Welk voer in aanloop naar een cross

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

franteir

Welk voer in aanloop naar een cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-24 21:41

Komend weekend hebben we een cross wedstrijd, deze is best wel lang en intensief voor wat wij gewoon zijn. Daarom wil ik nog meer dan anders dat alles tot in de puntjes voorbereid is. Nu vraag ik mij af wat ik best kan voeren deze week zodat ze zondag op haar best kan presteren.
Momenteel staat ze 24/7 op de weide waar ze extra voordroog krijgt omdat er niet super veel gras op staat. Verder krijgt ze dagelijks een klein beetje slobber ( zonder veel suiker) samen met een schep spelt en hier dan haar supplementen in. Krachtvoer krijgt ze eigenlijk niet zo veel. Enkel een handje door haar slobber voor de smaak, voornamelijk om de smaak van een nieuw supplement een beetje te maskeren. Heeft het nut om haar deze week extra krachtvoer te geven? En wat met de dag zelf? Waarschijnlijk kan ik geen 3 uur voor de wedstrijd krachtvoer geven, geef ik dan beter de dag voordien iets extra?

Fritsfrats

Re: Welk voer in aanloop naar een cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:58

Ik heb mijn paard tussen dressuur en springen de laatste keer met warmer weer elektrolyten slobber gegeven en hier extra water bijgedaan.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-24 22:07

Fritsfrats schreef:
Ik heb mijn paard tussen dressuur en springen de laatste keer met warmer weer elektrolyten slobber gegeven en hier extra water bijgedaan.

Het is enkel een cross, dus geen springparcours en ook geen dressuur

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:20

Ik denk dat je paard in het gewone rantsoen al tekorten oploopt als je het ruwvoer alleen aanvult met een klein beetje slobber.

Ik zou als basis je ruwvoer voortaan aanvullen met een goede vitaminebrok. Als het paard veel heeft gezweet is het wel verstandig elektrolyten bij te geven, maar meer zou eigenlijk niet nodig moeten zijn voor de basissport.

Voor een cross moet je vooraf goed zorgen voor conditie dmv training. Heeft je paard die niet kan je beter niet mee doen. Daar gaat voer je op zo'n kort termijn niet bij helpen.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 02-09-24 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Limoncello
@puppy_freek

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:21

Ik ben wel benieuwd hoe zwaar de cross is?
Een paard dat normaal op conditie is moet een B cross prima kunnen rijden.
Mijn paard krijgt niets anders voor een cross. Moet ie prima kunnen, het is geen Z niveau (rijd zelf L).Idd alleen als het warm is wat elektrokyten en gaan met de banaan *\o/*

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-24 22:26

mavantos schreef:
Ik denk dat je paard in het gewone rantsoen al tekorten oploopt als je het ruwvoer alleen aanvult met een klein beetje slobber.

Ik zou als basis je ruwvoer aanvullen met een goede vitaminebrok. Als het paard veel heeft gezweet is het wel verstandig elektrolyten bij te geven.

Voor een cross moet je vooraf goed zorgen voor conditie dmv training. Heeft je paard die niet kan je beter niet mee doen. Daar gaat voer je op zo'n kort termijn niet bij helpen.

In de supplementen zit dus ook vitamine, maar de verschillende supplementen die ze krijgt opnoemen heeft weinig belang. Elektrolyten krijgt ze ook wanneer nodig. Conditie is ook prima voor wat ze moet lopen. Maar het ging mij eerder over hoe jullie het voer aanpakken naar aanloop van een wedstrijd.
Lopers bijvoorbeeld eten extra koolhydraten voor een wedstrijd, terwijl zij in prima conditie zijn.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-24 22:28

DoretteK schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe zwaar de cross is?
Een paard dat normaal op conditie is moet een B cross prima kunnen rijden.
Mijn paard krijgt niets anders voor een cross. Moet ie prima kunnen, het is geen Z niveau (rijd zelf L).Idd alleen als het warm is wat elektrokyten en gaan met de banaan *\o/*

Is 80 cm hoog en ongeveer 7 min lang, kan ze prima aan. Maar vroeg mij af of jullie op bepaalde zaken letten naar aanloop van een cross. Het is niet dat ik nu problemen ondervind met iets, wil gewoon graag bijleren en haar indien mogelijk nog beter aan de start en finish van de cross krijgen

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:40

Ik zou hooguit slobber mee nemen ( mijn paard dronk niet uit een emmertje }:)) en die aan de dunne kant en gewoon water aanbieden verder deed ik er niks anders ( afspuiten na de cross of zelf genoeg water mee om te sponzen)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:44

Hoewel 7 minuten voor een cross van 80 cm wel erg lang is, is anders voeren dan normaal niet nodig.
Zoals hierboven al gezegd is kun je, mede vanwege de aanstaande warmte, wat elektrolyten bijvoeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:38

franteir schreef:
En wat met de dag zelf? Waarschijnlijk kan ik geen 3 uur voor de wedstrijd krachtvoer geven, geef ik dan beter de dag voordien iets extra?

