Bult in flank

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhian

Bult in flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 09:22

Dierenarts is op de hoogte en wilt het een paar daagjes aankijken. Mocht de bult dan nog niet weg zijn komt ze graag langs.

Gisteren met poetsen zag ik ineens deze bult die enigzins 'los' te bewegen is. Huid voelt niet warm, geen puntje te zien in de huid (dus waarschijnlijk geen steek), ik mag er aan komen van paard, dus extreem gevoelig is het niet. Met bewegen en aan het gedrag zijn geen bijzonderheden op te merken...

Iemand een idee?

Rhian

Re: Bult in flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 09:23

Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:25

Waar moeten we op letten? Er valt me niet direct iets op.

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 09:30

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:36

Kan van alles zijn, van een insectenbeet tot trap. Voor de zekerheid koel ik dit soort vreemde plekken altijd even en smeer er (mits dicht) wat Traumeel op. De meeste bulten verdwijnen inderdaad binnen een paar dagen en hoeft er geen dierenarts bij te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:38

Oh nou zie ik het inderdaad pas!

Ga met Celebi mee, het ziet er niet heel ernstig uit.

En het zit los, is te bewegen en lijkt niet pijnlijk te zijn. Dat is allemaal erg positief.

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 09:54

Oké, dankjewel voor het meedenken en kijken... fijne dag!

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 20:12

Dierenarts is geweest. De bult werd niet kleiner. Helaas volgens de dierenarts een melanoom. Ik moet er rekening mee houden dat wanner deze blijft groeien op dit tempo hij er wel uit zal moeten.

Bah, heb er echt een vervelend gevoel over. Arme witte. Onder narcose en dan nog het herstel erna...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:23

Rhian schreef:
Dierenarts is geweest. De bult werd niet kleiner. Helaas volgens de dierenarts een melanoom. Ik moet er rekening mee houden dat wanner deze blijft groeien op dit tempo hij er wel uit zal moeten.

Bah, heb er echt een vervelend gevoel over. Arme witte. Onder narcose en dan nog het herstel erna...

Eerlijk, als het echt een melanoom is, zou ik hem er persoonlijk zsm uit willen hebben, om uitzaaiingen te voorkomen. Heeft je VA een biopt genomen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:35

Dit bovenstaande was ook mijn idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:03

Rhian schreef:

He dat is balen!

Als er een zit dan is er al een grote kans dat er meer zitten (inwendig).

Over de behandeling van melanomen zijn de meningen verdeelt, de een zegt weghalen en de ander zegt niks aan doen.

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 13:53

Ja. Ik denk dat ik m'n dertiende maand ga spenderen aan zijn behandeling.

Er is geen biopt genomen. De da gaf aan dat goedaardig weefsel dan ook onrustig kan worden. En dat willen we natuurlijk niet.

Eruit halen zou ik het liefst in de winter doen gezien hij dan toch al meer op stal zou staan en buiten niks mist...

Ook vliegen zijn er in de winter nauwelijks. Pfff.. moet me er echt even op voorbereiden mentaal.. ben zo gek op m'n moppersmuf...

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:11

Hoe ziet de DA nu zo al dat het waarschijnlijk een melanoom is? Daar ben ik wel benieuwd naar. Het ziet er niet als de standaard melanoom.
Melanoom bij paarden is gelukkig niet te vergelijken met een melanoom bij mensen, het is veel minder ernstig. Als hij er verder geen last van heeft met bewegen en het wordt niet veel groter, kan je niet beter laten zitten dan?
Ik volg! (Heb ook een schimmel)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:40

Rhian schreef:

Er is geen biopt genomen. De da gaf aan dat goedaardig weefsel dan ook onrustig kan worden. En dat willen we natuurlijk niet.

Eruit halen zou ik het liefst in de winter doen gezien hij dan toch al meer op stal zou staan en buiten niks mist...

Ook vliegen zijn er in de winter nauwelijks. Pfff.. moet me er echt even op voorbereiden mentaal.. ben zo gek op m'n moppersmuf...

Wat een vervelend nieuws, ik kan me voorstellen dat je jezelf er mentaal op moet voorbereiden, maar net wat je schreef, in de winter zit je in ieder geval niet met vliegen die je paard lastigvallen.
Sterkte!

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 14:44

Rubs schreef:
Hoe ziet de DA nu zo al dat het waarschijnlijk een melanoom is? Daar ben ik wel benieuwd naar. Het ziet er niet als de standaard melanoom.
Melanoom bij paarden is gelukkig niet te vergelijken met een melanoom bij mensen, het is veel minder ernstig. Als hij er verder geen last van heeft met bewegen en het wordt niet veel groter, kan je niet beter laten zitten dan?
Ik volg! (Heb ook een schimmel)

Hey, ja de da stelde me ook al iets gerust. En bij iemand die ik via via ken is een paardje op precies dezelfde plek ook aan een melanoom geopereerd. Is helemaal goed gegaan.

De plek, de vorm, de beweeglijkheid, de grote, het pijnloze en hoe het zich gevormd heeft in de 2 jaar dat ik hem heb. Dat waren met name de indicatoren dat dit een melanoom betreft. De da weet pas of er meer van binnen zitten als ze hem open maakt natuurlijk.

Hij heeft wat kleintjes verspreid op z'n lijf (eentje achter de kaak, eentje op z'n schouder en eentje onderkant staartwortel). Maar die blijven de tijd dat ik hem nu heb even groot in omvang.

Rhian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 14:45

Zoolgangster schreef:
Rhian schreef:

Wat een vervelend nieuws, ik kan me voorstellen dat je jezelf er mentaal op moet voorbereiden, maar net wat je schreef, in de winter zit je in ieder geval niet met vliegen die je paard lastigvallen.
Sterkte!

Ja dankjewel, wat een lief bericht!