Hooi 6% suiker nog weken voor IR paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Hooi 6% suiker nog weken voor IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 10:43

Ik heb deze week de analyse van mijn hooi teruggekregen. Eigenlijk wel zoals verwacht: laag in energie, eiwit en het belangrijkste: suiker.
Normaal gesproken week ik het hooi altijd voor mijn insuline resistente haflinger mix. Dit omdat hij vorig jaar toch hoefbevangen werd, ondanks dat hij niet meer op de wei staat. Hij kreeg toen een mix van hooi waar niet super weinig suiker in zat, maar wel onder de 10%.
Inmiddels krijgt hij meer supplementen (van Den Hoek) en doet hij het fantastisch. Ik vind hem echter wel wat schraal worden nu en vraag me af of dat komt doordat ik het hooi, waar dus al zo weinig in zit, ook nog eens week.
Vandaar de vraag: is het eigenlijk nog wel nodig om hooi waar maar 6% suiker in zit te weken? Hoeveel % suiker maakt dat weken nog uit als het oorspronkelijk al zo laag is?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:02

Delaja schreef:
Ik heb deze week de analyse van mijn hooi teruggekregen. Eigenlijk wel zoals verwacht: laag in energie, eiwit en het belangrijkste: suiker.
Normaal gesproken week ik het hooi altijd voor mijn insuline resistente haflinger mix. Dit omdat hij vorig jaar toch hoefbevangen werd, ondanks dat hij niet meer op de wei staat. Hij kreeg toen een mix van hooi waar niet super weinig suiker in zat, maar wel onder de 10%.
Inmiddels krijgt hij meer supplementen (van Den Hoek) en doet hij het fantastisch. Ik vind hem echter wel wat schraal worden nu en vraag me af of dat komt doordat ik het hooi, waar dus al zo weinig in zit, ook nog eens week.
Vandaar de vraag: is het eigenlijk nog wel nodig om hooi waar maar 6% suiker in zit te weken? Hoeveel % suiker maakt dat weken nog uit als het oorspronkelijk al zo laag is?

Ik zou het niet meer doen... het weken dus. Maar wellicht is het geen gek idee te overleggen met Den Hoek.
Jouw post geeft trouwens wel mooi aan dat echt niet alleen een suikergehalte bepalend is voor wel/ geen HB.... vaak zit er dan toch iets anders scheef in de stofwisseling. Een gezond paard kan namelijk best wel een kleine schommeling in suikergehalten in hooi hanteren (mits het niet te extreem is natuurlijk).

Muze

Re: Hooi 6% suiker nog weken voor IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 11:43

Wat voer je verder dan bij?
Krijgt je dier wat gezonde vetten en eiwitten?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-24 13:09

Muze schreef:
Wat voer je verder dan bij?
Krijgt je dier wat gezonde vetten en eiwitten?

Hij krijgt een normale portie vitalbix (afgestemd op zijn gewicht) en daarnaast ongeveer een kilo luzerne per dag. Dat waren eerst twee handjes, maar dat heb ik een maand geleden al omhoog gegooid.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 22:09

6% is al extreem laag, dus zou ik al niet weken. Interessanter zou zijn mocht je hooi hebben dat laag is in suiker en hoger in eiwitten. Anders iets zoeken wat extra eiwitten kan toevoegen, desnoods de luzerne nog wat omhoog, al zijn de meningen over luzerne en bevangenheid verdeeld (hier altijd goede ervaringen mee gehad, maar mijn bekapper was er radicaal tegen).

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 19:59

hwn schreef:
6% is al extreem laag, dus zou ik al niet weken. Interessanter zou zijn mocht je hooi hebben dat laag is in suiker en hoger in eiwitten. Anders iets zoeken wat extra eiwitten kan toevoegen, desnoods de luzerne nog wat omhoog, al zijn de meningen over luzerne en bevangenheid verdeeld (hier altijd goede ervaringen mee gehad, maar mijn bekapper was er radicaal tegen).

