Waar vind ik echt kleine baaltjes voordroog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

MairiMacBran

Waar vind ik echt kleine baaltjes voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 15:50

Ik ben op zoek naar echt kleine baaltjes voordroog. Ik heb nu midi-balen, maar 1 van mijn 2 bejaarde pony’s kan geen hooi meer eten en de ander is een klein iel smurfje die dat nog wel redelijk kan, maar nooit zo’n midi-baal binnen kan krijgen voordat de boel beschimmeld raakt. Hij doet er 3-4 weken mee en dat werkt dus niet, zeker met dit weer.
Onverpakt eet hij beslist niet, hij is ook wat astmatisch dus onverpakt heeft ook daarom niet de voorkeur.
Waar vind ik zoiets?

Eilandje

Re: Waar vind ik echt kleine baaltjes voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:52

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:13

In welke omgeving zoek je iets?
Eventueel zet je een advertentie op marktplaats met wat je vraagt,vaak krijg je dan wel reacties.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 16:20

Drenthe. Friesland of Groningen is ook prima.
Ik zie op Marktplaats niets kleiners dan midi-balen. Degene bij wie het hooi halen maakte altijd mooie kleine baaltjes maar hij is jammer genoeg over gegaan op midi.

En dan moet het ook nog niet te grofstengelig zijn want dat krijgt ie niet meer weg.

Zelf een advertentie zetten is ook wel een idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:27

Heh balen. Kennis van me had/heeft ze in Brabant.
Die stonden op fb en marktplaats.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:41

MairiMacBran schreef:
Drenthe. Friesland of Groningen is ook prima.
Ik zie op Marktplaats niets kleiners dan midi-balen. Degene bij wie het hooi halen maakte altijd mooie kleine baaltjes maar hij is jammer genoeg over gegaan op midi.

En dan moet het ook nog niet te grofstengelig zijn want dat krijgt ie niet meer weg.

Zelf een advertentie zetten is ook wel een idee.

Ik vind best wel wat advertenties in Friesland/groningen regio als ik zoek op “minibalen”?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 17:01

Ik vind er maar 2. Ik zoek iets rond de 25/30 kilo, er zijn ook adverteerders die behoorlijk wat groter ook nog mini noemen.
En het moet eigenlijk ook meteen voerbaar zijn. Vanavond gaat er een nieuw pak open, de laatste. de andere kan helaas al weg binnen twee weken, ik ruik schimmel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:28

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:35

Limoncello
@puppy_freek

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:45

En als je de pakjes los haalt en iets verspreid neer legt? Volgens mij gaan ze dan minder snel schimmelen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 17:46

Ja, is het wat? Komt wel eea aan verzendkosten overheen zie ik.
Ik heb vrij dichtbij al wel wat gevonden, maar minimaal 10 baaltjes afhalen en ik weet uiteraard niet wat er uit dat pak komt als ik het open maak. Ik heb wel eens baaltjes gehad die vol zaten met vlok(uit een rijbak) en zand.
Daar hoefde ik bij onze vaste leverancier nooit bang voor te zijn, nooit iets gevonden wat er niet in hoorde.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 17:49

SylS schreef:
En als je de pakjes los haalt en iets verspreid neer legt? Volgens mij gaan ze dan minder snel schimmelen.

Geen plek om het helemaal los te halen. Pak is groot en staat in een stal bij de voertonnen, dan kan ik mijn kont niet meer keren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:50

Van de voervarianten geen ervaring
het vlas van jopack is fijn. Dus als de kwaliteit van het hooi ook die kwaliteit heeft zit je goed.

Wel duur, tenminste de mini baaltjes voordroog zijn zwaarder voor ook dat geld.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:58

Bij ons op stal voeren er meer het hooi van Jopack, omdat dit heel laag in suikers is. Ik heb nog niet gehoord dat dit slecht van kwaliteit is.

Ik heb pas één pak van de voordroog gehad. Die was van goede kwaliteit.

Limoncello
@puppy_freek

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 09:38

We hebben de Jopack besteld. Ben benieuwd.
Het is idd wel aan de prijs. Voor onze balen betalen we 30 per stuk en die zijn zo’n 150 kilo. Dit is een tientje voor 18 kilo. En dat nog zonder verzendkosten dan want de verkooppunten lijken allemaal in het zuiden te zitten dus even halen zit er niet in. Maar ja, de helft weggooien en afvoeren is ook niks.
Bovendien ga ik er van uit dat dit hele consistente kwaliteit is zonder schimmel en rommel.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 04-09-24 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:40

Ja ook benieuwd
Maar ik vermoed wel fijn spul :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:08

MairiMacBran schreef:
We hebben de Jopack besteld. Ben benieuwd.
Het is idd wel aan de prijs. Voor onze balen betalen we 30 per stuk en die zijn zo’n 150 kilo. Dit is een tientje voor 18 kilo. En dat nog zonder verzendkosten dan want de verkooppunten lijken allemaal in het zuiden te zitten dus even halen zit er niet in. Maar ja, de helft weggooien en afvoeren is ook niks.
Bovendien ga ik er van uit dat dit hele consistente kwaliteit is zonder schimmel en rommel.

