertaald).
Hij wil over 2/3 weken terug komen om te kijken of er ijzers onder kunnen, maar vorig weekend vond ie het te vroeg. Hij wil dat de medicijnen eerst uitgewerkt zijn en daarna zien hoe hij loopt.
Bij de vorige eigenaar is een of andere jager vergeten het draad dicht te doen dus ze hebben op een ingezaaid land met klaver gestaan wat voor koeienkuil bedoeld was, dat is volgens de hoefsmid de druppel geweest.

Op het harde is ie slecht, op het gras loopt ie veel beter. Hij staat met een dikke laag zaagsel op stal.

Hier wat foto’s van zn voeten, er is dus nog niks aan gedaan, zo zag ie eruit al toen ik hem kocht. Foto’s zijn van vandaag. Ik ben vergeten foto’s van de zijkant en voorkant te maken dus dit moet ik eventueel nog even doen.

Links voor
Afbeelding
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Ik weet niet precies wat ik wil met dit topic, voor mezelf bijhouden? Ervaringen? Meningen?
Het doet gewoon zeer om hem te zien zo, heb het echt met hem te doen ;( heb een klein beetje het idee dat we in een cirkeltje zitten, zn voeten zijn te kort wat zeer doet en de hoefbevangenheid waarschijnlijk heeft veroorzaakt. En volgens de hoefsmid kunnen er dus geen ijzers onder omdat ze te kort zijn dus we kunnen hem ook niet ontlasten.

Ik heb al sinds begin een afspraak bij de kliniek voor 20 september, dan is hun hoefsmid er ook. Maar de kliniek wil eigenlijk niet dat ik hem op de trailer zet hoe die nu is, die hoefsmid komt niet aan huis want hij neemt geen nieuwe klanten aan. Ik had graag wel die smid gehad dus daarom is die afspraak ook direkt al geboekt maar waarschijnlijk moet ik die dus afzeggen.

Ik wil nog even toevoegen dat ik goed kontakt heb met de vorige eigenaar en hij meebetaald in alle kosten die gemaakt worden. Hier graag verder ook geen discussie over :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:25

Waar in Zweden woon je? Ik weet een hele goede die aan huis komt, hij werkt op een kliniek.

Als het mijn paard was, zou ik beginnen met het opmeten van zijn hoeven om te kijken of er hoefschoenen in zijn maat te vinden zijn.
Hier heeft dat heel veel verlichting gegeven, zeker in combinatie met zooltjes/pads.
Mocht je ze niet in zijn maat kunnen vinden, kun je de pads los kopen (bij ViaHov bijvoorbeeld) en kun je die met tape onder zijn hoeven bevestigen.
Je kunt dit spul ook los bij de bouwmarkt kopen, maar ik ben vergeten hoe het heet.

Wat voor voer krijgt hij nu?

Edit: Het is dus datzelfde spul wat in tuinkussens zit.
Dit is de tekening die de kliniek mij destijds stuurde.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Polar op 14-09-24 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:26

Er is een centraal topic
[PW] [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Ik vind dat er aan deze hoeven met een goede smid een hoop eer te behalen valt.

Maar los daarvan, van het gras af, arm voeren en niet dwingen te bewegen.

Mijn merrie ben ik erg blij met de easyboot cloud hoefschoenen, daarmee kan ze over het harde bewegen, maar wel pas toen de pulsaties weg waren.

Zolang dat niet is: koelen ( luiers invriezen is het makkelijkste) of op nat zand zetten als dat mogelijk is.
Bloedverdunners ( via de dierenarts) en pijnstillers.

Wat mijn merrie uiteindelijk echt gehopen heeft waren bloedzuigers. Ik was wat sceptisch, maar na 1 behandeling niet meer warm en geen pulsaties meer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:28

Die flares (en moeten) kunnen iig wel bijgewerkt worden.
Aan de witte lijn LV te zien is hij al eerder bevangen geweest, die is verbreed.
Achter zitten kneuzingen (die rode plekken) kan ook teken van eerdere bevangenheid zijn.

Ik zou eens kijken naar hoefschoenen, dan heb je niet het probleem dat ijzers niet kunnen wegens te korte hoeven, maar wel de directe ontlasting van de voeten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:29

Je zou medical hoofboots van Woof Wear kunnen proberen. Als ze die hebben in zijn maat natuurlijk.
Anders een hoefvorm uit zacht dik schuimrubber snijden en eronder tapen.
Zo kan je een paar weken overbruggen tot die hoeven wat gegroeid zijn en verlicht je toch de pijn voor hem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:38

Heeft de smid van de kliniek wel al fotos bekeken van z'n hoeven? Als ze denken dat ze wel wat kunnen doen zou ik hem toch naar de kliniek brengen. Mijn shet was zeer beroerd (hij wilde zelfs niet opstaan om te plassen). Maar die heb ik 's middags toch opgeladen richting kliniek. M'n dierenarts gaf aan wat extra pijnstiller te geven en dan gewoon te gaan rijden, want van thuis blijven werd hij sowieso niet beter. M'n pony is toen wel beslagen en dat heeft hem goed gedaan. Twee weken na het liggend plassen ging hij weer bokkend en rennend rond.

