Hooi-analyse leed....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Hooi-analyse leed....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 11:24

Omdat ik pony's heb die ik schraal moet voeren, laat ik altijd het hooi analyseren.
Ook dit jaar weer gedaan... ik neem altijd van het hele perceel, of anders zoveel mogelijk balen een plukje waarmee ik het monster samenstel.

Tot twee keer toe heb ik het twee keer laten analyseren.
Beide monsters de eerste test bij Pavo en Havens, daarna beiden bij Vitalbix.

Bij Vitalbix komen beide monsters ruim 4% hoger uit qua suikers. Daarmee zijn ze ongeschikt,

De eerste bedrijven laten hun testen doen door Eurofins, en Vitalbix bij Dumea.
Ik vind het verschil opvallend... en bovenal vervelend. Zijn er meer van dit soort ervaringen?

Ik begrijp fluctuaties wel... maar dit is een beetje buitenproportioneel, en opvallend dat bij Dumea dus alles hoger uitvalt.

996981

Re: Hooi-analyse leed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:25

Heb je beide bedrijven al gecontacteerd? Wat is hun verklaring?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 11:29

996981 schreef:

Nee, maar goed dat je het zegt.... Ik ga eens checken. Ik overweeg nog een derde analyse te doen.... Maar goed, ik blijf niet bezig. Hier krijg je wel een punthoofd van.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:32

oh, dit is interessant. Ik heb vorig jaar door Vitalbix laten checken en toen was het suiker ook hoger dan verwacht, maar mijn hb pony deed het er geweldig op. Ik twijfelde daar toen wel aan, maar niet meer echt aan gedacht toen ik vorige week mijn hooi weer naar vitalbix opstuurde. Ben heel benieuwd wat er deze keer uit komt. Ik heb nog een mooi gemengd monster staan om eventueel naar Pavo te sturen, dus ik lees even mee naar verdere ervaringen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:38

Ja ik heb al vaker gehoord dat de testen bij vitalbix nauwkeuriger zijn.
Geen persoonlijke ervaring, ik heb alleen bij pavo laten testen, ik heb vorig jaar voor het laatst gedaan voor mijn jaarlijkse voorraad.
Het hooi wat ik dus door pavo heb laten testen was volgens de test laag in suiker en energie en gemiddeld in eiwitten, in de praktijk ook wel gebleken, want ik merk aan mijn paarden wel dat ze niet dikker zijn geworden en als er veel suiker in zou zitten eten ze het wel veel gulziger op.
Maar vooral als je op de grens zit zal het meer uitmaken die vier procent.
Als ik twee testen zou doen zou ik daar gewoon het gemiddelde van nemen, want anders krijg je inderdaad een punthoofd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:40

Ninx schreef:
Omdat ik pony's heb die ik schraal moet voeren, laat ik altijd het hooi analyseren.
Ook dit jaar weer gedaan... ik neem altijd van het hele perceel, of anders zoveel mogelijk balen een plukje waarmee ik het monster samenstel.

Bij Vitalbix komen beide monsters ruim 4% hoger uit qua suikers. Daarmee zijn ze ongeschikt,

Ik vind het verschil opvallend... en bovenal vervelend. Zijn er meer van dit soort ervaringen?

Ik begrijp fluctuaties wel... maar dit is een beetje buitenproportioneel, en opvallend dat bij Dumea dus alles hoger uitvalt.

Als het om suikers gaat, is zelf gaan testen ook mogelijk.
Wat de werkwijze is, is hooi fijn maken, met water vermengen in een bepaalde verhouding en dan na x-tijd het suikergehalte meten.
Met een refractometer kun je zelf een aantal analyses vergelijken en zodra je het gevoel hebt dat het klopt en aansluit bij wat de analyse aangeeft, dan kun je elke partij zelf analyseren, van diverse balen en plukken hooi.

Bij https://purehorse.nl/2021/06/11/suiker-testen/ staat de werkwijze, een refractometer 0-32 brix is op bol te koop voor 2 tientjes. Door ook af te wijken van de werkwijze die geadviseerd wordt, dus 1,5 en 2 uur te weken krijg je inzicht in wat er met het monster gebeurt, en in hoeverre dat de uitslag verandert.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 11:43

Maartje_M schreef:
oh, dit is interessant. Ik heb vorig jaar door Vitalbix laten checken en toen was het suiker ook hoger dan verwacht, maar mijn hb pony deed het er geweldig op. Ik twijfelde daar toen wel aan, maar niet meer echt aan gedacht toen ik vorige week mijn hooi weer naar vitalbix opstuurde. Ben heel benieuwd wat er deze keer uit komt. Ik heb nog een mooi gemengd monster staan om eventueel naar Pavo te sturen, dus ik lees even mee naar verdere ervaringen.

