Tinker met veel jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirtheDr

Tinker met veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 20:19

Hallo allemaal,
Ik heb sinds 2 weken een Tinker van 4 jaar. Ik heb gemerkt dat hij heel veel schuurt en dus veel jeuk heeft. Ik ben (voor de zekerheid) al een behandeling tegen mijten in zijn sokken gestart. Dit lijkt niks aan de jeuk te helpen. Hij heeft al een deel van zijn voorpluk, zijn manen en zijn staart afgeschuurd. Volgens zijn vorige eigenaar heeft hij geen zomereczeem. Toen hij 2 weken geleden bij mij kwam, had hij geen afgeschuurde manen of staart. Hij schuurt vooral tegen de muren van de stal, tegen mij, tegen zijn drinkbak, wrijft zijn poten over elkaar, stampt op de grond, bijt in zijn benen en zijn zij, ...

Iemand enig idee wat het dan wel kan zijn? En eventueel wat tips tegen de jeuk? Ik ben ook van plan om naar de dierenarts te bellen om dit te laten onderzoeken (tenzij jullie mij verder kunnen helpen).

Alvast bedankt voor alle hulp :).
Laatst bijgewerkt door MirtheDr op 02-09-24 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:23

Als hij zo acuut begint te schuren na de verhuizing zou ik zelf aan een allergie denken. Zeker omdat het lijkt op het hele lijft te zijn.
Mijten zitten over het algemeen in de sokken. En zomerexceem dan vaak weer niet.

Ik zou de dierenarts even laten komen, die kan je vast verder helpen.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:44

Jeuk van deze orde en “overal” doet mij denken aan luizen.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 20:46

nile schreef:
Jeuk van deze orde en “overal” doet mij denken aan luizen.

Ja klopt hier dacht ik ook aan, maar op internet vond ik dat je luizen zou zien springen en dat zie ik niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:50

Dan zou hij ook op de vorige woonplek jeuk moeten hebben als hij luis heeft.
Behandeling tegen mijt moet je wel een paar keer herhalen hè, dan dood je ook de mijten die later nog weer uit de eitjes komen.

Wat kan is dat er toch in jouw omgeving iets is wat hem jeuk geeft.
Kan ander voer zijn, staat hij nu binnen en op,de vorige plek buiten?
Wat voor strooisel heb je in de stal?

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 20:55

ellepel schreef:
Dan zou hij ook op de vorige woonplek jeuk moeten hebben als hij luis heeft.
Behandeling tegen mijt moet je wel een paar keer herhalen hè, dan dood je ook de mijten die later nog weer uit de eitjes komen.

Wat kan is dat er toch in jouw omgeving iets is wat hem jeuk geeft.
Kan ander voer zijn, staat hij nu binnen en op,de vorige plek buiten?
Wat voor strooisel heb je in de stal?

Ja ik ben zeker van plan om de behandeling tegen mijten nog een maand door te zetten. Ik ben nu wel enkel zijn sokken aan het behandelen dus als zijn volledige lichaam onder zou zitten, moet ik een ander product gebruiken. Hij heeft een tijdje bij een fokker gestaan. Hier kreeg hij in het begin ander voer (gevraagd om hiermee op te houden). Hij kreeg ook bieten pulp, die vond hij na een week pas lekker (na de start van het schuren). Tegen het einde van zijn verblijf daar heb ik hem zelf vitalbix daily complete gegeven. Sinds zaterdag staat hij in een weide met schuilstal. Hij krijgt nu nog steeds de vitalbix daily complete en dan voor de rest gras. Bij de fokker stond hij zowel buiten (op gras) als in de stal (hooi + stro). Bij zijn vorige eigenaar stond hij in een weide met schuilstal (hetzelfde zoals hij nu staat).

