Zijn dit gezonde hoeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Im_3379

Zijn dit gezonde hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 17:01

Beste bokkers,

Toen ik de hoeven van mijn paard aan het uitkrabben was, merkte ik dat er vrij veel wit “poeder” van de hoeven kwam, en dat ze een vrij rare zool heeft. Ik ben al maanden met hoof hygiene spul in de weer ivm straalrot en terugkomende slechte hoeven, dus ik vroeg me af wat ik hier precies zie en of ik mij zorgen moet maken/wat ik het beste kan doen.

Daarnaast heeft zij al een tijdje een vreemd plekje in de holte van haar achterbeen, ik weet dat hier een wondje zat, maar vind het korstje er inmiddels heel apart uitzien… iemand ervaring/advies?
Laatst bijgewerkt door Im_3379 op 22-09-24 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:02

Heb je er foto’s van? Poeder is inprincipe niet zo erg, dat is oud zoolmateriaal (wat loskomt als je eroverheen gaat).

Komt ze niet bij de hoefsmid of bekapper?
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 22-09-24 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Im_3379

Re: Zijn dit gezonde hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 17:03

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:06

Het plekje wat je paard heeft doet mij denken aan mok. Goed drooghouden en dan sudocreme smeren helpt bij mijn paarden goed. Uiteindelijk vallen de korsten er dan beetje bij beetje af.

Het lijkt alsof er oud materiaal loskomt. Ik ben zelf niet zo’n voorstander van ijzers maar dat terzijde. De steunsels lijken wel wat aan de lange kant.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:06

Beetje lastig te zeggen als de voeten zo nat zijn. Zo te zien is ze niet zo heel erg lang geleden bij de smid geweest?. Wat zegt die er van?

Voor rotstraal zweer ik bij Hypozin. Je zou ook zeker niet maanden bezig moeten zijn met rotstraal, of je gebruikt niet het goede spul of er is meer aan de hand.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:11

Hippozin werkt voor rotsraal inderdaad top!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:26

Het witte poeder is oude zool, dat is niet heel gek. Als de smid alweer eventjes geleden is geweest. Verder vind ik de hoeven en stralen er mooi uitzien. Plek in de kootholte is mok. Even goed wassen met betadine/hibiscrub, korstjes er langzaam afweken/pulken hoever het lukt en smeren met sudocreme.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:27

Plekje in de koot lijkt inderdaad op mok. Maar mok, terugkerende slechte hoeven, rotstraal zijn allemaal dingen die ook heel erg met het stalmanagement te maken kunnen hebben. Is daar een verandering in geweest? Het kan ook van binnenuit door tekorten komen. In dat geval is Puur sulfur een goede voor de mok, wat voor de hoeven werkt weet ik niet precies. Sommigen zeggen biotine maar daar hoor je verschillende verhalen over.

Im_3379

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 17:33

Dee_Es schreef:
Plekje in de koot lijkt inderdaad op mok. Maar mok, terugkerende slechte hoeven, rotstraal zijn allemaal dingen die ook heel erg met het stalmanagement te maken kunnen hebben. Is daar een verandering in geweest? Het kan ook van binnenuit door tekorten komen. In dat geval is Puur sulfur een goede voor de mok, wat voor de hoeven werkt weet ik niet precies. Sommigen zeggen biotine maar daar hoor je verschillende verhalen over.

Qua stalmanagement gaat zij overdag van 9 tot 4 naar buiten (weide) en binnen staat ze op vlas. We voeren veel hooi, zodat ze vrijwel altijd wat te eten heeft. Verder krijgt ze 3/4 brok, (all sports) sochtends en smiddags en krijgt ze 4x per week een kwart emmertje Fibrebeet. Helaas door mijn studie kan ik de stal niet zelf mesten en wordt dit door de mensen van stal gedaan, niet altijd even netjes waardoor ze soms op mest/urine plekken staat. Door het natte weer van afgelopen winter werden de hoeven helaas slecht, terwijl ze eigenlijk altijd hele mooie, nette hoeven had. Ben ook sinds een half jaar bij een andere smid. Zou het evt kunnen helpen alle ijzers eraf te doen? Wat zijn hier voor/nadelen van?

Heel er bedankt voor alle goeie tips, ga er direct mee aan de slag!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:45

De hoeven van mijn paard werden juist mooier met een ijzertje. De smid komt wel stipt elke 6 weken en haalt alleen dat wat echt nodig is weg en blijft verder overal vanaf.

Vlas is niet zo fijn voor de hoeven. Misschien even met stal overleggen of ze extra veel er in willen doen zodat het natte niet zo snel naar boven komt? Met die natte winters is het ook wel echt moeilijk om je stal goed te houden.

Bij allsports is het advies om 2kg per dag te voeren voor een paard (600kg). Als je niet meer krachtvoer wilt geven, wat ik me kan voorstellen, dan kan je overwegen om een balancer bij te voeren. Dat vangt ook wisselingen in de hooikwaliteit op.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:58

De doorbloeding word stukken minder van een ijzer dus dat ze daar wat minder van worden kan kloppen.

Hoefijzers verminderen de natuurlijke flexibiliteit van de hoef. Zonder hoefijzers kun je (mits onder begeleiding) van je hoefsmid, ook zelf kleine dingen bijhouden zoals het vijlen van de hoefwand zodat deze minder snel gaat scheuren en mooi afgerond blijft tot de volgende bekapping.

Ook leuker voor je portomonnee want het kost een stuk minder en veel paarden hebben echt geen hoefijzers nodig als ze correct bekapt worden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:13

Ik zie op deze foto's overigens geen rotstraal. Of is nu alles inderdaad rustig?

Die plek is de koot is mok. Eventuele kan je dierenarts vragen, die hebben eventueel wat sterker spul als het niet weg gaat

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:15

Je hoeft ook niet de hoeven te 'krabben', met het borsteltje schoon vegen is genoeg. Vaak beschadig je de hoeven veel te veel met uitkrabben.

Verder kan n paard prima op ijzers functioneren met gezonde hoeven. Ijzers betekend niet gelijk ongezonde hoeven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:16

Het poederige geeft gewoon aan dat oud zoolmateriaal is opgebouwd en dat er een bekapbeurt nodig is. Dat is ook wel te zien aan de steunsels. Afgelopen winter was erg, erg nat, maar dan nog is goed bekappen het beste.
Vlas is voor de hoeven ook niet even goed, en daar zou de mok mee te maken kunnen hebben, maar mok komt ook van binnenuit en heeft met de voeding te maken.
Heeft je paard die sportbrok, met 29% suiker en zetmeel (!) wel nodig of zou een goede balancer volstaan? Dit is niet de beste brok, zoals zoveel van dat merk...
Trouwens, met 2 kilo van dat spul voer je dus gewoon 600 gram suiker en zetmeel = koolhydraten in 1 voerbeurt. Met een goede balancer, bijvoorbeeld Metazoa, zit er rond de 125 gram suiker en zetmeel in...

Met hooi (of voeren ze voordroog?) gras en ook nog die rijke brok is dat wellicht te veel van het goede voor zijn metabolisme.
Goed bekapt is voldoende, ijzers zijn zelden nodig.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:43

De plek in de kootholte lijkt mij eerder verhoornd weefsel, wat na langdurige/chronische mok kan ontstaan. Ik denk dat een dierenarts daar beter over kan adviseren en dat sudocreme het helaas niet meer oplost.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:45

Om de hoeven zou ik me weinig zorgen maken. Vooral even voetjes droog houden en sudocreme smeren op de mok.