Serieus ingevallen spier na trap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Serieus ingevallen spier na trap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 21:50

Asking for a friend :)

Haar (oudere) merrie heeft enkele maanden geleden in de clinch gelegen met een ander paard, waardoor de merrie de onderste "deuk" opliep. We denken aan een trap.
Sinds enkele weken ook wat wij eerder een "gat" noemen, maar niet door de huid heen. Aan de andere kant is niets te zien.

DA zegt: spier is geraakt.
Merrie lijkt er absoluut geen last van te hebben, loopt normaal, kan normaal ontlasten. Niets van pijn of ongemak te merken.
Wordt niet meer gereden, staat op pensioen :)

Afbeelding

Heeft iemand van jullie dit ooit eerder gezien? Wat moeten we hier van denken? De DA maakt er niet veel van.

Suzanne F.

Re: Serieus ingevallen spier na trap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:52

Ik heb weleens een paard gezien met een deuk in de bilspier door een trap. Die zat meer aan de zijkant. Trok wel iets bij met verloop der tijd.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:57

Ik heb dit wel een keer gezien bij een paard die een deuk bij zijn schouder had. Dit waren afgescheurde spieren of aanhechtingen van de spieren volgens de DA. Dat kon na jaren misschien weer goedkomen, maar de kans daarop was erg klein. Dat paard liep er ook kreupel door en is uiteindelijk afgemaakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:59

Ik heb het zelf op mijn bovenbeen na een trap van een paard. :j

Niet zo heftig als jouw paard, maar het trad echt pas weken na de trap op. Eerst is het flink dik geweest en blauw natuurlijk. Pas nadat het afzakte tekende zich een deuk af op mijn been.

In mijn geval is het wat bijgetrokken door dat ik wat dikker werd :') Zodra ik weer dunner wordt kan je het weer heel goed zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 22:06

Oh ja nou je het zegt. Vriendin van mij heeft het ook op haar bovenbeen door een trap van een paard vroeger.

AmigoSil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 22:46

Wij hebben een oudere merrie op stal staan (29 jaar) die heeft dit al een aantal jaren. Zover wij weten niet van een trap van een ander paard, maar ze is gewoon flink ingevallen door een slecht gebit. Ondanks dat ze nu beter op gewicht te houden is met hele jaar op grasweide en senior primes slobber bijvoeren, blijft de deuk . Het lijkt erop dat bepaalde spieren "wegvallen" door ouderdom. Onze dierenarts deed het ook af als ouderdomskwaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:03

Mijn jonge paard heeft een ‘deuk’ in de hals. Mijn DA zei toen dat dat een spierscheurtje geweest zou zijn vermoedelijk door bruut spelen (nooit een wonde geweest) en dat hij daar geen last van had. Daar lijkt het ook niet op. ‘Schoonheidsfoutje’.
Hij was 8 maanden toen het gebeurde en het deukje is helaas ‘mee gegroeid’ bij gebrek aan een betere term maar totaal geen indicatie dat het hem beperkt of last geeft.
Afbeelding
Afbeelding

In het echt valt het natuurlijk meer op. Mijn duim ‘past’ er in zeg maar… maar het is niet gevoelig en het boeit hem ook niet als je er aan komt ofzo.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-09-24 23:17, in het totaal 4 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:11

Mijn vorige had een deuk bij der bil omdat ze op de stang van de trailer was geklapt in volle paniek

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:36

Zal de biceps femoralis of de semi membralis zijn denk ik. Denk dat de spier door is en simpel is gaan afsterven. Er kan wel disbalans ontstaan op lange termijn gezien de broekspieren best belangrijke functies hebben. Maar gelukkig zijn er meer spieren met dezelfde functie.
Wel heftig gezicht zo.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 01:09

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Dan zal het inderdaad toch echt een spier zijn. Ik had het nog nooit gezien!