Ervaring - trauma aan band (dus niet pees of spier)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beau88

Ervaring - trauma aan band (dus niet pees of spier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 13:57

Hoi allemaal, mijn ruin heeft een band bezeerd (rechts voor) en loopt sinds een maand of 3 flink kreupel. De dierenarts heeft foto’s en scans gemaakt en hieruit is gekomen dat hij een band heeft bezeerd want dat zag je op de scan. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja hoe ging het herstel?
Als ik op Google kijk zie ik heel veel informatie over pezen en spieren maar weinig over banden. Ik baal echt heel erg want ik Noa heeft pijn wat vervelend is maar ook kan ik zelf al maanden niet rijden op hem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:36

Hoefbandje of kogelbandje? Beide komen best regelmatig voor.
Ja het is vervelend, is vaak verrekt en soms kan het ook komen door een verkeerde bewegingsafwikkeling. Kan door verkeerde hoefstand komen of soms zelfs vanuit de rug. Is hij ingespoten?

Beau88

Re: Ervaring - trauma aan band (dus niet pees of spier)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 15:21

Hij is nog niet ingespoten omdat hij op de wei staat nu en met inspuiten is er verhoogd risico op hoefzweer (begreep ik). Als hij naar de paddock over gaat dan laat ik hem misschien inspuiten. Op de wei heeft hij ook geen rust gehad dus hij blijft het steeds belasten. Had niet verwacht dat het al maanden zou duren zonder verbetering

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:39

Bedoel je geen hoefbevangenheid? Verhoogd risico op hoefzweer met inspuiten wanneer ze op het land staan heb ik nog nooit gehoord. Maar als hij geen rust neemt/krijgt op het land qua belasting is het ook niet gek dat het nog niet hersteld. Vaak komt het ergens vandaan zoals Suzanne aangeeft.

Beau88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 15:57

Ja hoefbevangenheid! Hoe kom ik nou bij hoefzweer .

Maar jullie ervaringen is dus wel dat het met rust uiteindelijk geneest? En hoe lang duurde dat?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:10

Het is dus een hoefbandje? Of kogel?
Ja het geneest met rust maar alleen als de oorzaak weg is. Als het een verzwikking is geweest dan kan het met een maand over zijn. Maar als de oorzaak (misschien wel verkeerde hoefstand of verkeerde bewegingsafloop) niet weg is dan blijft dit in stand. En hoefbandjes kunnen best hardnekkig zijn.
Is dit ontstaan door een keer gek doen? Of door overbelasting? Of zomaar sluimerend ineens?

Beau88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:25

Hoefbandje idd. Hij had het van de een op de andere dag dus ik denk dat hij flink gek heeft gedaan en daarna geen rust heeft gehad. Soms lijkt het beter maar dan doet hij weer gek en dan is hij weer terug bij af

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:31

Beau88 schreef:
Hoefbandje idd. Hij had het van de een op de andere dag dus ik denk dat hij flink gek heeft gedaan en daarna geen rust heeft gehad. Soms lijkt het beter maar dan doet hij weer gek en dan is hij weer terug bij af

Hm ja ik zou hem toch een keer in laten spuiten. En proberen zo rustig mogelijk te houden, eventueel met wat tranquilizers of van het voer afhalen, alleen hooi. Is lastig, maar het kan op deze manier wel heel lang gaan duren.

Beau88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:38

Baal er echt van dat het nu al zo lang duurt. Heb ook net super leuke frontriemen besteld en elke keer denk ik ik wil echt met hem de blits maken met mijn nieuwe roze/oranje frontriem maarja op dit tempo kan ik lang wachten mijn andere is een vos dus daar staat roze niet zo mooi bij en ik wil gewoon dat hij geen pijn meer heeft. Dat is natuurlijk belangrijker dan de blits maken