Hoeveel mash?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia85

Hoeveel mash?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 17:18

Mijn bejaarde shetlander kan geen hooi/voordroog/kuil meer kauwen. Gras en mash lukt wel. Ze staat ongeveer 10u per dag buiten en binnen voer ik haar mash. Ze krijgt 1kg droog (dus zo'n 4 kg totaal over de nacht maar ze valt er echt op aan en lijkt dus té hongerig.
Wat is een normale hoeveelheid voor een shetlander? Ik zie geen advies hoeveelheden gemeld

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 17:41

Mash is krachtvoer. Mash is nl Engels voor slobber en bestaat normaalgesproken uit een mix van muesli en wat zemelen, om er een samenehangend papje van te maken.

Je wilt een ruwvoervervanger voeren, iets dat de maag en darmen beter en langer vult. Iets op basis van bietenpulp, grasbrok en/of zemelen als bulk, plus wat muesli voor de smaak, en wat vitaminebrokjes omdat je die gewoon ook nodig hebt.

En daarom heb je producten zoals seniores priores of noem alle variaties daarop maar op.

Maar in principe kan je dat ook zelf mengen. De mash die je hebt aanvullen met grasbrok en bietenpulp zou een optie kunnen zijn.

Van beide ook een schep droog, naast die schep mash, de drie droge scheppen goed mengen, en aangemaakt in meerdere porties aanbieden zou een goede start kunnen zijn. En dan zie je op het oog wel of het meer of minder moet op den duur.

DubbelFun

Re: Hoeveel mash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 17:49

Probeer eens van Hartog Complete Senior of Grass Mix. Dit zijn korte stukjes gedroogd gras die ze meestal nog wel weg krijgen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 20:58

Oh ja sorry, ik bedoel inderdaad seniores priores. Echt de ruwvoer vervanger.

Ik kan het in de openings post niet meer aanpassen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:14

Haal een zak fibernuggets van Pavo er bij en meng met de seniores priores wat van de nuggets mee.
Doe bijvoorbeeld driekwart schep seniores en een kwart schep fibernuggets. En dat laten weken
Dat is iets meer een grovere grasbrok en die maakt de seniores iets beter kwa structuur.
Dan is mijn ervaring dat ze wat rustiger eten…

Citaat:
Indien jouw paard of pony niets anders meer kan eten, dien je 1 kg Subli Seniores Priores per 100 kg gewenst lichaamsgewicht te voeren.

PaulSimonFan

Re: Hoeveel mash?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:26

1kg per 100kg lichaamsgewicht. Een shet weegt 200 a 250?
Dan dus 2 a 2,5 kg droog. Wel verdelen in porties. In 1x gaat teveel zijn voor de maag.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:34

PaulSimonFan schreef:
1kg per 100kg lichaamsgewicht. Een shet weegt 200 a 250?
Dan dus 2 a 2,5 kg droog. Wel verdelen in porties. In 1x gaat teveel zijn voor de maag.

Top! Ja ik deed al in meerdere porties inderdaad. Bedankt voor deze leidraad!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:44

Hou er ook rekening mee dat 1 schep bij lange na niet 1 kilo is. Weeg dus hoeveel 1 schep is, en bouw geleidelijk de hoeveelheid op. Je zult dus eerder ergens op 3 à 4 scheppen droog uitkomen, wat geweekt op 2 volle emmers zal uitkomen.

En aangezien dat betekent dat je 1 zak van 15 kilo er dus ongeveer in een week doorheen zult jassen, kan het de moeite waard zijn te mengen met grasbrok of fiber nuggets oid.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:49

Ibbel schreef:
Hou er ook rekening mee dat 1 schep bij lange na niet 1 kilo is. Weeg dus hoeveel 1 schep is, en bouw geleidelijk de hoeveelheid op. Je zult dus eerder ergens op 3 à 4 scheppen droog uitkomen, wat geweekt op 2 volle emmers zal uitkomen.

En aangezien dat betekent dat je 1 zak van 15 kilo er dus ongeveer in een week doorheen zult jassen, kan het de moeite waard zijn te mengen met grasbrok of fiber nuggets oid.

Ja inderdaad, goed idee :j