Welke hooi darm maag gevoelige paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarolinePro2

Welke hooi darm maag gevoelige paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 01:25

Hoi hoi!

Binnenkort verhuizen wij naar veel rustigere stal en mogen wij zelf onze hooi regelen wat ik super fijn vind alleen welke hooi is meest geschikt!!

Mijn merrie is een stresskip en heeft gevoelige darmen en maag. Heeft maagzweren gehad.

Moet laag in suiker maar wel genoeg eiwitten. Zacht van structuur.

Wie o wie kan mij adviseren welke hooi beste is? Want ik zie door bomen bos niet meer… Duitse kruidenhooi, weide hooi en zo gaat het maar door!

felicity

Re: Welke hooi darm maag gevoelige paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 06:34

Ik lees even mee. Want dit is ook precies mijn vraag.

Ik vind het ook hartstikke leuk al die analyses van hooi. Maar hoe kom ik er nu achter welke analyse / hooi bij mijn paard past?

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 06:38

felicity schreef:
Ik lees even mee. Want dit is ook precies mijn vraag.

Ik vind het ook hartstikke leuk al die analyses van hooi. Maar hoe kom ik er nu achter welke analyse / hooi bij mijn paard past?

Precies dat dus!! Dan moet ik heel mijn buurt wat hooi word aangeboden analyse gaan doen. Nou gekkenwerk hè! En die testen zijn niet goedkoop!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 07:09

Zacht eiwitrijk en suikerarm hooi is echt heel lastig te vinden weet ik uit ervaring.

Omdat je specifiek zacht wil hebben kom je al snel uit op een tweede snee omdat dat vaker meer blad is en eerste snee vaak meer stengel.

CarolinePro2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-24 07:43

Nouvel schreef:
Zacht eiwitrijk en suikerarm hooi is echt heel lastig te vinden weet ik uit ervaring.

Omdat je specifiek zacht wil hebben kom je al snel uit op een tweede snee omdat dat vaker meer blad is en eerste snee vaak meer stengel.

Klopt moet ook 2e snede hebben maar zo lastig te vinden. Ene zegt kruidenhooi andere zegt weidehooi. Weet ff niet meer…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 08:27

En wat nu als je je focust op suikerarm en zacht hooi?
Een meter om suiker te meten, kost niet zoveel. En als je denkt geschikt hooi gevonden te hebben, dan kan je vooraf meten. Dat scheelt je de kosten voor analyse.

Mocht je paard eiwitten te kort komen, dan kan je daar vast wat voor bijvoeren.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:40

Als het echt hooi in touw moet zijn en dus niet in plastic wordt het lastig. Laag suiker en fijn is alleen tweede of derde snee maar dit jaar was het al moeilijk om de eerste snee goed droog te krijgen voor hooi. Tweede snee is wel wat in hooi pakjes her en der gegaan maar niet veel. Meeste is toch in plastic gedaan vanwege dat de periode van droge te kort.

Als in plastic geen bezwaar is vergroot je je kansen in het vinden van geschikt voer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:32

jazzejam schreef:
Als in plastic geen bezwaar is vergroot je je kansen in het vinden van geschikt voer.

Voor een paard met gevoelige darmen én een achtergrond van maagzweren zou ik zeker geen 'plastic' aanraden, dat is vragen om problemen.

Zacht/fijn hooi noemde een hooiboer hier in de buurt altijd kalfjeshooi en dat was idd precies wat mijn paard toentertijd ook nodig had.
Dat hoeft niet altijd 2e snee te zijn, het is maar net wanneer de eerste snee geoogst wordt.
Als alternatief kun je van Hartog Senior of Grasmix voeren. Ondanks dat dit in een plastic zak zit is het normaal droog hooi wat fijn van structuur is en klein gehakselt. Mijn ouwetje deed het hier prima op toen ze normaal hooi niet meer weg kreeg.