Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Delaja schreef:Ik heb deze week de analyse van mijn hooi teruggekregen. Eigenlijk wel zoals verwacht: laag in energie, eiwit en het belangrijkste: suiker.
Normaal gesproken week ik het hooi altijd voor mijn insuline resistente haflinger mix. Dit omdat hij vorig jaar toch hoefbevangen werd, ondanks dat hij niet meer op de wei staat. Hij kreeg toen een mix van hooi waar niet super weinig suiker in zat, maar wel onder de 10%.
Inmiddels krijgt hij meer supplementen (van Den Hoek) en doet hij het fantastisch. Ik vind hem echter wel wat schraal worden nu en vraag me af of dat komt doordat ik het hooi, waar dus al zo weinig in zit, ook nog eens week.
Vandaar de vraag: is het eigenlijk nog wel nodig om hooi waar maar 6% suiker in zit te weken? Hoeveel % suiker maakt dat weken nog uit als het oorspronkelijk al zo laag is?
hwn schreef:6% is al extreem laag, dus zou ik al niet weken. Interessanter zou zijn mocht je hooi hebben dat laag is in suiker en hoger in eiwitten. Anders iets zoeken wat extra eiwitten kan toevoegen, desnoods de luzerne nog wat omhoog, al zijn de meningen over luzerne en bevangenheid verdeeld (hier altijd goede ervaringen mee gehad, maar mijn bekapper was er radicaal tegen).
Muze schreef:Maar is het puur “ spier” schraal?
Je zou kunnen kiezen voor lijnzaad. Dan heb je ook wat vet erbij.
Miran schreef:Ik zou met hooi dat al best laag is in suiker ook nog weken bang zijn dat het slecht gegeten wordt.
Capriootje schreef:Ik zou ook niet meer weken nee, maar dat doe je al lees ik net.
Voor extra eiwit zou je kunnen kijken naar grasbrok, dit moet je wel weken maar is vrij hoog in eiwit. Mijne doet het daar in de winter als die beetje schraler begint te worden altijd heel goed op. Weet niet of het ook kan voor jou paard qua hoefbevangenheid en IR want dat heeft mijne niet maar misschien het bekijken waard.