Mijn pony's doen het hier nu ook goed op... maar ja, met dit gehalte (14,5%) kan het zomaar mis gaan... Dus even bedenken wat ik doe.
Ik stuur dit sowieso nog 1x op.... just in case

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 11:43

996981 schreef:

Ik heb ze gebeld... beide personeelsleden die hier het meeste van weten zijn met vakantie... volgende week maar even bellen dus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 11:44

Lindsey_99 schreef:
Ninx schreef:

Wat de werkwijze is, is hooi fijn maken, met water vermengen in een bepaalde verhouding en dan na x-tijd het suikergehalte meten.
Met een refractometer kun je zelf een aantal analyses vergelijken en zodra je het gevoel hebt dat het klopt en aansluit bij wat de analyse aangeeft, dan kun je elke partij zelf analyseren, van diverse balen en plukken hooi.

Bij https://purehorse.nl/2021/06/11/suiker-testen/ staat de werkwijze, een refractometer 0-32 brix is op bol te koop voor 2 tientjes. Door ook af te wijken van de werkwijze die geadviseerd wordt, dus 1,5 en 2 uur te weken krijg je inzicht in wat er met het monster gebeurt, en in hoeverre dat de uitslag verandert.

Ik heb ook een refractometer... ik ga het maar weer eens proberen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 11:53

zijn de eenheden bij beide labs gelijk? dus niet de ene % suiker op totaal en de ander % suiker op ds?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 11:58

Rocamor schreef:
zijn de eenheden bij beide labs gelijk? dus niet de ene % suiker op totaal en de ander % suiker op ds?

Dat kan ik niet herleiden uit het formulier..... Dat vraag ik dan maar wanneer degenen die ik heb geprobeerd te bellen hierover terug zijn van vakantie.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:14

staat dat niet in de eenheden op het formulier?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 12:16

Ninx schreef:
Rocamor schreef:

Dat kan ik niet herleiden uit het formulier..... Dat vraag ik dan maar wanneer degenen die ik heb geprobeerd te bellen hierover terug zijn van vakantie.

Ben heel benieuwd!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 12:43

Rocamor schreef:
staat dat niet in de eenheden op het formulier?

Beide analyses zijn uitgevoerd in kg/ds

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 13:47

Bijzonder...interessant dat je dit deelt :j

Jaren met Pavo laten testen en suikers goed. Vorig jaar ook met Vitalbix suikers hoog.

dat kan natuurlijk altijd, maar het is wel hetzelfde land, elke jaar gemest en altijd in de aar geoogst.
En ik begrijp verschillen, maar kon hem toen niet plaatsen, want naar mijn idee geen gestrest gras.

Dit jaar heb ik al gezegd laat niet testen, want ze moeten het toch eten...

het is dat ik het behoorlijk duur vind, zou anders graag over een maand als ik aan het nieuwe hooi begin bij beide willen laten testen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 14:24

DuoPenotti schreef:
Bijzonder...interessant dat je dit deelt :j

Jaren met Pavo laten testen en suikers goed. Vorig jaar ook met Vitalbix suikers hoog.

dat kan natuurlijk altijd, maar het is wel hetzelfde land, elke jaar gemest en altijd in de aar geoogst.
En ik begrijp verschillen, maar kon hem toen niet plaatsen, want naar mijn idee geen gestrest gras.

Dit jaar heb ik al gezegd laat niet testen, want ze moeten het toch eten...

het is dat ik het behoorlijk duur vind, zou anders graag over een maand als ik aan het nieuwe hooi begin bij beide willen laten testen.

Tja.... het is dus steeds die Vitalbix (Dumea) die hoger uitvalt dan de Pavo of Havens (Eurofins)......

Ik kan begrijpen dat je op een perceel van 40 hectare soms flinke verschillen kunt hebben. Ook begrijp ik het verschil tussen verschillende hooi-jaren en zaken als bewerking van het land en tijdstip van maaien.

