Minder jeuk op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mel80life

Minder jeuk op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 10:53

Mijn pony heeft ondanks vele voorzorgsmaatregelen erge last van jeuk. Ze staat nu 24/7 buiten op een bosrijke paddock paradise.

Heeft iemand ervaring met zijn paard juist meer op stal zetten (overdag dan in kleine/kale paddock en in de nachten op stal) om de jeuk/het schuren te verminderen?

Mijn pony stond zo bij de vorige eigenaar en had daar veel minder jeuk dan nu..

Ben zeker fan van 24/7 buiten maar zie mijn pony vooral veel schuren. Ook is de kudde bij vlagen onrustig. Dit veroorzaakt misschien ook wel stress?

Jessix

Re: Minder jeuk op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:37

Ja die van mij gaan het liefst rond een uur of 7 naar binnen, alle vier. Ook gedurende dag staan ze regelmatig op stal. (ik heb op de dag de deuren openstaan) Tegen de zon of de regen, maar ook zeker tegen de insecten. Hun rustmomenten pakken ze eigenlijk altijd in de stal.

Krijg je het ook niet met een goede vliegen- of eczeemdeken onder controle?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:40

Wanneer ze zomereczeem heeft dan is het van 9 tot 4 buiten het beste. Dan zijn de knutten het minst actief. Hele goede eczeem deken en inspuiten kan wat helpen , zonder maatregelen 24 uur buiten in deze omgeving staat bijna gelijk aan martelen.

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 13:00

BigOne schreef:
Wanneer ze zomereczeem heeft dan is het van 9 tot 4 buiten het beste. Dan zijn de knutten het minst actief. Hele goede eczeem deken en inspuiten kan wat helpen , zonder maatregelen 24 uur buiten in deze omgeving staat bijna gelijk aan martelen.

Hoi! Ik smeer zeker wel in, ze draagt een eczeemdeken, krijgt arm hooi en balancer.
Maar dan nog..

Precies dat dacht ik ook ja! Op stal zijn er echt minder tot geen knutten. Maar dan mist ze wel de beweging, onbeperkt ruwvoer en een kudde..

Wat zou nou beter zijn?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:11

Mijn merrie vindt het een verlichting om optijd naar stal te gaan dit jaar. Die heeft zoveel last gehad van de kriebelbeestjes en de dazen! Die wilde rond 17:00 echt naar binnen.

“Vroeger” altijd 24/7 buiten in de zomer, daar kon ik me dit jaar niets bij voorstellen, aangezien ze echt naar binnen wou.
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 03-09-24 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:12

Nou het kan ook andersom, mijn merrie gebruikt dan juist de stal om zich uit te leven met schuren.
Die gaat echt voluit tegen de zijwand en voerbak hangen.
Denk dat je het even moet uitproberen wat werkt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:15

Jeuk is ontzettend stressvol. Mensen zeggen dat het erger dan gemiddelde pijn. Ze lijdt er niet aan om een aantal uur per dag op stal te staan. Ze heeft naast beweging ook rust nodig. Bij erge jeuk, is er geen rust.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 13:26

Ik denk dat mijn ruin een flinke eczemen zou zijn als hij 24/7 buiten staat.
Maar hij wil tegenwoordig rond 6 uur in de avond naar binnen.
Soms denk ik, ach het is zo lekker, laat hem nog even staan, maar dan kruipt hij meteen met zijn nek onder de voerbak om te jeuken.
Nu heeft hij geen deken op en ik zal best wat kunnen verbeteren zou ik die wel op doen, maar vind het wel prima zo

Mel80life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 13:38

Dank voor jullie reacties!

Het lastige is, dat ik geen opties (paddock paradise & stal) kan mixen op de fijne plek waar ze nu staat. Het is of 24/7 buiten in een kudde of 10u buiten in een kleine paddock met 1 ander paard en ‘s nachts op stal…

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:09

Als ze nu niet happy is met 24/7 buiten, zou ik voorlopig kiezen voor de stal/paddock. Je kunt dan na een poosje zien of dat voor haar werkt. En als straks kouder is- en de vliegjes vertrokken - , kan ze weer 24/7 buiten.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:55

senna21 schreef:
Als ze nu niet happy is met 24/7 buiten, zou ik voorlopig kiezen voor de stal/paddock. Je kunt dan na een poosje zien of dat voor haar werkt. En als straks kouder is- en de vliegjes vertrokken - , kan ze weer 24/7 buiten.

Hier sluit ik mij bij aan.
Voor nu kijken of ze het beter doet op de paddock met stal. Dan kan je van de winter altijd weer proberen hoe 24/7 naar buiten gaat met de jeuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:57

Mel80life schreef:
Mijn pony heeft ondanks vele voorzorgsmaatregelen erge last van jeuk. Ze staat nu 24/7 buiten op een bosrijke paddock paradise.

Heeft iemand ervaring met zijn paard juist meer op stal zetten (overdag dan in kleine/kale paddock en in de nachten op stal) om de jeuk/het schuren te verminderen?

Mijn pony stond zo bij de vorige eigenaar en had daar veel minder jeuk dan nu..

Ben zeker fan van 24/7 buiten maar zie mijn pony vooral veel schuren. Ook is de kudde bij vlagen onrustig. Dit veroorzaakt misschien ook wel stress?

Als ze bij de vorige eigenaar meer op stal stond en minder jeuk had dan zou ik daarvoor gaan. 24/7 buiten is niet voor ieder paard geschikt.