Ringworm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasukun

Ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 06:56

Bij mijn pony is vorige week ringworm ontdekt. Nu zijn mijn moeder en ik, haar druk aan het wassen enzo, maar wanneer kun je zelf echt zien dat het over is ? Want Zaterdag heb ik eigenlijk wedstrijd, en ik zelf wil HEEL erg graag gaan...

Renee

Re: Ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:02

In mijn ervaring zit je vaak wel een paar weken in de ellende. Ik zou zelf de wedstrijd afzeggen zodat je die ellende in ieder geval niet aan een ander doorgeeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:26

In principe kun je gewoon op wedstrijd gaan. Er is immers geen contact met andere paarden. Als jij en je moeder alleen de pony aanraken dan valt het echt heel erg mee met besmettelijkheid. Pony natuurlijk niet aan een bakrand ofzo laten schuren. Verder is schimmel vaak een weerstandsprobleem, niet alle paarden in een kudde krijgen het is mijn ervaring, ook al hebben ze gewoon intensief contact.

Mijn ervaring is dat het met die geadviseerde 3 keer wassen van alleen de geinfecteerde plekken over is. De huid heeft dan nog niet direct weer haren, maar het is dan wel weg. Mits je zelf natuurlijk even echt elke keer borstels en dekjes wast.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:32

Dat vind ik geen goed advies, Germie. Ringworm is heel besmettelijk en je hebt zo iets aangeraakt, wat een ander dan weer aanraakt. Je gaat toch niet een hoop andere paarden besmetten omdat je per se die ene wedstrijd niet kunt missen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:38

Absoluut niet naar wedstrijd gaan idd! Er zijn altijd wel mensen die je paard aan raken en bovendien voor mensen is het net zo besmettelijk! Ringworm kun je goed bestrijden met tablet vitamine C in beetje water plat stampen en dat prakje 1x daags voor 5 a 7 dagen op de plekken smeren.
Let op! De vacht gaat roze worden bij deze behandeling en dat blijft wel even zichtbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 08:52

Zelf kun je zien dat het over is als de plekken gaan verdwijnen, kan zijn dat ze eerst kaal wordt.

Was ook de borstels de dekens, de zadeldekjes en de eigen kleding mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:22

Persoonlijk zou ik hier niet mee op wedstrijd gaan. Feitelijk heeft Germie gelijk maar dat is toch geen fijne manier van op wedstrijd gaan? Dat je je continue bewust moet zijn dat jij niemand aanraakt. Dat je paard niet aangeraakt wordt. Dat je paard nergens aankomt. Dat je je spullen niet ergens mag wegleggen. Dat is toch helemaal geen zorg die je er bij wil hebben op wedstrijd?
Je wil toch zeker niemand anders opzadelen met dit probleem?

Herstel kan best snel gaan. Maar ik vond het lastig om het juiste moment te vinden om te stoppen met behandelen. Bij mijn paard reageerde de huid niet helemaal prettig op de imaverol en was daardoor juist langer geïrriteerd dan nodig was. Achteraf had ik eerder kunnen stoppen met behandelen.
Van begin tot dat de huis echt duidelijk rustig werd heeft een week of anderhalf geduurd volgens mij. Toen nog even wachten tot de huid weer echt dicht was en toen kon ik weer heel vlot gaan rijden. Maar dat had misschien iets eerder kunnen zijn als ik niet door was gegaan met de imaverol.

Zweet en wrijving (van het dekje en singel) lijkt het trouwens veel erger te maken. Dat is nog een reden dat je die wedstrijd misschien beter kunt laten schieten.

Het lijkt inderdaad trouwens een weerstand/ bevattelijk zijn voor dingetje te zijn. Mijn oudje van 27 had het meegenomen uit de kliniek waar hij met koliek een nacht stond maar had zelf nergens last van. Toen had mijn ruin het vervolgens flink te pakken, mijn merrie een heeeel klein beetje en de shetlander helemaal niks. Terwijl ze allemaal 24/7 samen staan.
Nou gebruik ik voor de ruin en de merrie dezelfde spullen dus die zijn door de wrijving van het dekje waarschijnlijk bevattelijker er voor geweest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:48

Omgebouwde koeienstallen zorgen ook vaak voor schimmel als er paarden in gestald worden. En ook dan krijgt weer niet elk paard het.
Mijn paard heeft het gehad toen ze inderdaad als enter op een stal kwam waar vroeger koeien in stonden. Later had een ouder paard het bij haar op stal, maar kreeg zij het niet. Hier nooit de huid kapot gehad, wel kale plekjes.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:53

Ik zou gewoon op wedstrijd gaan, mits je heel goed oplet dat je geen andere paarden aanraakt en anderen jouw pony niet aanraken. Dat kan prima maar je moet gewoon goed opletten.
Overigens: de meeste dieren dragen de schimmelsporen bij zich zonder symptomen te hebben, kunnen de sporen dus overdragen zonder zelf verschijnselen te hebben. Sowieso een goed idee op wedstrijden en dergelijke niet Jan en alleman je paard te laten aaien en zelf niet alle paarden te aaien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 10:31

Zijn er vanuit de KNHS geen regels rond besmettelijke ziekten?
Nu is deze relatief onschuldig, maar aan de andere kant ook een zoönose dus besmettelijk voor mensen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 11:09

RianneH schreef:
Zijn er vanuit de KNHS geen regels rond besmettelijke ziekten?
Nu is deze relatief onschuldig, maar aan de andere kant ook een zoönose dus besmettelijk voor mensen.

Met schimmel mag je gewoon gaan.
En ook met droes, en dat is nu weer een ziekte waarbij ik me zou beperken tot op stal rijden en een buitenritje om geen contact met andere paarden te hebben.