Scoot boots, maar welke maat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Scoot boots, maar welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 10:10

Ik hoopte een soort van kletstopic over hoefschoenen te vinden maar helaas, ofwel zoek ik niet goed genoeg. :')

Ik heb voor mijn paardje hoefschoenen nodig want op wandeling loopt ze erg gevoelig over steentjes.
Mijn vorig paard had identiek hetzelfde probleem en voor hem had ik de scoot boots en waren we er heel tevreden van. Natuurlijk zijn deze van hem te groot voor haar en moet ik kijken voor nieuwe. Alleen raak ik er niet aan uit voor de maat.

Ze heeft redelijk platte hoeven vind ik en ik heb schrik dat de grote van het stuk hoef die de grond raakt te groot is tov de kroonrand voor de scoot boots. Maar ik had graag nog even jullie mening.

Haar hoeven zijn exact rond 12cm in iedere richting. Op de foto's heeft ze maat 3 aan die overal goed los en ruim zit. Maar volgens de maattabel zou ze met 12cm dus maat 2 moeten hebben. Maar ik vind dat ze bovenaan nu zoveel plaats over heeft dat ik schrik heb dat maat 2 ook niet goed zal passen. Al dat ze onderaan ook wel nog plaats over heeft.
Foto's van haar hoeven zelf was ik vergeten te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Re: Scoot boots, maar welke maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:20

Je zou bij Equischoen twee paar test schoenen kunnen huren voor een week. Dan maat 1 en 2 pakken en kijken of het past.

Wat ook zou kunnen is een fitkit bij ze bestellen met een aantal merken. Niet elk merk past namelijk om elke voet dus wellicht kom je uit bij een van de andere merken die ze hebben.

Met foto's van het opmeten van onder en foto's van opzij kunnen ze eventueel ook met je meekijken om in te schatten welke merken interessant zijn.

De scootboots die je nu hebt zijn inderdaad veel te groot. Je zegt dat deze 'overal goed los en ruim zitten' maar dat wil je juist niet. Ze moeten om de hoef zelf zo nauw mogelijk aansluiten en rond de weke delen moet je een vinger tussen het materiaal en de huid kunnen stoppen, maar ook daar moet het wel aangesloten zitten zodat de voet niet in de schoen kan gaan schuiven en draaien.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:29

Ik heb vorige week een hoefschoen-fitting gehad bij mijn paard en daarbij wel gezien hoe persoonlijk het per paard is. Scootboots zijn er bij mijn paard toevallig ook uit gekomen, maar de fitter vertelde wel dat deze lang niet bij alle hoeven goed passen.

Ik vond de fitting zelf ook heel fijn, ze namen echt de tijd voor het uitzoeken van de beste pasvorm. En dat bekeken ze in stilstand en in beweging.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:53

Op de site van hoofwear.com staat een goede maattabel waar een aantal merken schoenen uit komt rollen als je de afmetingen van de hoeven van je paard in mm invoert, en aangeeft wat je doel is (sport, recreatie, mennen, endurance, 24/7, medisch).
Je zou dan met die kennis testschoenen kunnen huren bij Equischoen. Ja, onaardig, om beide concurrenten te gebruiken, maar het werkt op deze manier wel :D

Beide bedrijven komen ook passen aan huis of geven advies op afstand op basis van foto's, dus dat is ook een optie.

Ik vind het overigens heel raar dat door hoefschoenpassers/hoefschoenfabrikanten wordt beweerd dat voorhoeven meestal langwerpig zijn (langer dan breed) en dat ronde hoeven een uitzondering zouden zijn.
Ik heb ooit maar 1 paard gehad met langwerpige voorhoeven, de rest heeft/had allemaal ronde hoeven, lengte en breedte identiek - maar dat terzijde.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:07

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:09

Skyla schreef:
Mijn vorig paard had identiek hetzelfde probleem en voor hem had ik de scoot boots en waren we er heel tevreden van. Natuurlijk zijn deze van hem te groot voor haar en moet ik kijken voor nieuwe. Alleen raak ik er niet aan uit voor de maat.

TS wéét dat deze boots te groot zijn. Ze zijn van haar vorige paard.
Ze denkt alleen dat een maat kleiner (wat volgens de maattabel goed zou moeten zijn) alsnóg te groot zullen zijn.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:57

Mijn pony heeft ook 12 cm rond en even breed als lang. Zij loopt op flexboots 120.
Wie weet is dat nog een optie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:31

Ik denk dat je zelfs wel naar maat 1 kan gaan, deze zijn niet een klein beetje te groot maar flink te groot.
Scootboots vallen groot, dus je kom bijna altijd op een maatje kleiner uit dan de maat tabel zegt.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 14:10

Ibbel schreef:
TS wéét dat deze boots te groot zijn. Ze zijn van haar vorige paard.
Ze denkt alleen dat een maat kleiner (wat volgens de maattabel goed zou moeten zijn) alsnóg te groot zullen zijn.

Dankje!

Ik heb inderdaad al op de desbetreffende sites gekeken. Andere type hoefschoenen zijn nog nieuw voor mij dus ik weet echt niet wat ik het beste doe.
Liefst heb ik inderdaad iemand die kan komen opmeten en passen maar ik woon in Frankrijk en heb het zo al verschrikkelijk moeilijk een goede bekapper te vinden. Laat staan dat er hier iemand in de regio kennis heeft van hoefschoenen.
Ik weet ook niet of ik passchoenen of een fitkit tot hier kan bestellen.

Inderdaad ik vind die maat 3 zo groot vallen dat ik wel twijfel of maat 2 haar zou passen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:41

Volgens mij verzend Equischoen naar het buitenland bij aanvraag. Zou gewoon even mailen voor de opties. Ze zijn echt heel aardig en meedenkend! Dan kun je zo'n fitkit bestellen en gewoon even kijken welke merken het beste passen. Wat daarbij helpt is ook video's van die merken bekijken om te zien waar je op moet letten bij het passen.

Over het algemeen geldt:
- nauw aansluitend om de hoefwand
- geen drukplekken bij de kroonrand
- je vinger moet net onder de schoen komen rond de hoefballen en eventueel andere weke delen die de schoen raakt
- als de schoen aan is mag deze niet kunnen draaien of schuiven
- je paard moet er in één keer goed mee weglopen (inlopen en wat gewenning is oke, maar het moet gewoon eigenlijk meteen goed en comfortabel zijn om een stukje op weg te lopen).