Maar ik had dus 1 monster genomen, en dat door 2 verschillende partijen laten testen. Gewoon eigen land. Weet precies wat ermee gebeurd is.
Dus 1 monster, maar heel verschillende uitslagen.... toch raar

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 14:26

Afbeelding
Afbeelding

Exact hetzelfde monster (letterlijk), maar afwijkende waarden.

Het andere monster had een grotere afwijking. Maar dat kwam niet van eigen land en van een groter perceel.
Dan zou een afwijking nog kunnen... maar die is wel extreem afwijkend. Extremer dan deze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:34

Nee zelfde monster moet gewoon niet kunnen. Niet dat grote verschil.
want zo heb je er gewoon niks aan.

Ik begreep bij mij vorig jaar het verschil met andere jaren niet, maar dacht het zal vast kloppen. Want ja het is gewoon een andere partij.
Maar dan lees ik nu jou bericht en denk, is dat wel zo?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 14:38

DuoPenotti schreef:
Nee zelfde monster moet gewoon niet kunnen. Niet dat grote verschil.
want zo heb je er gewoon niks aan.

Ik begreep bij mij vorig jaar het verschil met andere jaren niet, maar dacht het zal vast kloppen. Want ja het is gewoon een andere partij.
Maar dan lees ik nu jou bericht en denk, is dat wel zo?

Nou ja, nu ga je dus aan al die analyses twijfelen...... -O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:39

Ik heb even gekeken, maar als ik het goed zie, is Eurofins geaccrediteerd voor het bepalen van (oa) suiker in geconserveerd en vers gras en in hooi.

Van Dumea zie ik geen accreditatie voor suiker.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de een het beter doet dan de ander, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:40

Het klopt toch? Pavo geeft indicaties aan met gemiddelde waardes middels "kleiner dan" of wiskundig het < teken, en dat sluit aan bij de nauwkeurige waardes die Vitalbix opgeeft.
Alleen suikerwaarde wijkt af met 1,8 %, uitgaande van de 10% maximaal in dat vakje.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 19-08-24 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 14:41

Wij hebben ook wel vaker via Vitalbix getest, en moet zeggen dat we meermaals (voordroog)hooi met waardes hebben gehad van 3.3 en 3.6% suiker. Deze heb ik niet laten testen bij pavo dus kan geen goede vergelijking maken. We hebben toevallig ons hooi nu wel bij pavo laten testen en sindskort worden de suikerwaardes ook nauwkeuriger gemeten, dus dat is wel erg fijn! Kan ingezien worden via de website dacht ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 14:55

Lindsey_99 schreef:
Het klopt toch? Pavo geeft indicaties aan met gemiddelde waardes middels "kleiner dan" of wiskundig het < teken, en dat sluit aan bij de nauwkeurige waardes die Vitalbix opgeeft.
Alleen suikerwaarde wijkt af met 1,8 %, uitgaande van de 10% maximaal in dat vakje.

Van diezelfde partij nog even de nieuwe Pavo layout met nauwkeuriger waarden.
Scheelt ongeveer 2,5%...
Misschien geen monsterverschil, maar kan met reeds hoge waarden wel HET verschil maken...

Afbeelding

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:36

Lindsey_99 schreef:

mijn ervaring uit het AGF dat dat Brix percentage op 1 stuk fruit al zo'n 5% kan verschillen, zeker met die hand gehouden (goedkope) machientjes.

ik lees ff mee want ik vind het verder wel interessant, en snap ook dat het best dat je het nu spannend vind om te voeren.

TS; stond ik in jou schoenen had ik de Pavo scan aangenomen voor 'waarheid', gezien wat eerder genoemd is, de accreditatie van Eurofins suiker omvat.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:45

Exact dezelfde monster is onmogelijk of heb je het terug gehad en opnieuw verstuurd? Dit is waarom ik eigenlijk testen als globaal zie en de rest op het oog bekijk. Hooi is iedere 'stengel' anders, het fluctueert gewoon heel erg. Wil je het echt heel secuur weten zou je iedere baal die je pak moeten testen en dan nog kan je er naast zitten.

Je heb nu nog hooi van een eerdere partij waar je paarden het goed op doen? Welke test heb je toen gebruikt? Want dan zou ik die het meest vertrouwen aangezien de paarden met die test het er goed op deden.