Psylliumzaadjes nat of droog voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Psylliumzaadjes nat of droog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 08:47

Nou zie topictitel, ik heb een zak psylliumzaadjes en lees tegenstrijdige dingen over het voeren. Nat of droog voeren..dus vandaar mijn vraag. Hoe voeren jullie de zaadjes? Het zijn echt de zaadjes, geen husk.

Hilary

Re: Psylliumzaadjes nat of droog voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:59

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:08

Maakt geen fluit uit, of je nat of droog voert. Als je paard ze droog wegblaast, voer je ze in de slobber. Eet-ie ze met smaak, kunnen ze droog door de biks.
De werking van psyllium is niet gebaseerd op dat het slijm ervan als lijm zou werken, het is puur de bulkvorming/vezels die meer darmperistaltiek geven en het zand meenemen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:44

Ik voer het door slobber. Gooi het er doorheen direct voor het voeren zodat het nog niet direct zo'n slijmerige brij is. Nu eet mijn paard vrijwel alles maar betwijfel ook of ze 600 gram zaadjes droog weg zou eten :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:47

Droog door de slobber inderdaad, en dan direct voeren, anders wordt het behangplaksel :Y)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:55

Hier droog door de brok, madam blieft geen nat eten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:20

Verschilt per paard, de meeste lijken het het beste wat droger te eten.

Mijne is er gek op en lust het als behangplak errug graag :+ als in, liever nog dan paarden snoepjes, appel of wortel _O- maar mel is een beetje gek haha

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:25

Mijne lust het niet als het slijmt. Dus nat door de slobber werkt niet, dan slijmt het.
Droog door de muesli werkt ook niet, door het kauwen en zijn speeksel slijmt het ook en plakt het ook overal aan en dan blieft hij het ook niet.
Ik marineer ze in een klein beetje lijnzaadolie en roer ze dan door geweekte pulp.
Door het olielaagje wordt het niet direct slijm en plakkerig en gaat de hele emmer zo naar binnen.
Sinds ik het zo voer, heb ik voor het eerst een complete dosis voor een onderhoudskuur kunnen voeren gedurende een week, daarvoor kreeg ik er nooit de benodigde hoeveelheid in en na 3 dagen helemaal niks meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 13:11

Dank jullie wel, ik had het psyllium topic doorgelezen maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Geen enkel paard krijgt slobber bij ons maar ik zou wel weer bietenpulp kunnen maken en het daarbij doen in combinatie met lijnzaadolie oid.