Verder denk ik dat een goede smid echt wel wat voor je paard kan doen. Juist correct bekappen kan al zoveel schelen. De smid kan ook de teen vijlen zodat de druk eraf kan.

Hoefschoenen kunnen ook verlichting bieden, al zal dat mss lastig zijn in die maat. Mijn shet deed het geweldig op soft rides

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 15:41

Polar ik woon in småland

Hij staat nu op stal met weinig hooi, 3x per dag een netje. Wat stro om wat te knagen te hebben, hij moest afvallen vond de hoefsmid..
Hij krijgt verder alleen mineralen en vitamines, geen krachtvoer

Ibbel die vlekken wat je ziet is van de zon denk ik, als we hetzelfde bedoelen

Volgens de hoefsmid die zondag is geweest, hoefde hij geen rolijzer, geen zooltjes of dat soort dingen. Ik vroeg er specifiek naar maar hij vond het niet nodig door de reden van de hoefbevangenheid.. en daardoor twijfel ik een beetje en wil dus naar de kliniek

Hoefschoenen heb ik wel aan zitten denken, maar kunnen ze daarmee op stal staan? Zal sowieso even wat zachts voor zn voeten halen.
Ik wandel verder niet met hem, hij staat gewoon op stal. Maar ik moest filmen voor de dierenarts om te beoordelen of ie op de trailer kan vrijdag.

De hoefsmid van de kliniek heeft nog geen foto’s gezien, zal ze straks even mailen, misschien kan hij idd beoordelen of het zin heeft om te gaan. Eerst even foto’s van voor en de zijkant maken ook zodat ik alles in een keer kan sturen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:43

Als je schoenen neemt met klitteband ipv gaithers dan kun je die wel langer aan laten. Mijn shet heeft die soft rides maandenlang 23/7 aangehad. Tijdens het uitmesten deed ik ze even af. Die schoenen zijn leverbaar met zooltjes voor bevangen paarden en de schoen is ontworpen om juist confort te bieden tijdens vervoer of op stal of paddock

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:45

Ah, dat is uit de richting helaas.

Hoefschoenen kunnen in principe wel een tijd om op stal als het voor zoiets is.
Ik heb er hier in ieder geval nooit problemem mee gehad, integendeel.
Maar alleen de pads onder zijn hoeven is ook al een verbetering.

DubbelFun

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:56

Rechtsachter zijn ondanks de lichtere zonnevlekken duidelijk roodbruinige sporen/vlekken te zien van oude kneuzingen.
Ik ben ook vóór schoenen, maar mocht je die in de juiste maat niet kunnen vinden dan kun je ook plak- of spuitijzers overwegen.
In een hoefbevangen hoef is het voor een paard bijzonder pijnlijk als je daar nagels in gaat slaan. Níet de nagel zelf, maar het hameren op de hoef!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:58

Op de kliniek kunnen ze de hoeven verdoven. Dus van het beslaan hoeven ze geen last te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:58

Er zijn ook hoefschoenen die 24/7 aan kunnen. Ik heb zelf ook een paard die permanent op schoenen staat. Flexboots, in dit geval. Maar er zijn meer merken die ' medische' hoefschoenen leveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 15:59

IJzers geven nog steeds een verminderde doorbloeding in de hoef en dus een langzamere afvoer van de gifstoffen waardoor hij hoefbevangen is geraakt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 14-09-24 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:04

Agossie.....

Hier ook juist bewust gekozen voor hoefschoenen met zooltjes erin. Werkt prima en wellicht zelfs nog beter dan ijzers, omdat je de doorbloeding niet stoort.... Op stal, op de paddock, op de track, nooit problemen mee gehad.

Ik heb een paard met insuline resistentie, dus helaas ook al wat HB aanvallen achter de rug....

Sterkte voor jouw lieverd!! Het is héél naar om je paard zo te zien lijden. Maar... ik weet ook uit eigen ervaring hoe ze kunnen herstellen met het juiste management.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:08

Mindere doorbloeding, minder demping etc geloof ik allemaal wel. Ik ben zelf niet perse een voorstander van ijzers. Er gaat niks boven blootsvoets. Maar ik heb m'n beide pony's onwijs zien opknappen toen ze bevangen waren en op breakover beslag gezet zijn.