Kinke

Re: Tinker met veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:05

voorpluk, manen en staart...dat klinkt wel als zomereczeem.
Is hij ook onrustig als hij buiten is? Veel gezwiep met de staart?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:06

Was de fokker toevallig niet in de buurt van de zee? Zomereczeem schijnt daar minder erg te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:06

Het stampen op de grond en bijten in de sokken is wel typisch voor mijten. Schuren aan manen/staart niet, maar mijn tinker is nu wat aan het verharen en schuurt daardoor ook.
Ik zou eens even afwachten wat de behandeling tegen mijten doet. Waarmee heb je behandeld? Sommige dierenartsen geven een vlooienshampoo mee, maar dat werkt niet goed. Middeltjes als Cydectin Pour on en Sebacil/byemite werken beter. Maar moet je bij een duidelijke besmetting wel op exact 10 dagen herhalen ivm de levenscyclus van de mijt.
Je begint meestal na een aantal dagen verbetering te zien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:07

Luizen hoef je niet te zien en niet alle paarden hoeven er last van te hebben. Mijne was de enige in de groep, maar na behandeling er direct van af, en niet meer terug gekomen. Heb haar nooit zien jeuken en zelf uitgebreid staan pluizen, maar ze had wel d’r nek kapot en kaal in een paar dagen.

Zou dus eerst hele paard wassen, helpt ook tegen de mijten en dan zou het direct verlichting moeten geven :)

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 21:11

Matheno schreef:
Was de fokker toevallig niet in de buurt van de zee? Zomereczeem schijnt daar minder erg te zijn.

Nee de vorige eigenaar woonde in Balen. En zij hadden een Ijslander met zomereczeem dus ben er redelijk zeker van dat die soort 'mug' daar ook zit...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:17

Gezien de leeftijd zou iemand elk geval ook mestonderzoek laten doen om te kijken hoe het met de wormbesmetting zit.
Maar net als wat Annemiek zegt,wacht even af of het nog rustiger word met je behandeling.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:29

Stress door de verhuizing. Rijker voer, teveel voer, jeuk door warm weer.
Er zijn tal van mogelijkheden zo kort na een verhuizing

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:39

Tinkers hebben vaak jeukproblemen met als ze suikers hebben gegeten. Dit kan al zitten in een appel, hoog fructaan gehalte in gras of hoog suikergehalte in hooi.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:46

Indd voeding zou ik als eerste aan denken, en daarnaast hoef je luizen niet altijd te zien. Zijn hele kleine witte puntjes. Evt het gras? Of ander krachtvoer? Ik zou iig een vliegendeken opdoen en even zo min mogelijk suikers voeren, verder een paar keer wassen tegen luis en of mijten. Hopelijk komt je tinker er snel vanaf.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:48

Ik denk ook dat je het moet zoeken in het voer. Gras en suiker veroorzaakt bij mijn paard dit soort jeuk, ook aan d'r benen (ze gaat soms echt liggen om in d'r koten te kluiven, het is geen sokkenpaard).
Hoe voelt zijn hals, gewoon soepel of hard? Geef je gluco balance oid?
edit; heb het hier redelijk onder controle door de suikerinname heel erg te beperken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:06

Even helemaal terug naar de basis; en dat is goed hooi, laag in suikers. Geen gras, geen brokken, twee weken, en kijken of de jeuk dan minder is.
Wel helemaal behandelen tegen luis of mijt, dan is dat ook uitgesloten. Dat kan met wassen met sebacil maar ook met wat pipetten exil voor grote honden. Even zoeken op bokt en dan kom je diverse opties tegen.
Als de jeuk wegtrekt dan voorzichtig weer beginnen met 1 toevoeging, dus óf brokken, óf een uurtje gras en dan kijken hoe het gaat.
Succes, en hopelijk is het snel weer in orde. Maar Tinkers en voeding...altijd sober houden.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 22:41

