Hooi versus gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Hooi versus gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 10:51

Handen in het haar. Pony met astma. Eindelijk een duidelijke trigger, nu met het natte weer overgang van gras op hooi. Hooi is natuurhooi van vergelijkbare samenstelling als het gras waar hij loopt. Met gras al sinds 100% gras stabiel (niet 100% astma vrij maar geen klachten anders dan witte aanslag in de neusgaten).

Een nacht op goed gestoomd natuurhooi (buiten), in een slowfeeder met kleine maas, en direct neus vol met aangedroogd snot en weer hoesten. Vannacht weer op de weide gezet ondanks alle nattigheid.

Lijkt weer wat beter.

Wat is hooi anders dan gras?
Wat veranderd er in de samenstelling als het gedroogd wordt - schimmels en mijten worden als het goed is door stomen afgedood.
Eten uit een net ipv scharrelen in de weide is ook nog een verschil. Wie heeft er nog ideeen?

Duhelo

Re: Hooi versus gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:54

Ik heb gemerkt dat mijn paard sneller hoest/astmatisch is als ik hooi voer uit een net, en totnutoe niet als het uit een bak gevoerd wordt met net eroverheen (stof zakt omlaag?)
Structuur maakt ook uit, maar het grovere frans hooi doet ze het beter op dan het minder grof belgisch hooi. Op Voordroog hoest ze ook niet echt, maar wordt ze wel dik van. Weken of niet maakt geen verschil ...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:25

Duhelo schreef:
Ik heb gemerkt dat mijn paard sneller hoest/astmatisch is als ik hooi voer uit een net, en totnutoe niet als het uit een bak gevoerd wordt met net eroverheen (stof zakt omlaag?)
Structuur maakt ook uit, maar het grovere frans hooi doet ze het beter op dan het minder grof belgisch hooi. Op Voordroog hoest ze ook niet echt, maar wordt ze wel dik van. Weken of niet maakt geen verschil ...

Wel'ns geprobeerd te stomen?

Ik ga sowieso grovere netten proberen, en misschien ook 'ns een nacht los in een bak, kijken wat er gebeurt, wat dingen testen, alleen jammer dat bij terugval hij zo weer een aantal dagen zonder tiggers moet herstellen. De winter komt er aan en het gras groeit niet meer zo top.
Laatst bijgewerkt door sunny43 op 12-09-24 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:26

sunny43 schreef:
Duhelo schreef:

Wel'ns geprobeerd te stomen?

Totnutoe niet, ik heb geen budget voor een hooistomer aan te schaffen, en het lukt wel op voordroog of het grovere duurdere hooi totnutoe, dus dat is wel prima.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:28

Duhelo schreef:
Totnutoe niet, ik heb geen budget voor een hooistomer aan te schaffen, en het lukt wel op voordroog of het grovere duurdere hooi totnutoe, dus dat is wel prima.

Dat is iedergeval fijn. Ik heb redelijk grof graszaadhooi wat ik ook nog apart ga proberen, voordroog was vorig jaar geen succes en dat was best stoffig dus dure voordroog en dan ook nog extra stomen. Alles voor de beessies.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:56

je kan ook nog het ontstoft hooi van Jopack proberen, ook super duur, maar als het niet anders kan ...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:02

Ik zou het hooi vanaf de grond voeren. Met net of zonder net maakt dan niet zo veel uit denk ik. Maar dat zou je kunnen uit proberen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:32

Bij mij komt in gedachten, de kans dat juist door het erut trekken van het hooi uit het net, het stof telkens loskomt / in de lucht komt en hij daarvan de irritatie krijgt.
Wat vervelend sws, hoesten is niet goed en astma erg naar.
Ik zou dus niet uit een net voeren en zoveel mogelijk hem op de wei laten staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:15

Hooi zit stof in maar ook allerlei kleine stukjes die de luchtwegen kunnen irriteren, in een net kan inderdaad gebeuren wat Marigold zegt.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:57

Eerst nog een nacht en dag herstellen en als ik hem morgen niet hoor hoesten, ga ik proberen een nacht gestoomd hooi los te geven en kijken hoe dat gaat. En dan weer verder denken hoe verder.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:58

Duhelo schreef:
je kan ook nog het ontstoft hooi van Jopack proberen, ook super duur, maar als het niet anders kan ...

Kan ik ook altijd nog 'ns proberen als de andere opties niet werken

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 18:15

Gestoomd los uit een bak was geen succes, vanochtend weer diverse slijmproppen gevonden en ik hoor hem hoesten. Nu weer een aantal dagen herstellen en dan het hooi eens goed natmaken, kijken wat dat doet. Nu kan ie gelukkig nog 100% op gras.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:16

Arm paardje, hopelijk helpt het natmaken.

Zou hij tegen ander ruwvoer kunnen? Alfalfa ofzo? Of zou dit hetzelfde doen qua stof/ schimmels etc.?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 11:15

Ja dat wil ik ook uittesten als ik hier niet verder mee kom, zo jammer dat ie dan voortaan uit de kudde moet.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 10:38

Maanden van testen later. Momenteel hippo fourrage van jowadel - en dan los uit een lage grote cementbak.
Hooi nat maken en dan stomen was het niet. Na een paar dagen viel hij weer terug. 5 dagen volledig op gras en hij was weer redelijk opgeknapt. Dit hooi wat ik nu heb (voordroog 40% vocht - 20 kg pakjes) is echt stofvrij, maar toch als ik het in hooinetten geef, valt hij alsnog terug. Daarom nu los maken in een grote kruiwagen - dan met de plantenspuit nog iets vochtiger maken en dan paar uur laten staan en voeren. So far so good, hij is zeker niet slijm en kuch vrij maar wel bijna... hopelijk trekken we hem zo de winter door zonder medicatie en vernevelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:08

hier heb ik gemerkt dat de mijne op hooi uit een hangend net ook hoestte (op voordroog ook wel wat), maar als het uit een bak met een hooinet op gevoerd wordt niet / minder. Dit jaar heb ik ze op voordroog / goed hooi totnutoe hoestvrij.

Ik vermoed dat er idd deeltjes loskomen als ze het uit de net schudden, wat je niet hebt als het uit een lage bak gevoerd wordt ...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 13:00

Ik had wel ook zo een zak van zeil met van die ronde gaten gekocht, een kussen dat op de grond kan liggen. Maar dat moet je vast leggen en met het lange hooi wat ik nu heb, klapt het elke keer zo... mee omhoog en pats weer op de grond