Onhandelbaar bij uit de wei halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angell66

Onhandelbaar bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 23:34

Hallo,

Wij hebben begin deze maand een 11 jarige Hannoveraan merrie gekocht die haar eerste jaren als springpaard gebruikt is (zij is spring gefokt) en de afgelopen paar jaren alleen als fokmerrie gebruikt is. Wij hebben haar gestald bij een pension met weidegang. Wij zijn rustig aan begonnen met grondwerk, longeren, lopen langs paden wat allemaal goed ging, nergens schrikt zij van. Eerst stond zij alleen in een wei en na een week is zij bij de kudde (alleen merries) gezet. Sindsdien is er geen land meer mee te bezeilen bij het uit de wei halen blijf zij maar hinneken en wil zij zich lostrekken en ook op stal "schreeuwt " zij de hele boel bij elkaar en blijft maar richting de wei kijken en is niet meer te hanteren en kun je niet meer in haar stalbox staan. Zij wordt dan als enige uit de wei gehaald, toen zij alleen in de wei stond de 1ste week, konden wij haar zonder problemen uit de wei halen.

In de gang vd stal poept zij soms wel 3 keer, en ook in haar eigen stal vertoont zij dit gedrag waarbij ze zeer onrustig is en luid blijft hinneken. Zodra de andere paarden weer op stal staan is er niks aan de hand.

Wij zitten nu met de handen in de haren hoe hier mee om te gaan, we kunnen moeilijk de merrie haar zin geven door maar in de wei te laten. Helaas weten wij te weinig over haar verleden. Heeft iemand misschien tips hoe om te gaan met dit gedrag.

Alvast bedankt voor de tips

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:45

Lastig ts, ben benieuwd wat andere bokkers zouden doen.
Je hebt haar nog geen maand dus? Ik zou het de tijd geven, geef der juist wel even rust, ga de komende maand alleen om een snoepje te geven en evt als je der meeneemt slechts voor een bak slobber oid.
Vooral als ze als fokmerrie heeft gediend, zal ze niet gewend zijn weggetrokken te worden van der kudde. Dus; geef het eerst even tijd, een maand, misschien twee, sommige paarden hebben een jaar nodig om echt tot rust te komen, en kijk vanuit daar verder met evt grondwerk les\hulp, vooral als ze ''niet te handelen is'' moet je echt goede hulp hebben, je wilt geen ongelukken.

Angell66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 00:05

Anastasia24 schreef:
Lastig ts, ben benieuwd wat andere bokkers zouden doen.
Je hebt haar nog geen maand dus? Ik zou het de tijd geven, geef der juist wel even rust, ga de komende maand alleen om een snoepje te geven en evt als je der meeneemt slechts voor een bak slobber oid.
Vooral als ze als fokmerrie heeft gediend, zal ze niet gewend zijn weggetrokken te worden van der kudde. Dus; geef het eerst even tijd, een maand, misschien twee, sommige paarden hebben een jaar nodig om echt tot rust te komen, en kijk vanuit daar verder met evt grondwerk les\hulp, vooral als ze ''niet te handelen is'' moet je echt goede hulp hebben, je wilt geen ongelukken.

Dank voor je bericht, gaan hier zeker mee aan de slag. Helaas vandaag al een ongelukje gehad dmv een flinke kopstoot tegen het voorhoofd die wij niet aan zagen komen.

Tenno7

Re: Onhandelbaar bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:16

Ik denk idd dat je het wat tijd moet geven, zoals hierboven al gezegd is. Als ze er net een maandje is, moet ze misschien nog even wennen en een band op bouwen met jullie.

Daarnaast blijven het kudde dieren en is er misschien bij haar toch een verlatings angst. Ze moet jullie dus gaan vertrouwen dat je haar ook weer terug brengt en het veilig is om mee te gaan. Want het gedrag klinkt ook een beetje als pure paniek.
Zoiets kan echt tijd kosten en zou het opdelen in kleine stukjes. Dus misschien alleen even klein stukje mee eruit. Even een lekker hapje.. en dan weer terug. Zelf proberen rustig en kalm te blijven en een steun voor haar.

Geef het tijd en zie het als een training om de band met je paard sterker te kunnen krijgen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:18

Oh verlatingsangst is iets heel lastigs. En als ze dan ook nog lomp en link wordt, dan is het helemaal niet leuk. Dan zou ik voortaan even een cap op doen voor eigen veiligheid.