De een hoefde gelukkig maar eenmalig op ijzers, die kon daarna af met de soft ride schoenen. M'n andere shet moet voorlopig helaas nog wel op ijzers. Maar die gaat weer als de trein. Hij is waarschijnlijk ook door verkeerd bekappen bevangen geraakt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:29

Ik zou liever voor hoefschoenen gaan dan voor ijzers. Daarnaast is dit dier al vaker HB geweest gezien de verbrede witte lijn dus ik zou het inderdaad met een flinke korrel zout nemen dat het nu zogenaamd belastingsHB zou zijn.

Ik zou wel zsm die hoeven bijgewerkt willen hebben, dan kun je ook goede hoefschoenen aanmeten. Tot die tijd pads eronder plakken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 16:44

In de tussentijd kun je ondersteunen met piepschuimblokken die je met ducttape onder de hoeven plakt.
Hier is een filmpje met uitleg: https://m.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

Mijn merrie had plak”ijzers” vanuit de kliniek (imprints). De lijm is vrij goed, maar liet toch een keer los. Ik heb de tape-techniek gebruikt om de afgevallen imprint weer onder de hoef te tapen tot de hoefsmid weer kon komen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:26

Hilary schreef:
In de tussentijd kun je ondersteunen met piepschuimblokken die je met ducttape onder de hoeven plakt.
Hier is een filmpje met uitleg: https://m.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

Mijn merrie had plak”ijzers” vanuit de kliniek (imprints). De lijm is vrij goed, maar liet toch een keer los. Ik heb de tape-techniek gebruikt om de afgevallen imprint weer onder de hoef te tapen tot de hoefsmid weer kon komen.

Mocht je dit willen proberen ik heb styrofoam liggen in verschillende diktes, woon vlakbij Markaryd dus je kunt ze vandaag nog ophalen.
Zou ook het hooi wat je geeft weken (uurtje) dan haal je 30%vd suikers er uit

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:44

waarom twijfel je aan je hoefsmid? op zich komt zijn verhaal wel logisch op me over. Wachten met beslaan tot de medicatie is uitgewerkt, en niet beslaan als de hoeven nog te kort zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 18:47

Of plakijzers?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:14

GDG schreef:
Ik zou liever voor hoefschoenen gaan dan voor ijzers. Daarnaast is dit dier al vaker HB geweest gezien de verbrede witte lijn dus ik zou het inderdaad met een flinke korrel zout nemen dat het nu zogenaamd belastingsHB zou zijn.

Ik zou wel zsm die hoeven bijgewerkt willen hebben, dan kun je ook goede hoefschoenen aanmeten. Tot die tijd pads eronder plakken.

Het zijn redelijke typische shire hoeven, en de flare kan stukje bij beetje weggevijld worden zodat de hoeven weer een normale vorm krijgen.
Hoefschoenen zijn er ook voor grote voeten, maar eerst moet de vorm een beetje normaal worden. Er zijn bigfoot hoefschoenen.

Hier is info:
https://paardenhoeven.info/

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 19:28

Zulk materiaal heb ik ook liggen dus dat kan ik er zo wel even opplakken!

Ik heb deze hoefsmid verder pas een keer voor mn merrie gehad, was de bedoeling dat ik over zou gaan naar hem toe en dat gaat ook gebeuren (heb wel veel goede verhalen over hem gehoord) maar juist met hoefbevangen enzo herken ik het juist dat ze zooltjes en een rolijzer enzo krijgen. Dat is het meeste waar ik op reageer dat ie dat niet nodig zou hebben. Wachten tot de medicatie is uitgewerkt en zn hoeven wat gegroeid zijn, is logisch.
Ik had eerder een andere hoefsmid maar ik heb geen vertrouwen meer in hem, wil dat ook niet openbaar gooien hier ondanks dat het het buitenland is.

Ik zal even zoeken naar hoefschoenen maar denk dat ik met die zachtere blokken onder zn voeten begin? Dan heeft ie in ieder geval wat verlichting.

Het liefst heb ik hem gewoon op blote voeten, en ik hoop dat dat uiteindelijk weer kan. Maar de tijd zal het leren. Ik heb grootse plannen met deze meneer _O- <3

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 08:37

Niet de beste foto’s maar dit is van voor en van de zijkant
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jaa ik weet dat ze er slecht uit zien, daarom wil ik naar de kliniek met hem!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 08:48

Met name voor is wel echt kort, voor zover dat te zien valt zo.

Creatief met tape. :))

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 09:02

Is hij niet al eerder bevangen geweest?