Rontgen keuring wervel klasse 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Viva24

Rontgen keuring wervel klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 18:51

Vraagje, als een paard klasse 2 heeft op zn wervels op de röntgenfoto (paard is 4 jaar oud), zouden jullie het dan wel of niet kopen? Paard is net zadelmak. Hoge prijsklasse
Laatst bijgewerkt door Viva24 op 12-09-24 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

FleurSandro

Re: Rontgen keuring wervel klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:53

Een 1 en een 2 is prima! Dus zeker kopen als dat het enige is

Sterlyn B+10~L1+10~L2+14~0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/
Gebruik EJXFLEUR op https://www.ej.nl voor 10% korting

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 18:55

Afbeelding

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 18:56

Heb een foto toegevoegd, weet niet of deze leesbaar is. Dierenarts zei op zich prima, alleen bij eventuele verkoop kan het problemen geven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:58

als het klinisch geen klachten aan de rug vertoond zou ik het wel aan durven. Wellicht er wat van de prijs af kan.
maar er zijn idd mensen die vooral een 200% goed gekeurd paard willen hebben wat overigens haast niet bestaat en die hier om af haken

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:59

Gaat het om de doornuitsteeksel of om het facetgewricht?

De afbeelding is helaas te klein om iets duidelijk te zien.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Cielo Stellato Z - (kleinzoon van Cassini I)

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 19:01

Ja verder nog wel 1 of 2, en een Radiologisch fragmentje kogel LV,

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 19:03

Het kraakbeen tussen 3 wervels is verminderd, deze liggen dichter tegen elkaar aan

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:05

Dat fragment in de kogel haal jij dat op eigen risico eruit dan ?Ook wel een risico op litteken kraakbeen en/of artrose.

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 19:08

office schreef:
Dat fragment in de kogel haal jij dat op eigen risico eruit dan ?Ook wel een risico op litteken kraakbeen en/of artrose.

Ja dat is ook een risico, dierenarts raadde hiervoor een echo aan

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 19:09

Art_Ificious schreef:
Gaat het om de doornuitsteeksel of om het facetgewricht?

De afbeelding is helaas te klein om iets duidelijk te zien.

Ja krijg de afbeelding niet groter. Het kraakbeen tussen 3 wervels is verminderd, deze liggen dichter tegen elkaar aan

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:12

Oké want er mist hoe dan ook toch een stukje bot wat los zit in een heel belangrijk gewricht. Zo n operatie is ook niet niks en meestal doen ze dat al eerder verwijderen voor het derde jaar.Kost bovendien ook wel veel geld.
En als dat dier al in de hogere prijsklasse zit mag je best kritisch zijn.

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 19:34

office schreef:
Oké want er mist hoe dan ook toch een stukje bot wat los zit in een heel belangrijk gewricht. Zo n operatie is ook niet niks en meestal doen ze dat al eerder verwijderen voor het derde jaar.Kost bovendien ook wel veel geld.
En als dat dier al in de hogere prijsklasse zit mag je best kritisch zijn.

Dank je voor je reactie. Ja, samen met die wervels twijfelen we ook wel. Ook omdat ze net zadelmak is, voelt toch wel al een risico. Alle paarden kunnen wat hebben, maar het voelt toch als een vervelende start

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 19:47

Nou ja misschien is het verder een fijn paard maar kostbare paarden worden over het algemeen wel zo snel mogelijk geopereerd aan een Ocd .Tenzij het niet operabel is of heel klein en op een gunstige plek.Ik kan me voorstellen dat een Ocd in een gewrichts spleet lastiger is als achter de kogel bijvoorbeeld.
Heeft de veearts niks gezegd over de plaats , formaat en het mogelijke risico?

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 19:56

office schreef:
Nou ja misschien is het verder een fijn paard maar kostbare paarden worden over het algemeen wel zo snel mogelijk geopereerd aan een Ocd .Tenzij het niet operabel is of heel klein en op een gunstige plek.Ik kan me voorstellen dat een Ocd in een gewrichts spleet lastiger is als achter de kogel bijvoorbeeld.
Heeft de veearts niks gezegd over de plaats , formaat en het mogelijke risico?