Waar woon je? Ik heb net ook voor 't eerst besteld bij dierallin.nl. De verzendkosten zijn daar maar 5,50 en van wat ik begreep wordt het ook niet hoger dan dat. Je zou kunnen kijken of ze ook bij jou bezorgen:
https://www.dierallin.nl/BezorgenDier-a ... 6-AC-49-D9

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 15:28

Drenthe, in de buurt van Beilen. De route die ze rijden komt vlak bij ons langs, dus dat zou moeten kunnen. En er is een verkooppunt die langs de route ligt die mijn man van werk naar huis rijdt, dus dat kan ook nog. Dank je wel!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:41

MairiMacBran schreef:
Drenthe, in de buurt van Beilen. De route die ze rijden komt vlak bij ons langs, dus dat zou moeten kunnen. En er is een verkooppunt die langs de route ligt die mijn man van werk naar huis rijdt, dus dat kan ook nog. Dank je wel!

Vriendin van mij heeft altijd kleine baaltjes uit die buurt, zij woont in Tiendeveen, dat is redelijk dichtbij.
ze zit ook op Bokt, stuur haar een PB Lis_Ol :) misschien weet zij wel wat adresjes

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 12:20

Ik zit even in de archieven hier te neuzen, maar Italiaans raaigras, wat dus in de pakken van Jopack zit, zou slecht zijn voor paarden ivm hoog eiwit en fructaan en zou vaak dunne mest veroorzaken. Koeienvoer, ongeschikt voor paarden.
Volgens de analyse zit het eiwitgehalte op 8% en fructaan minder dan 5%, dat is toch niet hoog?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:49

Haal het bij iemand die het er echt droog in doet, dan kun je ook met midi en grote pakken uit de voeten. Het gaat schimmelen omdat het te nat is. Wij hebben mensen die onze grote ronde aan minishets voeren en die doen er 8-10 weken mee, het gaat er als hooi in dus het is droog genoeg om open te laten staan al die tijd. Wat jij zoekt zijn de ingepakte hooibaaltjes qua formaat. Wij hadden ook zo’n wikkelaar maar is vreselijk arbeidsintensief en kosttechnisch niet aantrekkelijk dus we hebben hem verkocht.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 12:56

We hebben het verpakte hooi van Jopack inmiddels besteld. Is voor ons ook veel makkelijker qua opslagruimte en het handelen van die grote pakken met alleen mankracht en een palletkar bleek ook een hele toer.
We hebben nog nooit eerder vochtig hooi gehad van deze leverancier en ik vond het nu ook niet echt heel vochtig. Maar goed, genoeg om te gaan schimmelen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:26

MairiMacBran schreef:
Ik zit even in de archieven hier te neuzen, maar Italiaans raaigras, wat dus in de pakken van Jopack zit, zou slecht zijn voor paarden ivm hoog eiwit en fructaan en zou vaak dunne mest veroorzaken. Koeienvoer, ongeschikt voor paarden.
Volgens de analyse zit het eiwitgehalte op 8% en fructaan minder dan 5%, dat is toch niet hoog?

Ik heb nog met ze gebeld omdat mijn paard een verleden van HB heeft. Het advies was om half om half te geven.
Fructaan en eiwit zijn idd niet zo hoog, suiker is wel hoger (geen exacte aantallen gedeeld).
Ik heb ook nog op bokt gezocht maar geen negatieve ervaring gelezen.
Ik ga opbouwen per kg en niet onbeperkt van laten eten, hier is het aanvullend op het onbeperkte ruwvoer.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-24 15:38

Ik ga het sowieso eerst mengen met wat ik nog heb en dan rustig opbouwen. Nu krijgt hij sowieso niet onbeperkt maar ze moeten straks weer meer op stal omdat ze niet meer zo vroeg naar buiten kunnen en eerder naar binnen ivm de wolf. En dan krijgt hij dus wel meer hooi.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:50

Is de tophay dan niet een ‘veiligere optie’ als je liever wat armer wil voeren?