Oh, dat heb ik nog niet eerder gehoord. Zal het voor de zekerheid nog ff aan mijn dierenarts vragen, die komt vrijdag toch voor de jaarlijkse enting.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de luzerne voldoende is qua eiwitten. Denk jij van niet?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 20:41

Maar is het puur “ spier” schraal?
Je zou kunnen kiezen voor lijnzaad. Dan heb je ook wat vet erbij.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 21:39

Muze schreef:
Maar is het puur “ spier” schraal?
Je zou kunnen kiezen voor lijnzaad. Dan heb je ook wat vet erbij.

Hij krijgt lijnzaadolie met vitamine E van vitalbix, is dat genoeg?

Het is deels spier, omdat hij lang niet heeft kunnen werken door een schouderblessure, daarna de hoefbevangenheid en toen ook nog eens een hardnekkige hoefzweer (hij verliest altijd snel spier en conditie als hij even niet kan werken), maar ook deels vetjes. Je kan z'n ribben zien zeg maar. Nou heb ik dit liever dan een moddervet paard, zeker bij deze met zijn insulineresistentie, maar het moet ook echt niet minder worden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 21:51

Ik zou met hooi dat al best laag is in suiker ook nog weken bang zijn dat het slecht gegeten wordt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:05

Voer je luzernebrok? Of gewone luzerne?
Evt zou je nog esparcette kunnen proberen, bij sommige werkt dat net wat beter met aankomen.
Ook coolstance copra is wel fijn daarvoor maar ik persoonlijk hoor best vaak dat het matig gegeten wordt ( en ik ben zelf niet al te groot kokos fan ivm de manier waarop t gewonnen wordt, maar dat is elk voor zich).
Ipv lijnzaadolie zou je kunnen kiezen voor wat vers lijnzaad dat je zelf maalt.
Dan heb je het gehele product

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 14:09

Miran schreef:
Ik zou met hooi dat al best laag is in suiker ook nog weken bang zijn dat het slecht gegeten wordt.

Hij eet het geweekt gelukkig ook prima :o

Ik voer gewone luzerne, van vitalbix is dat. Soms krijgt hij een blok om even bezig te zijn, maar dat is meer als snack. Geen brokken oid dus.
Ik zal ook met de dierenarts overleggen volgende week (komt de 27e, niet deze week 8)7 ) maar ik ben in ieder geval gestopt met het weken van het hooi!

Echt aankomen hoeft ook weer niet, maar hij moet zeker niet meer afvallen en er moet wel genoeg ruimte zijn om weer wat spieren op te bouwen nu hij weer aan het werk is. Het is echt een delicate balans bij hem.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 14:56

Ik zou ook niet meer weken nee, maar dat doe je al lees ik net.

Voor extra eiwit zou je kunnen kijken naar grasbrok, dit moet je wel weken maar is vrij hoog in eiwit. Mijne doet het daar in de winter als die beetje schraler begint te worden altijd heel goed op. Weet niet of het ook kan voor jou paard qua hoefbevangenheid en IR want dat heeft mijne niet maar misschien het bekijken waard.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 15:20

Capriootje schreef:
Ik zou ook niet meer weken nee, maar dat doe je al lees ik net.

Voor extra eiwit zou je kunnen kijken naar grasbrok, dit moet je wel weken maar is vrij hoog in eiwit. Mijne doet het daar in de winter als die beetje schraler begint te worden altijd heel goed op. Weet niet of het ook kan voor jou paard qua hoefbevangenheid en IR want dat heeft mijne niet maar misschien het bekijken waard.

Neem ik mee als ik er bij de dierenarts naar vraag! Ik heb zowel grasbrok als fibrebeet voor het oudje hier liggen, dus kan ook makkelijk testen of hij het goed eet voordat ik zelf hele zakken aanschaf :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:20

Let er wel op dat grasbrok hoog in suikers kán zijn