Ja hij raadt een echo aan

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:00

De OCD samen met deze rugfoto zouden de prijs wel drukken voor mij. Dus als ze vasthouden aan die hoge prijs dan zou ik hem voorbij laten gaan. Naar Amerika kan je hem met deze foto’s sowieso niet verkopen. In Duitsland doen ze minder moeilijk, maar ikzelf zou hier niet de hoofdprijs voor betalen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:07

Als het dier een fijn karakter heeft dan is dat ook wat waard (voor mij dan ).Een graad 2 hoeft geen probleem te zijn toch ? Je zou zeggen dat de veearts door zijn ervaring wel iets kan inschatten qua Ocd risico.
Nadeel van die foto s is dat soms goede paarden in eens veel minder waard zijn.Ergens wel jammer .Er zijn zat paarden die nooit last krijgen van bemerkingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:07

Net 4, hoge prijsklasse , net zadelmak ? Ik persoonlijk zou er vanaf zien, waarschijnlijk koop je dit paard met het oog op de hogere klasse qua sport en dan is het maar net hoe die rug zich houdt na gerichte training daar naar toe. Vooral als een da al zegt dat het bij verkoop een struikelblok kan zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:11

Voor een 4 jarige zou ik die krapte tussen de wervels persoonlijk niet prettig vinden.

Beetje afhankelijk van je doel en rijkunsten, maar zo jong al zo weinig plek zou ik niet fijn vinden.

Ik kon het zelfs op die kleine rontgenfoto zien, nog voor ik het bericht verder gelezen had.

Plus fragment op LV ook nog.

Echt, afhankelijk van doel en prijs, maar ik zou toch echt wel willen dat de prijs aangespannen wordt met deze bevindingen, in die zin dat het de volle prijs voor verdere type en afstamming wel mag drukken wat mij betreft.

Als je recreatieruiter bent zou ik nóg voorzichtiger zijn.
Je moet nl blijven opletten dat dit niet door ontwikkelt richting kissing spines, en dat is voor de meeste recreatieruiters nier echt fijn ontspannen met een los teugeltje rijden.

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 20:28

Femke_Tweety schreef:
Voor een 4 jarige zou ik die krapte tussen de wervels persoonlijk niet prettig vinden.

Beetje afhankelijk van je doel en rijkunsten, maar zo jong al zo weinig plek zou ik niet fijn vinden.

Ik kon het zelfs op die kleine rontgenfoto zien, nog voor ik het bericht verder gelezen had.

Plus fragment op LV ook nog.

Echt, afhankelijk van doel en prijs, maar ik zou toch echt wel willen dat de prijs aangespannen wordt met deze bevindingen, in die zin dat het de volle prijs voor verdere type en afstamming wel mag drukken wat mij betreft.

Als je recreatieruiter bent zou ik nóg voorzichtiger zijn.

Je moet nl blijven opletten dat dit niet door ontwikkelt richting kissing spines, en dat is voor de meeste recreatieruiters nier echt fijn ontspannen met een los teugeltje rijden.

Bedankt voor je reactie! Ja dat was mijn idee ook, ik ben ook bang voor kissing spines op latere leeftijd.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:36

Ik zou een 2tje, op een schaal van 7, geen probleem vinden. Het hoeft helemaal niet erger te worden.

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:00

Eens met Bielsje, het is op een schaal van 7. Dan is een 2 toch zo slecht nog niet? Ik snap dat het veel geld is om een paard te kopen, maar ik vind dit persoonlijk geen bezwaar voor een koop. Zou me wel informeren over het fragment wat gevonden is.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:02

Dit zou mij niet afschrikken. Rugspieren van een 4 jarige zijn amper ontwikkeld op draagkracht, dus daar is veel winst te behalen met correcte training. Classificatie is een 2 en dat is heel normaal op een schaal van 7.

Ik weet niet wat de prijsklasse is, maar wellicht kun je de operatie nog onderhandelen in de prijs.
Hier onlangs bij een 8 jarige LT paard twee kleine fragmentjes verwijderd. Was eerder geen aanleiding om te opereren, maar nu met verkoop op verzoek nieuwe eigenaar verwijderd. Maar dan gaat het wel over prijsklasse boven de ton en paard wat al op aantoonbaar niveau loopt.

En wat betreft verkoop op latere leeftijd; ken genoeg paarden op lichte/zware tour niveau met slechtere foto’s die voor 2-3 ton naar Amerika gaan. Ja ze zijn kritisch op foto’s, maar handel die kant op is er nog steeds en flink ook. Een paard op B/M niveau verkoop je indd niet makkelijk met een zwaardere classificatie op de foto’s.

Ik zou je goed laten informeren over het fragment en de rug verder niet zo druk om maken.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
KNHS BLM jury

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 21:03

Op een schaal van 7? Is dat nieuw? Voorheen was 4.

2 op 4 vind ik nog iets anders dan 2 op 7.

Viva24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-24 21:12

Femke_Tweety schreef:
Op een schaal van 7? Is dat nieuw? Voorheen was 4.

2 op 4 vind ik nog iets anders dan 2 op 7.

Ja er staat 2/7