Lindsey_99 schreef:
Even helemaal terug naar de basis; en dat is goed hooi, laag in suikers. Geen gras, geen brokken, twee weken, en kijken of de jeuk dan minder is.
Wel helemaal behandelen tegen luis of mijt, dan is dat ook uitgesloten. Dat kan met wassen met sebacil maar ook met wat pipetten exil voor grote honden. Even zoeken op bokt en dan kom je diverse opties tegen.
Als de jeuk wegtrekt dan voorzichtig weer beginnen met 1 toevoeging, dus óf brokken, óf een uurtje gras en dan kijken hoe het gaat.
Succes, en hopelijk is het snel weer in orde. Maar Tinkers en voeding...altijd sober houden.

Het probleem is dat hij op een weide staat met schuilstal... Ik heb de weide wel volledig gemaaid en bij de vorige eigenaar stond hij ook altijd op gras met een schuilstal. Hoe weet je of hooi 'goed hooi' is? Dankuwel voor de info!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:50

Kreeg hij bij de vorige eigenaar ook vitalbix?

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 22:56

Elisa2 schreef:
Kreeg hij bij de vorige eigenaar ook vitalbix?

Nee daar kreeg hij niks, enkel gras. Maar waar hij eerst 20 dagen heeft gestaan, kreeg hij int begin iets van voer (weet zelf niet welk). Heb toen gevraagd om te stoppen dus heeft hij een tijd niks gehad. En dan sinds de laatste dagen dat hij daar stond krijgt hij vitalbix. En de jeuk was ze al van voordat ik vitalbix gaf...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 23:33

Een tinker op gras is echt vragen om problemen. De tinkers die het daar goed op doen zijn schaars.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 01:19

Hier anders al 12 jaar Tinkers op gras, en niet 1, maar hele kudde en redelijk wat wisseling. Gaat prima hoor. Het hangt echt van complete management af.

Luizen kunnen de kop op steken wanneer er een terugval is in weerstand, wat ik me met 2 verhuizingen en start van de aanmaak van wintervacht heel goed kan voorstellen. Echter zou de behandeling nagenoeg gelijk zijn aan die van de mijten. Waarbij je als je het écht goed wilt doen echt het hele paard moet behandelen.

Moet zeggen dat bij het lezen van de OP mijn eerste ingeving wel een allergie was.

Sterkte!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:16

Mijn ervaring met een tinker en pavo is jeuk. Als je hem perse brok wilt voeren, zou ik hem op subli dieetmix zetten (weinig suiker en zetmeel) en hooi, meer niet en zeker geen bietenpulp. De meeste tinkers doen het het best op erg sober voer. En gooi hem een deken op. Als hij stampt op bijt in zijn sokken zijn het meestal mijten of rasp.
Dus terug naar de basis en sober voeren.

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 07:44

Hutcherson schreef:
Een tinker op gras is echt vragen om problemen. De tinkers die het daar goed op doen zijn schaars.

Ja ik vond het ook spannend om hem 24/7 op gras te zetten. Maar aangezien hij bij zijn vorige eigenaar ook 24/7 op gras stond en nog veel minder beweging kreeg dan bij mij, dacht ik dat het wel zou lukken. We hebben wel het gras gemaaid. Ik heb ook met een graasmasker geprobeerd, maar die ging al snel weer uit

MirtheDr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 07:46

Wintu schreef:
Mijn ervaring met een tinker en pavo is jeuk. Als je hem perse brok wilt voeren, zou ik hem op subli dieetmix zetten (weinig suiker en zetmeel) en hooi, meer niet en zeker geen bietenpulp. De meeste tinkers doen het het best op erg sober voer. En gooi hem een deken op. Als hij stampt op bijt in zijn sokken zijn het meestal mijten of rasp.
Dus terug naar de basis en sober voeren.

Is het ook mogelijk om een Tinker geen brok te geven? Ik geef nu vitalbix omdat daar alle vitaminen en mineralen in zitten die ze nodig hebben en heel weinig suiker, granen, ...