Griffelbeen breuk (verbrijzeld) wat verwachten met opbouw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Griffelbeen breuk (verbrijzeld) wat verwachten met opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 10:34

Mijn jonge haflinger heeft met een klap tegen haar achterbeen door een ander paard haar griffelbeen in zeker 4 stukjes gebroken :x

Afbeelding

Morgen wordt ze in Utrecht geopereerd hiervoor.
Maar wat kan ik realistisch verwachten van herstel en opbouw? Er is geen pees irritatie op de echo te zien gelukkig maar wat de werkelijke schade is weten we uiteraard pas als ze open is gemaakt :\

Ze is verder onbeleerd te noemen, we waren toen het gebeurt was net zover in het beleer proces dat ze los door de baan kon stappen. Drafje was onder het zadel pas 1x geprobeerd :=

Ze liep in een kudde verder 24/7 buiten. Ze staat uiteraard ondertussen apart maar verveeld zich de blubber (en logisch)

Maar hoe ga je een paard opbouwen dat verder niet onder het zadel is? Normaal zijn de eerste paar drafjes onder het zadel ivm behouden van controle de "veiligere" weg. Ik zal haar echter als de wond goed genezen is niet kunnen gaan rijden(want onbeleerd).

Het stukje aparte wei steeds verder uitbreiden dan? Uiteraard is het als ze net thuis komt het formaat van een postzegel maar uiteindelijk zal ze uit zichzelf gaan draven en galopperen als stuk groter wordt. Echter is dat dus niet onder controle van iemand maar als vrij paard.

Ik vind het heel lastig, want na de eerste verplichte tijd boxrust en postzegel stukje zal er een moment moeten komen dat ze zelf gaat bewegen. Kliniek gaat uit van rustig opbouw, maar hoe doe je dat logisch met een jong onbeleerd paard?
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 17-09-24 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Re: Griffelbeen breuk (verbrijzeld) wat verwachten met opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:38

Aan de hand opbouwen? Desnoods bij een hele heftige reactie na al het stilstaan met een klein beetje tranquigel erin? Aan de hand gaan stappen en draven voor de opbouw. Kost wel een bak meer conditie van jezelf als je het draven in minuten moet gaan opbouwen, maar je wordt er wel fit van.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:40

Is ze braaf? Verkeersmak? Ik heb mijn (overigens beleerde) haflinger een groot deel opgebouwd naast de fiets. Ze mocht in het begin alleen stappen en dat uitbreiden toe ik zelf een blessure kreeg.
We zijn begonnen met naast de fiets stappen 10 minuten, straat op en af. En zo verder uitbouwen. Toen ze eenmaal mocht draven was ze best al gewend om naast de fiets te lopen en ging dat dus prima. Ze was dan ook heus wel eens jolig of vlug maar ze is wel goed verkeersmak en trekt zich nooit los. Dus dat is wel handig om te weten voor je eraan begint.

Succes voor de operatie morgen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:40

Zit er niet ook een scheurtje in het pijpbeen?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 10:42

Hoe braaf is ze verder? Mijn paard met peesblessure bouw ik ook grotendeels aan de hand op, maar hij was samen hardlopen en ook aan de fiets gewend. Eerst 30 minuten gewandeld en daarna 3x 1 minuut draven erbij gewoon aan de hand. Inmiddels heb ik hem vaker aan de fiets omdat we alweer een kwartier draven en ik heb daar niet altijd de energie voor. Op sommige dagen is hij een energie bom en ik geef hem ook wat kalmerende druppels bij maar hij blijft wel altijd bij me.

Maar ik heb het geluk hierin dat ik al in zijn jonge jaren heel veel tijd heb besteed aan het creeëren van een braaf buitenrij paard, dus hij is mega braaf op de weg en deze dingen kan ik makkelijk met hem doen. Op zijn stukje paddock doet hij soms ook helemaal gestoord, gelukkig kan de pees dat inmiddels hebben.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 10:48

Hevonen schreef:

Gelukkig niet, weet wat je bedoelt, maar dat is schaduw van weefsel van een andere klap op dat been. (ze heeft zeker 3 fikse klappen gehad die nacht, 3 wonden die allemaal netjes leken te genezen behalve dan een dikke vette bult)

Afbeelding

Ze is op die plek nog eens extra gerontgent en gescand maar niets te zien.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 10:58

Fiets is wellicht inderdaad een optie, mist ze niet gaat duwen... Ze is aardig verkeersmak te noemen alleen zoveel zijn we nog niet buiten geweest. Ik heb dr pas sinds juni namelijk… en ze was wel verkeer gewend vanuit de fokker maar mocht ook wel behoorlijk aan de hand doen wat ze wou… dat heeft wel wat heropvoeden gekost en doet het een heel stuk minder maar het blijft een behoorlijke douwende tank als ze dr zin niet krijgt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 11:14

dieseltje09 schreef:
Hevonen schreef:

Gelukkig niet, weet wat je bedoelt, maar dat is schaduw van weefsel van een andere klap op dat been. (ze heeft zeker 3 fikse klappen gehad die nacht, 3 wonden die allemaal netjes leken te genezen behalve dan een dikke vette bult)

[ Afbeelding ]

Ze is op die plek nog eens extra gerontgent en gescand maar niets te zien.

Ze is dus flink te pakken genomen, akelig. Maar fijn dat het geen scheurtje is.

Is het een optie om haar samen met een bevriend paard mee op pad te nemen? Als handpaard, of gewoon wandelend? (om mee te beginnen bedoel ik)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:19

Ik heb er een gehad met een scheur in het griffelbeen..is niet geopereerd .
Wilden ze toen eerst wel,maar heb er toen voor gekozen om het zo te laten helen.
Die heeft 8 week op paddock gestaan ,daarna nog twee week naast de groep en er toen weer bij in.
Ik zou verder je paard niet extra gaan belastend met wandelen ofzo?
Als dat nou niet gewent is zou ik er niet mee beginnen.
Gewoon lekker laten en ik zou het verdergaan met beleren gewoon lekker een paar maanden uitstellen.
Ze is jong zat dus dat kan volgend jaar ook wel toch :j

Elisa2

Re: Griffelbeen breuk (verbrijzeld) wat verwachten met opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:20

Aan de hand gaan stappen met de concord leader. Die is er speciaal voor dit soort situaties.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:33

Wat naar zeg, ze is echt flink te pakken genomen.
Twee jaar geleden hier zo’n beetje dezelfde blessure gehad bij een pony, ook door een klap en gebroken griffelbeen achter, en ook ongeveer op dezelfde hoogte. Jammer genoeg wel met irritatie en een hoop zwelling van de tussenpees, maar geen laesies. Die is ook geopereerd.
Herstel ging hier heel goed, ook al was die onder het zadel eigenlijk ook niet zo goed op te bouwen. Aan de hand ook niet trouwens := maar dat was gewoon een draak, normaal stappen was bijna onmogelijk want die was meer met vier voetjes van de grond dan erop zodra hij mocht stappen na de boxrust. Ik heb heel vaak tranquigel gebruikt := toen hij op een postzegeltje paddock mocht heeft hij zelfs met tranquigel direct de omheining gesloopt en is met spectaculaire airs door de hele paddock en rijbaan gegaan. Gelukkig heeft hij geen extra schade opgelopen, wel duurde het herstel langer doordat die pees geïrriteerd bleef (hij is daar overigens nooit zichtbaar kreupel op geweest).
Het stappen hebben we in eerste instantie dus gedaan met tranquigel, en ik heb een concord leader gebruikt. Stukjes draf erbij hebben we wel geprobeerd onder het zadel, maar dat was 50/50 of hij ontplofte en probeerde weg te schieten en met de kop tussen de knieën te gaan springen op het moment dat hij weer naar stap moest.
Die hebben we uiteindelijk ook gewoon een steeds groter stukje gegeven, en dan draafde en galoppeerde hij inderdaad weleens uit zichzelf, maar bleef over het geheel een stuk rustiger en niet van niks naar compleet ontploffen. Uiteindelijk met een rustig maatje gewoon in de grote paddock, en zodra alles er op de echo helemaal piekfijn uitzag hebben we hem gewoon weer opgepakt onder het zadel met gelijk langere stukken draf, en was hij kuikenmak.
Al met al was hij binnen een maand of 5/6 terug op zijn oude niveau (M2).

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 12:49

Wat vervelend voor je pony. Mijn pony heeft ook een nare griffelbeen fractuur gehad en is hieraan geopereerd. Na boxrust op de kliniek en daarna in een kleine paddock staan heb ik haar aan de hand opgebouwd, later aan de longe met veel meelopen en rechtuit. Concord leader werd de mijne erg druk van. Is 100% hersteld heeft nog Z dressuur gelopen, gecrosst en gaat wekelijks mee naar Springles en het bos. Alleen een litteken van te zien. Sterkte en als je vragen hebt mag altijd! Ik heb ook foto/ film van de operatie maar dan moet je me even berichtje sturen.