Ik zou eens kijken naar een manier om haar te leren meer te ontspannen. Maar dit is wel lastig en een uitdaging, dus misschien kun je iemand vinden die jullie met grondwerk kan helpen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 00:22

Een maandje is inderdaad nog maar kort. Sommige paarden moeten wel 3 tot 6 maanden wennen voordat ze weer helemaal hun zelf zijn.
Belangrijk om haar de tijd te geven maar ook stabiliteit te bieden. Niet direct teveel van haar vragen dus, maar wel consequent blijven en met regelmaat wat gaan doen. Even de wei uit, grondwerken, longeren, etc.
Ik denk dat het daarmee vanzelf rustiger wordt, wanneer ze meer gewend is aan jullie, aan de plek en wanneer ze weet dat ze wel weer teruggaat naar haar nieuwe kudde.
En misschien handig om bijv stevige schoenen aan te doen met stalen neuzen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 02:07

Ik ga mee met m’n voorgangers. Dit is overigens iets wat heel veel voor komt, en gezien de situatie ook niet zo raar is toch? Ik vrees dat als dit al “onvoorzien” en “erg lastig” voor jullie is, er nog wel meer verrassingen kunnen komen. Ik denk dat het handig is een goede instructrice/begeleiding in te schakelen. Nu in de eerste plaats iemand die wat weet van grondwerk, desgewenst icm positieve bekrachtiging, al is dat een manier van trainen die je moet liggen. Deze persoon kan jullie de juiste handvaten en vastigheid geven om structureel met dit gedrag om te gaan. Wellicht enkel al door de zelfverzekerde uitstraling, dat het makkelijker gaat dan.

Heel veel succes en plezier met jullie nieuwe paard!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 04:09

Is het een mogelijkheid om een van de andere merries uit de kudde samen met die van jou eruit te halen? Zodat ze alsnog wat steun heeft aan een vriendinnetje terwijl ze even naar binnen gaan voor wat eten/ poetsen etc. Kijk daarin ook wat handig is. Jouw merrie voorop naar de stal of juist de andere merrie?
Als je merk dat dit zichtbaar verschil geeft, zou ik dit eerst even doen voordat ik weer zou willen uitbouwen naar in haar eentje uit de kudde.

Ga ook lekker oefeningen met haar doen tijdens het uit het land halen. Afleiding door te werken kan soms goed helpen. En daarnaast moet het altijd veilig blijven, dus zijn gehoorzaamheid oefeningen juist goed om te doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 06:08

Ik zou even 26 stappen terug gaan.

Neem je borstels mee naar de wei. Haal je paard en laat haar op de wei staan, in het zicht van de andere paarden. Poetsen of wat grondwerk op een plek waar ze nog niet onrustig is. Als dat goed gaat, zonder stress, lekker terug zetten.

Als dat (paar keer) goed gaat, dan de afstand wat vergroten. Maar zorg dat er geen spanning bij haar komt, dan is de afstand te groot of duurt het te lang.

Zo ga je door totdat je ook buiten de wei kunt.
En daarna richting stal.
Maar steeds pas als voorgaande goed gaat. Ze moet het vertrouwen in zichzelf en jou (terug)krijgen.

Verlatingsangst is echt ruk en zo sneu

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 07:03

Lastig, ze is duidelijk echt in paniek als ze bij de groep weg gaat.
Ik zou het inderdaad ook in kleine stapjes opbouwen, eerst even aandacht geven in de wei, of binnen de wei een stukje met haar lopen.
En daarna uit de wei halen maar in zicht blijven van de andere paarden, en als dat goed gaat steeds een stapje verder.
Je kunt inderdaad ook proberen of het lukt met een ander paard samen de eerste tijd als je echt wilt gaan rijden of iets doen wat langere tijd kost.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 07:20

Nouvel schreef:
Lastig, ze is duidelijk echt in paniek als ze bij de groep weg gaat.
Ik zou het inderdaad ook in kleine stapjes opbouwen, eerst even aandacht geven in de wei, of binnen de wei een stukje met haar lopen.
En daarna uit de wei halen maar in zicht blijven van de andere paarden, en als dat goed gaat steeds een stapje verder.
Je kunt inderdaad ook proberen of het lukt met een ander paard samen de eerste tijd als je echt wilt gaan rijden of iets doen wat langere tijd kost.

Dit zou ik inderdaad dan zo proberen aan te pakken.
Samen met een goede instructeur, het is belangrijk om iemand mee te laten kijken omdat die letterlijk van een afstandje kan zien wat er gebeurt en daar meteen op kan inspelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 07:23

Geef het de tijd en ga aan de slag met de tips van Rocamor. Je haalt haar uit haar kudde waar ze zich veilig voelt, en dat voelt ze bij jullie nog niet.
Dat geeft niet, dat kost tijd.

En zie het niet als haar "haar zin geven". Ze vertoont natuurlijk gedrag, ze doet dit niet om jullie dwars te zitten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 07:31

Ah geef het tijd. Ze moet het vertrouwen opbouwen weer begin deze maand is nog geen eens 3 weken.
Laat gaar lekker staan en doe dan een oefening in de wei. Ga gewoon erbij zitten en vanuit daar aan je band werken. Balen van de kopstoot. Ze moet natuurlijk wel uit de mensen ruimte blijven, maar ongelukjes gebeurden .
Heel veel rust en ontspanning toegewenst.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:01

Mij valt op dat je hebt het over ‘we kunnen haar niet haar zin gaan geven’. Je merrie is in paniek in deze situaties, ze voelt zich onveilig zonder haar kudde. Ik snap dat je haar wilt leren dat het oké is even uit haar kudde weg te zijn, maar als ze in paniek zijn is er geen ruimte in het hoofd om iets te leren. Ze is niet bezig met haar zin krijgen, ze is heel primair bezig met haar eigen veiligheid.

Goede tips worden hier gegeven, ik zou ook beginnen met kleine stapjes. In de wei poetsen, daarna een keer even de wei uit en weer terug, nog voordat zij onrustig wordt. Dan gaat ze vanuit rust vertrouwen krijgen dat ze altijd weer terug gaat naar de kudde en kan ze vanuit die rust gaan ervaren dat met jullie mee de groep uit ook heel leuk en veilig is!
Vanuit mijn eigen merrie merk ik overigens dat echt ‘op stal staan’ next level is. Ik kan haar prima uit de groep halen, poetsen, rijden, zelfs trailer in is prima, maar in haar stal met de deur dicht geeft onrust (alleen als de groep in de wei staat, paddock kan ze ze zien vanuit stal, dat is wel oké).

Kijk goed wat jullie merrie aangeeft en laat haar merken dat jullie naar haar luisteren, geef haar tijd, voor haar is haar hele leven opeens compleet veranderd, ze woont ergens anders, met andere paarden, andere mensen, andere afspraken en gewoontes. Dat duurt wel even, voordat ze daar helemaal aan gewend zijn. Grondwerken, longeren etc. zou ik overigens ook mee door gaan, maar dan op de momenten dat alles binnen staat en ze dus wel rustig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:02

Duidelijk verlatingsangst.

Als ze op stal staat kan ze dan andere paarden zien of staan er andere paarden op stal?

Het zou inderdaad fijn zijn als je er nog een mee kunt nemen uit de kudde die even tijdelijk op stal staat. Maar dan heb je wel kans dat als ze alleen naar de bak moet oid dat het probleem zich verplaatst.

Ik denk dat goede grondwerk begeleiding van een instructeur in deze ook goed is en gaan werken in kleine stapjes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:06

Een maand is heel kort. Dat paard is uit haar vertrouwde omgeving weggerukt, heeft eerst alleen gestaan, nu met soortgenoten, maar nog wel met nieuwe mensen die meteen van alles van haar willen.
Dat klinkt heel onaardig, maar jullie paard heeft tijd nodig om aan de veranderingen te wennen. Nieuwe omgeving, nieuwe paarden, nieuwe mensen. En gezien ze de meeste tijd van de dag nu met de kudde staat, is dat haar veilige plek. Dat vertrouwt ze. Jullie nog niet genoeg.

Ga met haar werken aan vertrouwen en tegelijkertijd aan jullie persoonlijke ruimte om ongelukken te voorkomen. Laat haar ervaren dat jullie leuk zijn, ook een veilige plek bieden, dat ze weer terug mag naar de kudde.
En als jullie niet weten hoe, dan is het geen schande om daar instructie bij te zoeken. Zelf ben ik fan van de 2Moons methode, die zowel aan de persoonlijke veiligheid als aan vertrouwen en veiligheid voor je paard werkt. Daar zijn inmiddels behoorlijk instructeurs van in Nederland.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 08:30

Ga aan de slag met een fijne grondwerk/ gedragstrainer.
Dit gaat over vertrouwen, spanning af kunnen laten vloeien en leiderschap met rust en duidelijkheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:18

Dit is natuurlijk gedrag maar heel erg vervelend voor jullie. Ik weet ook niet hoe je dit het beste zou kunnen oplossen, goede hulp en instructie kan heel nuttig zijn. Ik lees mee om er van te leren! Overigens, dat een nieuw paard in het begin wel gemakkelijk is maar na zo'n 3 weken ,als hij begint te wennen, moeilijk gedrag gaat vertonen, dat komt vaker voor. Je moet nu even door de kritieke fase heen. Zet haar anders tijdelijk weer even apart waar ze in het begin ook stond toen het wel ging. Want jullie moeten wel het plezier aan haar behouden of terugkrijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:24

anjali schreef:
Zet haar anders tijdelijk weer even apart waar ze in het begin ook stond toen het wel ging. Want jullie moeten wel het plezier aan haar behouden of terugkrijgen.

Wat is dat nou voor advies. :?

Lekker diervriendelijk. Paard doet 'moeilijk' dus hop haal maar weer uit de kudde en zet een kuddedier maar even alleen zodat de mens er dan tenminste wel plezier aan kan beleven. :r

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:25

Veel goeie tips gegeven al. Hou in gedachten dat je merrie in paniek is en zoals hierboven ook al ergens staat, ze is alleen maar bezig met haar eigen veiligheid. Ze is gewoon bang. Probeer er met die mindset naar te kijken.

Dit is een lastig probleem om netjes op te lossen. Ik zou zeker een (grondwerk)instructeur erbij halen die hier ervaring mee heeft.

Zeker niet weer apart zetten hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:27

Zou ik ook niet doen, de kans is groter dat als ze gewoon langer bij de kudde staat en leert dat ze na het werken weer gewoon terug mag dat de angst minder wordt. Soms reageren ze zo heftig na een verhuizing waarbij ze een lange tijd met dezelfde paarden op een zelfde plek hebben gestaan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:29

Misschien is ESDR nog wat voor jullie. Heeft heel fijn geholpen om de scherpe randjes van de verlatingsangst van mijn paard weg te halen.

En inderdaad, een maand is kort. Rustig opbouwen. Kijken of je met een ander paard een paar keer mee terug naar stal kan lopen. En gewoon even eruit halen en voor de wei poetsen. Een paar keer alleen goede ervaringen opdoen en niet meteen alleen meenemen. Dan heeft ze wat tijd om te wennen aan de situatie en dat dan langzaam uitbreiden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:30

Angell66 schreef:
Hallo,

Wij hebben begin deze maand een 11 jarige Hannoveraan merrie gekocht die haar eerste jaren als springpaard gebruikt is (zij is spring gefokt) en de afgelopen paar jaren alleen als fokmerrie gebruikt is. Wij hebben haar gestald bij een pension met weidegang. Wij zijn rustig aan begonnen met grondwerk, longeren, lopen langs paden wat allemaal goed ging, nergens schrikt zij van. Eerst stond zij alleen in een wei en na een week is zij bij de kudde (alleen merries) gezet. Sindsdien is er geen land meer mee te bezeilen bij het uit de wei halen blijf zij maar hinneken en wil zij zich lostrekken en ook op stal "schreeuwt " zij de hele boel bij elkaar en blijft maar richting de wei kijken en is niet meer te hanteren en kun je niet meer in haar stalbox staan. Zij wordt dan als enige uit de wei gehaald, toen zij alleen in de wei stond de 1ste week, konden wij haar zonder problemen uit de wei halen.

In de gang vd stal poept zij soms wel 3 keer, en ook in haar eigen stal vertoont zij dit gedrag waarbij ze zeer onrustig is en luid blijft hinneken. Zodra de andere paarden weer op stal staan is er niks aan de hand.

Wij zitten nu met de handen in de haren hoe hier mee om te gaan, we kunnen moeilijk de merrie haar zin geven door maar in de wei te laten. Helaas weten wij te weinig over haar verleden. Heeft iemand misschien tips hoe om te gaan met dit gedrag.

Alvast bedankt voor de tips

Geef het een half jaar maar waarschijnlijk is het eerder opgelost.
Ik kocht het braafste paard van die stal (echt waar) maar eenmaal thuis was er geen land mee te bezeilen. Heeft 3/4 jaar geduurd en toen was ze weer het braafste paard van stal.

Let er wel op: houdt je aan je eigen regels!! Ongewenst gedrag "straffen" door haar te laten weten dat je dat niet accepteert. Gebruik daarvoor alleen dat wat strikt noodzakelijk is. Meestal is je stem verheffen wel voldoende, soms moet je er een elleboog in zetten of een tikje geven maar deins er niet voor terug om erop los te slaan als jouw veiligheid in het geding dreigt te komen! Safety First!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:40

Geen situaties uitlokken die je niet aankunt. Safety first. Bijkomend voordeel, dan hoeft je er ook niet op los te slaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:45

Ik denk dat paardlief beter gewoon vastgezet kan worden in de stal om gevaarlijke situaties te voorkomen, dus wel gewoon meenemen. Vastzetten in de stal, eten geven, borstelen en weer terug en daarbij moet ze wel gewoon luisteren. Begin inderdaad desnoods met een stuk meenemen uit de wei en haar gewoon een tijdje laten staan op het punt waarop ze veel spanning krijgt maar de rest nog wel ziet. Beetje afleiden, verwennen met eten en op het moment dat ze ontspant en zich overgeeft weer terug zetten en dat langzaam uitbouwen.