Je kunt prima (vlak) voor een wedstrijd krachtvoer geven. Een paard is geen mens, die eerst z'n eten moet 'verteren' voor-ie weer kan gaan sporten. Je kunt zelfs beter vlak voor de start voeren dan 3 uur van te voren.
Bij endurancewedstrijden worden paarden in de pauzes tussen de trajecten 'volgepropt' met eten - hooi, krachtvoer, slobber, wat er maar in wil - om te zorgen dat ze voldoende maag- en darmvulling blijven houden én voldoende energie.

Dat gezegd hebbende, hoef je voor een oefencross geen extra voer er in te stoppen, en een week vooraf beginnen met meer voeren heeft ook geen zin. Om effect op je wedstrijd te hebben zou je een maand van te voren het rantsoen al moeten hebben aangepast.

Het is wel een goed advies om een balancer of vitaminebrok te gaan voeren. Alleen ruwvoer en wat slobber is niet voldoende om alle vitamines en spore-elementen binnen te krijgen.

Elektrolyten is ook een goed advies míts je paard goed drinkt. Drinkt je paard niet goed, dan kan elektrolyten voeren verdere uitdroging in de hand werken.
Paarden gaan níet meer drinken van zout (elektrolyten dus) eten, ze krijgen er juist minder dorstprikkel van. Ook daarin verschillen paarden van mensen.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 09:01

Ibbel schreef:
franteir schreef:
En wat met de dag zelf? Waarschijnlijk kan ik geen 3 uur voor de wedstrijd krachtvoer geven, geef ik dan beter de dag voordien iets extra?

Je kunt prima (vlak) voor een wedstrijd krachtvoer geven. Een paard is geen mens, die eerst z'n eten moet 'verteren' voor-ie weer kan gaan sporten. Je kunt zelfs beter vlak voor de start voeren dan 3 uur van te voren.
Bij endurancewedstrijden worden paarden in de pauzes tussen de trajecten 'volgepropt' met eten - hooi, krachtvoer, slobber, wat er maar in wil - om te zorgen dat ze voldoende maag- en darmvulling blijven houden én voldoende energie.

Dat gezegd hebbende, hoef je voor een oefencross geen extra voer er in te stoppen, en een week vooraf beginnen met meer voeren heeft ook geen zin. Om effect op je wedstrijd te hebben zou je een maand van te voren het rantsoen al moeten hebben aangepast.

Het is wel een goed advies om een balancer of vitaminebrok te gaan voeren. Alleen ruwvoer en wat slobber is niet voldoende om alle vitamines en spore-elementen binnen te krijgen.

Elektrolyten is ook een goed advies míts je paard goed drinkt. Drinkt je paard niet goed, dan kan elektrolyten voeren verdere uitdroging in de hand werken.
Paarden gaan níet meer drinken van zout (elektrolyten dus) eten, ze krijgen er juist minder dorstprikkel van. Ook daarin verschillen paarden van mensen.

Vitaminebrok krijgt ze al, dit is wat ik bedoel met supplementen en elektrolyten krijgt ze ook als ze veel gezweet heeft of het een warme dag is. Maar dan blijf ik gewoon verder voeren wat ze tot nu al krijgt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:09

Ah. De term supplementen wordt meestal gebruikt voor dingen als glucosamine, maagsupport, magnesium of andere ondersteunende poeders of drankjes, niet voor vitamines. Vitamines zijn altijd nodig, supplementen zelden :D

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-24 10:00

Ibbel schreef:
Ah. De term supplementen wordt meestal gebruikt voor dingen als glucosamine, maagsupport, magnesium of andere ondersteunende poeders of drankjes, niet voor vitamines. Vitamines zijn altijd nodig, supplementen zelden :D

Ze krijgt ook nog glucosamine bij, maar als wij thuis zeggen ‘doe je de supplementen in het eten’ dan bedoel ik daar mee alles wat extra in de slobber moet. Dus ook de vitamine

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie