Iets voor na het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Iets voor na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:56

Ik ben een beetje zoekende voor mijn 17-jarige Fries.

Hij ziet er voor een Fries van 17 heel erg goed uit, maar het bewegingsapparaat begint wat te piepen en kraken.

Vijf jaar geleden hebben we onze laatste wedstrijd in het Z1 gereden. Daarna begon corona en later dat jaar kreeg hij een flinke blessure wat einde verhaal leek.
We hebben hem weer aan de praat gekregen (een gaatje in het ringbandje rechtsvoor), maar ik werd voorzichtig, hij was voorzichtiger. En aangezien hij zijn sportpredikaat toch heeft, hoeft het allemaal niet meer per se.

Echter, ik wil hem graag zolang mogelijk blijven rijden. Zijn sociale leven in ongeveer 0 terwijl hij de kudde staat. Hij staat onderaan in de rangorde en is gewoon de sjaak. Dus hij bemoeit niet, slim als hij is, en fleurt op bij menselijk contact. Reden genoeg om hem fit te proberen te houden.

Sinds een paar weken krijgt hij duivelsklauw, waar hij erg goed op reageert.

Daarnaast wil ik hem na het rijden wat geven, hij is absoluut niet dun of schraal, maar ik merk dat hij tegenwoordig van lichte tot matige arbeid sneller afvalt dan dat hij spieren opbouwt.

Ik zoek dus iets dat ik hem na het werk kan geven, wat niet dik maakt, maar wel zorgt voor spieropbouw. Dit mag poeder en weet ik het wat zijn, hij is geen kieskeurige eter.

Ik ben benieuwd of jullie ideetjes hebben!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:58

Ik ben er nog steeds niet aan uit of duivelsklauw blijvend gegeven mag worden. Ik wissel per maand tussen duivelsklauw en kurkuma. Op beiden gaat ons trekpaard goed gelukkig! Persoonlijk gebruik ik ook kurkuma en heb daar erg veel baat bij. Eventueel kun je ook nog extra magnesium citraat bij voeren

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:02

Dan zou ik kiezen voor hippalgo bodybuilder. Heb daar erg goede ervaringen mee. Ik gaf het mijn 18 jarige draver om wat meer spier op te bouwen zonder dat hij heet of dik werd. Heeft goed geholpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:04

Misschien mijten of hippalgo bodybuilder? Hoor / lees ik goede ervaringen over.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 22:04

dierenfan schreef:
Ik ben er nog steeds niet aan uit of duivelsklauw blijvend gegeven mag worden. Ik wissel per maand tussen duivelsklauw en kurkuma. Op beiden gaat ons trekpaard goed gelukkig! Persoonlijk gebruik ik ook kurkuma en heb daar erg veel baat bij. Eventueel kun je ook nog extra magnesium citraat bij voeren

Magnesium citraat? Dat stimuleert volgens mij hooguit de darmwerking, kunnen ze lekker van schijten.. Maar voor de spieren heeft het echt 0 nut heb ik altijd geleerd...

Kurkuma vond ik nog niet zo'n bijzonder succes vorig jaar...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:10

Janine1990 schreef:
dierenfan schreef:

Magnesium citraat? Dat stimuleert volgens mij hooguit de darmwerking, kunnen ze lekker van schijten.. Maar voor de spieren heeft het echt 0 nut heb ik altijd geleerd...

Citraat zou toch juist de betere zijn?
Bedoel jij niet oxide?
https://www.orthokliniek.com/mineralen/ ... siumvormen.

Ik geef hier sojaschroot bij aan de 17 jarige.
Zie dat echt aan de bespiering bij de rug

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 22:13

DuoPenotti schreef:
Citraat zou toch juist de betere zijn?
Bedoel jij niet oxide?
https://www.orthokliniek.com/mineralen/ ... siumvormen.

Ik geef hier sojaschroot bij aan de 17 jarige.
Zie dat echt aan de bespiering bij de rug

Citraat en oxide zijn beide niet zo top. Malaat is veel beter...

Heb ik geleerd, kan er naast zitten... Maar merk bij gebruik voor mezelf wel een groot verschil tussen Malaat en Citraat :j

Bespiering op de rug is nog erg goed, zelfs na 4 weken niets te hebben gedaan valt hij amper in.

Celebi

Re: Iets voor na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:19

Andere boeg: PPID getest? Afname spieren, buitenbeentje in de kudde, aftakeling van het bewegingsapparaat. Zou qua leeftijd misschien beginnende PPID kunnen zijn. Eventueel iets om de komende jaren in de gaten te houden?

Verder in ieder geval zoeken naar voer met veel eiwitten erin. Dat hebben die senioren vaak wat meer nodig.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:24

fjordjes schreef:
Dan zou ik kiezen voor hippalgo bodybuilder. Heb daar erg goede ervaringen mee. Ik gaf het mijn 18 jarige draver om wat meer spier op te bouwen zonder dat hij heet of dik werd. Heeft goed geholpen.

Idd hier ook fan daar van zowel voor mijn oudje als mijn paard wat toen nog in de sport liep zag er top uit gaf net war meer zonder extra energie die ik niet nodig was

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 22:56

Celebi schreef:
Andere boeg: PPID getest? Afname spieren, buitenbeentje in de kudde, aftakeling van het bewegingsapparaat. Zou qua leeftijd misschien beginnende PPID kunnen zijn. Eventueel iets om de komende jaren in de gaten te houden?

