Paard produceert veel gas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Paard produceert veel gas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 12:06

Ik heb sinds juli een nieuw paard genaamd Luuk, een fjord van 9 jaar. Alles gaat erg goed! Ik loop tegen 1 probleem aan: hij is vrij gasserig. Zijn buik vind ik dan weer niet opgeblazen/opgezet. Zijn mest is keurig: ronde ballen die op de grond uit elkaar vallen en geen mestwater bij de mest. Hij lijkt er verder ook geen last van te hebben. Alleen ben ik bang dat hij gevoeliger is voor gaskoliek hierdoor? Ik lees op internet dat z’n darmen dan verstoord zouden zijn, maar dit zou je dan ook moeten terugzien in de mest toch?

Even qua basis wat hij te eten krijgt:
- hij staat 24/7 op het land met graasmasker
- hij krijgt precies hetzelfde voer als bij de oude eigenaaresse (dat betekent kruidenmix + balancer, beide suikervrij). Enige wat veranderd is in dieet is dat hij van overdag op het land en in de nacht hooi, hij nu dus 24/7 buiten staat op het gras.
- Geen wormen, laatst nog ontwormd

Zijn er iets van supplementen die hem hierin kunnen ondersteunen? Wat hem minder winderig maakt? Of maak ik mij gewoon druk om niks :+ Tuurlijk mag een paard af en toe een dagje winderig zijn maar Luuk is vrij extreem elke dag _/-\o_

In oktober moeten ze ook weer op stal en bij ons op stal gaan ze in 1x over op hooi… bij mijn vorige paard nooit problemen mee gehad maar met hem heb ik mijn twijfels….

Lijsken

Re: Paard produceert veel gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:13

Ik heb, bij een paard met rommelende darmen met de overgang gras/hooi en hooi/gras, altijd goede resultaten met NAF Biotics. Dat is een pre- en probiotica supplement. Meestal voer ik 1 pot op en is dat ook voldoende, je hoeft het niet te blijven geven.

https://www.dochorse.nl/naf-biotics.html

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:08

Heel normaal voor een paard die 24 uur op het land staat. Als hij niet opgeblasen is en veel scheetjes laat kan hij het gas wel kwijt. Met de overgang op stal is ja niet zo groot want hij krijgt al hooi inde nacht.
Ik zal afwachten hoe de overgang verloopt en niet direct alleandre supplementen in stoppen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:10

Het ene paard is nu eenmaal wat gasseriger dan de ander. Mijn koudbloed heeft ook meer last van flatulentie dan mijn warmbloed. Hoeft geen probleem te zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:16

Ik zou hem een psylliumkuurtje doen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:51

Ik heb er ook zoeentje gehad vroeger.. en dat gas loste hij vooral tijdens het rijden.
Ik had nooit het probleem dat er geen afstand gehouden werd in de les :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:01

Belangrijkste is dat hij niet opgezet raakt, zoals de mijne. Zolang hij alles kan laten waaien, en d emest normaal is, zou ik me geen zorgen maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:02

Om de winderigheid wat te verminderen kun je saffoerolie geven, distels en een paar vruchtjes/ bloemen van klimop.

(Dit vermindert de levels van de zogeheten archaea in de dikke darm. Deze archaea produceren methaan ('wind') bij het verteren van cellulose and hemicellulose.)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:16

Hoe is zijn gewicht?
Wanneer mijn ijslander veel te zwaar was begon hij ook onzettend veel en zure scheten te laten.
Toen hij weer op gewicht kwam, was dit minder tot bijna weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:43

Janneke2 schreef:
Om de winderigheid wat te verminderen kun je saffoerolie geven, distels en een paar vruchtjes/ bloemen van klimop.

(Dit vermindert de levels van de zogeheten archaea in de dikke darm. Deze archaea produceren methaan ('wind') bij het verteren van cellulose and hemicellulose.)

Klimop is giftig voor paarden, licht giftig maar wel irriterend en kan diarree en koliek veroorzaken. Lijkt me niet slim om dat te geven juist. := Zijn zat planten en kruiden die niet giftig of irriterend zijn

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:14

hier ook een paard die geregeld last heeft vas gas en soms ook gas-koliek..... na navragen en doen bij de vorige eigenaar bleek dit paard haar maag niet goed tegen brok te kunnen en al snel een soort maagzweer te krijgen hierdoor waardoor de darmen ook niet lekker werken konden en er dus gassen bleven hangen. ook heeft ze hele droge mest.

nu krijgt ze iedere avond al een slobber ( water soep met een smaakje ) en minder brok en iets voor dr maag in de hoop dat het minder wordt.

** paard heeft wel een veulen aan de voet

ook hier zijn tips altijd welkom

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 12:23

MyWishMax schreef:
Janneke2 schreef:

Klimop is giftig voor paarden

Ja, ik weet dat klimop die naam heeft.

Ik heb het over een klein beetje. Medicijn, zogezegd, ipv een kilo per dag.
Maar wel werkend op de oorzaak.

(En er zijn natuurlijk ook heel veel andere kruiden 'die niet irriteren', maar voor zover ik weet niets met de producenten van het gas doen.)

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-24 12:56

Cchanny schreef:
Hoe is zijn gewicht?
Wanneer mijn ijslander veel te zwaar was begon hij ook onzettend veel en zure scheten te laten.
Toen hij weer op gewicht kwam, was dit minder tot bijna weg.

Hij is nog te zwaar, maar is wel al flink afgevallen. Hij moet ruim 70kg afvallen van de DAtijdens de keuring in de kliniek. Dit was in juli.

Dit was hem van de week:

Afbeelding

Thanks voor jullie tips zo ver, misschien maak ik mij gewoon te druk hoor :) Zandkuur stond sowieso alweer op de planning!