Wat waren de symptomen of signalen van gebitsproblemen bij jouw paard? naast het knoeien met voer ook hoofdschudden tijdens het rijden en tong uitsteken tijdens het longeren? Wellicht een lichte snotneus? En wie weet er een paardentandarts in Gelderland? Waarvoor dank!
Als hij chronisch een lichte neusvloei heeft zou ik overwegen om naar een kliniek te gaan voor een foto evt. Maar je kunt ook eerst een tandarts laten kijken natuurlijk.
Dank jullie wel. Ja afspraak paardenarts ga ik zeker maken en ik was me aan het bedenken wat zoal de signalen zijn. Ook omdat het hoofdschudden iets van de laatste tijd is.
Klaartje van Delden. Ik laat sowieso elk jaar een tandarts komen. En aangezien de mijne wat werk had, vond ze het verstandig om het Ipv over een jaar, over 6 maand weer te doen dus dat is voor mij prima.
eshz
Geplaatst: 16-09-24 21:54
Al je symptomen kunnen er bij passen. Zoek een dierenarts die ook tandarts is want gezien de neus uitvloeiing is er mogelijk meer nodig dan alleen wat oppervlakkig vijlen..
Al die symptomen kunnen het gebit zijn, vooral het knoeien met eten. Die andere kunnen ook, maar kan ook door andere dingen komen.
Maar ik laat sowieso minimaal 1 keer per jaar controleren. Bij klachten vaker en bij jonge of oude paarden ook. Laat ook altijd een dierenarts komen die tanden doet.
Proppen, kwijlen, geen hardere dingen zoals wortels willen eten, kopschuwheid, wegtrekken bij aanraking, raar doen met bit, hoofdschudden bij druk tijdens rijden, geur, pus: allemaal symptomen die ik heb gezien, en er zijn er vast veel meer.
Ook hier op stal komt de tandarts minimaal jaarlijks. Voor de mijne gaan we zelfs over naar halfjaarlijks, want hij heeft te snel scherpe randen en een kleine mond (Arabier).
Ik.ga niet wachten op klachten maar hij komt hier iig 1x per jaar standaard. Dit jaar 4x ivm monitoring van een losse kies (geen klachten, maar ontdekt bij de jaarlijkse controle).
Soms kan je het niet ondanks de jaarlijkse controle vor zijn. Paard had een zwarte kies, gelijk foto's gemaakt, niets aan de hand en geen actue nodig. Geen symptomen maar gezien met de controle. Half jaar later opeens hoge koorts, super ellendig, steeds hoofd kantelen en een bloedneus. Dit bleek toch een ontsteking van dje zwarte bovenkies te zijn. Ze is eraan geholpen in de kliniek, kies is toen getrokken.
Saskiafjord
Geplaatst: 17-09-24 16:23
Birgit Heijink uit Sinderen doet bij ons de tanden van de paarden