Verder in ieder geval zoeken naar voer met veel eiwitten erin. Dat hebben die senioren vaak wat meer nodig.

Er is geen werkelijke afname van spieren, hij valt gewoon snel af in het werk. Ik wil voorkomen dat dit ten koste gaat van zijn spieren.

Hij is ook hooguit wat strammig in het begin, niet kats kreupel oid. Hij heeft vanavond nog flink lopen bokken met mij erop. Puur vrolijkheid dit doet hij al jaren na een poosje stilstaan.

Buitenbeentje is hij al sinds hij 3 is.

Plus dat PPID al eens is getest en ze allemaal zo laag mogelijk in het suiker staan. Ik heb eigenlijk 0 aanleiding om hier aan te denken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:06

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:47

Ik geef mijn PRE merrie Pavo Inshape, zij moet echt laag in de suikers.
Inshape is eigenlijk om af te vallen, maar is ook fijn na werk om juist spieren op te bouwen.
Daarnaast nog Metazoa timothee voor de vitamine.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:03

Janine1990 schreef:
dierenfan schreef:

Magnesium is onmisbaar voor goed functionerende spieren. De verbinding waar hij uit bestaat (citraat, oxide, tauraat, malaat) etc, is puur nodig om het in een eetbare vorm te ontwikkelen. Alle magnesium soorten zijn opneembaar, alleen is de ene verbinding soms iets beter opneembaar (organische verbindingen, zoals citraat) dan anorganische verbindingen (oxide). Verder zorgen sommige verbindingen ervoor dat er meer magnesium in een kleinere pil past.
Dat de verschillende verbindingen verschillende werkingen in het lichaam zouden hebben, is nooit bewezen en gewoon een broodje aap verhaal van bedrijven die specifiek iets aan je willen verkopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:38

Ben je je er van bewust dat duivelsklauw wel op de dopinglijst staat?

Verder: voer een eiwitrijkproduct bij. Er zijn verschillende eiwitrijke voeren op de markt.
De simpelste hiervan is luzerne met 20% eiwit. Als hij hier geen problemen op geeft, zou je dat bij kunnen geven. Los of in brokvorm is beiden prima. Je kunt tot 2kg probleemloos geven. Daarna moet je wel iets aanvullen omdat de Ca:P verhouding dan te scheef gaat lopen.
Maar er is meer eiwitrijk voer. Ik heb er een tijdje terug 10 uitgezocht met eiwitpercentages. Misschien heb je er iets aan: https://www.equinoji.nl/blogs/1838797_1 ... ke-voeding

Magnesium is ook goed. De verbinding is zoals Suliko zegt. Sterker nog, er zijn steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat anorganische verbindingen beter zouden zijn en je met organische verbindingen juist ook een overschot kan oplopen omdat je lichaam het sneller opneemt.

Glucosamine is goed voor de stramme gewrichten.

Geef je ook een balancer voor vitamines en mineralen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 18:42

Daihyo schreef:

Verder: voer een eiwitrijkproduct bij. Er zijn verschillende eiwitrijke voeren op de markt.
De simpelste hiervan is luzerne met 20% eiwit. Als hij hier geen problemen op geeft, zou je dat bij kunnen geven. Los of in brokvorm is beiden prima. Je kunt tot 2kg probleemloos geven. Daarna moet je wel iets aanvullen omdat de Ca:P verhouding dan te scheef gaat lopen.
Maar er is meer eiwitrijk voer. Ik heb er een tijdje terug 10 uitgezocht met eiwitpercentages. Misschien heb je er iets aan: https://www.equinoji.nl/blogs/1838797_1 ... ke-voeding

Magnesium is ook goed. De verbinding is zoals Suliko zegt. Sterker nog, er zijn steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat anorganische verbindingen beter zouden zijn en je met organische verbindingen juist ook een overschot kan oplopen omdat je lichaam het sneller opneemt.

Ik zou niet weten waarom het erg is om deze wat te geven wat op de dopinglijst staat? Zoals geschreven heeft hij z'n sportpredikaat, er is geen enkele reden om nog met hem op wedstrijd te gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 18:42

Dank voor alle reacties, de hippalgo klinkt me wel echt als muziek in de oren, daar ga ik even een zakje van halen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:21

Oh dan maakt het niet uit nee.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 22:51

Puur alleen om voor de spieropbouw te helpen geef ik graag de Top van de horseup company. Voordeel dat het suiker en graanvrij is en het is een korrel dus verstoft niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:40

Daihyo schreef:

Wel opletten met luzerne en sokkenpaarden, die zijn meestal gevoelig voor CPL, genoeg friezen die ook CPL hebben en luzerne werkt dat in de hand.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:48

waarom geef je niet gewoon een extra schep krachtvoer na arbeid?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:12

Wat betreft dat piepen en kraken is misschien vitamine e en selenium wel wat en daarbij nog glucosamine met msm.
Wup is nu 19 en krijgt het al heel wat jaar na aanraden van de dierenarts en loopt nog prima op Z2 niveau, ik merk in elk geval wel verschil.
Hij heeft cushing dus krijgt wel Pavo weightlift en bietenpulp bij om hem op gewicht te houden want vooral in de zomer valt hij af.