Onregelmatig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammert

Onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 07:13

Hallo,

Ik heb een jong paard. 4 jaar. Ze is nu 7 keer onder zadel geweest. Nu lijkt het de laatste keer of ze soms onregelmatig loopt. (Heel minimaal een knikje met het hoofd ) je voelt het niet. Ze is nog erg zoekende naar balans en verliest nog kracht. We zitten er 1x pw op.

Ik heb haar toen laten keuren ( klinisch goedgekeurd) . We zijn rechtuit op het harde geweest en niet kreupel.

Wat is jullie idee? Zou het een balans/kracht dingetje kunnen zijn? Of toch beter een dierenarts erbij? Er is ook niks warm ik kan alles aanraken. Aan de longeerlijn heeft ze overigens geen minimaal knikje

Kousen

Re: Onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:16

Knap dat je het ziet! Bij zo'n jong paard dat je nog aan het opleiden bent, zou ik zeker extra voorzichtig zijn. Als je het met rijden wel ziet en aan de longe niet, zou voor mij de rug/het zadel ook iets zijn om na te kijken. In elk geval kan advies van een dierenarts hier naar mijn idee zeker geen kwaad :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:43

Sammert schreef:
Hallo,

Ik heb een jong paard. 4 jaar. Ze is nu 7 keer onder zadel geweest. Nu lijkt het de laatste keer of ze soms onregelmatig loopt. (Heel minimaal een knikje met het hoofd ) je voelt het niet. Ze is nog erg zoekende naar balans en verliest nog kracht. We zitten er 1x pw op.

Ik heb haar toen laten keuren ( klinisch goedgekeurd) . We zijn rechtuit op het harde geweest en niet kreupel.

Wat is jullie idee? Zou het een balans/kracht dingetje kunnen zijn? Of toch beter een dierenarts erbij? Er is ook niks warm ik kan alles aanraken. Aan de longeerlijn heeft ze overigens geen minimaal knikje

Dierenarts er bij.

Vaak beginnen de problemen bij jonge paarden als ze belast worden en dan kunnen ze ook last krijgen van een eventuele ocd etc.
Ik zou de dus willen uitsluiten voordat ik zo,n paard verder aan het werk zou zetten. Het kan schade aanrichten als er doorgereden wordt.

Ik zou het dier dus röntgenologisch laten keuren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:14

Eens met bovenstaande. Röntgenologisch laten keuren.
Het kan zijn dat het kracht tekort is of scheefheid (teugelkreupelheid) maar ik zou altijd eerst willen uitsluiten dat het iets lichamelijks is. Dus ik zou haar laten nakijken bij een goede kliniek en foto’s laten maken.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:24

Ik zou er ook een DA bij halen. Mocht daar niks uitkomen dan heb je het in ieder geval uitgesloten dat er iets lichamelijk mis is.

Sanne1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 09:57

Het is vanaf hier zo lastig beoordelen. Kan balans zijn, maar ook iets anders. Ik zou een dierenarts laten kijken

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:54

Ik zou het tijd geven en rustigaan stap voor stap opbouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:03

Sammert schreef:

Is dat alles wat er met de klinische keuring is gedaan. Rechtuit op het harde gemonsterd?
Zijn er ook buigproeven gedaan (er horen er 8 te worden gedaan). Ook hoort monsteren op de harde volte erbij en op de zachte volte. Naast alle andere lichamelijke onderzoeken.

Sammert schreef:
Nu lijkt het de laatste keer of ze soms onregelmatig loopt. (Heel minimaal een knikje met het hoofd ) je voelt het niet. Ze is nog erg zoekende naar balans en verliest nog kracht. We zitten er 1x pw op.

Als het hoofd meedoet, ook al is dat nog minimaal, is er al sprake van een goed zichtbare kreupelheid. Hiermee moet je echt mee naar de dierenarts. Dat heeft niet te maken met balans.
Als je naar de dierenarts gaat voor kreupelheidsonderzoek ga dan naar een goede paardenarts.