Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Omdat ik pony's heb die ik schraal moet voeren, laat ik altijd het hooi analyseren.
Ook dit jaar weer gedaan... ik neem altijd van het hele perceel, of anders zoveel mogelijk balen een plukje waarmee ik het monster samenstel.
Tot twee keer toe heb ik het twee keer laten analyseren.
Beide monsters de eerste test bij Pavo en Havens, daarna beiden bij Vitalbix.
Bij Vitalbix komen beide monsters ruim 4% hoger uit qua suikers. Daarmee zijn ze ongeschikt,
De eerste bedrijven laten hun testen doen door Eurofins, en Vitalbix bij Dumea.
Ik vind het verschil opvallend... en bovenal vervelend. Zijn er meer van dit soort ervaringen?
Ik begrijp fluctuaties wel... maar dit is een beetje buitenproportioneel, en opvallend dat bij Dumea dus alles hoger uitvalt.
Maartje_M schreef:oh, dit is interessant. Ik heb vorig jaar door Vitalbix laten checken en toen was het suiker ook hoger dan verwacht, maar mijn hb pony deed het er geweldig op. Ik twijfelde daar toen wel aan, maar niet meer echt aan gedacht toen ik vorige week mijn hooi weer naar vitalbix opstuurde. Ben heel benieuwd wat er deze keer uit komt. Ik heb nog een mooi gemengd monster staan om eventueel naar Pavo te sturen, dus ik lees even mee naar verdere ervaringen.
Lindsey_99 schreef:Ninx schreef:Omdat ik pony's heb die ik schraal moet voeren, laat ik altijd het hooi analyseren.
Ook dit jaar weer gedaan... ik neem altijd van het hele perceel, of anders zoveel mogelijk balen een plukje waarmee ik het monster samenstel.
Tot twee keer toe heb ik het twee keer laten analyseren.
Beide monsters de eerste test bij Pavo en Havens, daarna beiden bij Vitalbix.
Bij Vitalbix komen beide monsters ruim 4% hoger uit qua suikers. Daarmee zijn ze ongeschikt,
De eerste bedrijven laten hun testen doen door Eurofins, en Vitalbix bij Dumea.
Ik vind het verschil opvallend... en bovenal vervelend. Zijn er meer van dit soort ervaringen?
Ik begrijp fluctuaties wel... maar dit is een beetje buitenproportioneel, en opvallend dat bij Dumea dus alles hoger uitvalt.
Als het om suikers gaat, is zelf gaan testen ook mogelijk.
Wat de werkwijze is, is hooi fijn maken, met water vermengen in een bepaalde verhouding en dan na x-tijd het suikergehalte meten.
Met een refractometer kun je zelf een aantal analyses vergelijken en zodra je het gevoel hebt dat het klopt en aansluit bij wat de analyse aangeeft, dan kun je elke partij zelf analyseren, van diverse balen en plukken hooi.
Bij https://purehorse.nl/2021/06/11/suiker-testen/ staat de werkwijze, een refractometer 0-32 brix is op bol te koop voor 2 tientjes. Door ook af te wijken van de werkwijze die geadviseerd wordt, dus 1,5 en 2 uur te weken krijg je inzicht in wat er met het monster gebeurt, en in hoeverre dat de uitslag verandert.
Ninx schreef:Rocamor schreef:zijn de eenheden bij beide labs gelijk? dus niet de ene % suiker op totaal en de ander % suiker op ds?
Dat kan ik niet herleiden uit het formulier..... Dat vraag ik dan maar wanneer degenen die ik heb geprobeerd te bellen hierover terug zijn van vakantie.
DuoPenotti schreef:Bijzonder...interessant dat je dit deelt
Jaren met Pavo laten testen en suikers goed. Vorig jaar ook met Vitalbix suikers hoog.
dat kan natuurlijk altijd, maar het is wel hetzelfde land, elke jaar gemest en altijd in de aar geoogst.
En ik begrijp verschillen, maar kon hem toen niet plaatsen, want naar mijn idee geen gestrest gras.
Dit jaar heb ik al gezegd laat niet testen, want ze moeten het toch eten...
het is dat ik het behoorlijk duur vind, zou anders graag over een maand als ik aan het nieuwe hooi begin bij beide willen laten testen.
DuoPenotti schreef:Nee zelfde monster moet gewoon niet kunnen. Niet dat grote verschil.
want zo heb je er gewoon niks aan.
Ik begreep bij mij vorig jaar het verschil met andere jaren niet, maar dacht het zal vast kloppen. Want ja het is gewoon een andere partij.
Maar dan lees ik nu jou bericht en denk, is dat wel zo?
Lindsey_99 schreef:Het klopt toch? Pavo geeft indicaties aan met gemiddelde waardes middels "kleiner dan" of wiskundig het < teken, en dat sluit aan bij de nauwkeurige waardes die Vitalbix opgeeft.
Alleen suikerwaarde wijkt af met 1,8 %, uitgaande van de 10% maximaal in dat vakje.
Lindsey_99 schreef:Als het om suikers gaat, is zelf gaan testen ook mogelijk.
Wat de werkwijze is, is hooi fijn maken, met water vermengen in een bepaalde verhouding en dan na x-tijd het suikergehalte meten.
Met een refractometer kun je zelf een aantal analyses vergelijken en zodra je het gevoel hebt dat het klopt en aansluit bij wat de analyse aangeeft, dan kun je elke partij zelf analyseren, van diverse balen en plukken hooi.
Bij https://purehorse.nl/2021/06/11/suiker-testen/ staat de werkwijze, een refractometer 0-32 brix is op bol te koop voor 2 tientjes. Door ook af te wijken van de werkwijze die geadviseerd wordt, dus 1,5 en 2 uur te weken krijg je inzicht in wat er met het monster gebeurt, en in hoeverre dat de uitslag verandert.