Aanhoudende klachten na slokdarmverstopping-longontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margot_r

Aanhoudende klachten na slokdarmverstopping-longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 13:07

Hi allemaal,

Ik ben heel erg benieuwd of er meer mensen een (soortgelijke) ervaring hebben gehad en misschien wat kunnen delen hierover.

Ik heb sinds juni een knappe spaanse ruin van 7 jaar gekocht, welke in Zweden stond en nu dus in Nederland.

Op 17 juli kreeg hij een slokdarmverstopping na het voeren van Metazoa Muscle fit + pure balancer. Waarschijnlijk door het schrokken icm de droge brok van metazoa. Het is een luzernekorrel en ik WIST dat er meer risico op slokdarmverstopping is bij luzerne, maar op de website stond expliciet aangegeven dat je deze korrel niet hoeft te weken dus dat niet gedaan (natuurlijk kan ik mijzelf nu wel voor mijn kop slaan ;( en ga ik ook nog wel een mail sturen naar metazoa dat ze er misschien juist wel even een waarschuwing op moeten zetten..). Anyhow, die slokdarmverstopping was na 1.5 uur nog niet over (er kwam echt heeel veel drek eruit via zijn neus), dus de DA gebeld (ambulante kliniek utrecht) en die kwam langs. Eerst een spierverslapper maar later toch sonde erin. Ongeveer 45 minuten bezig geweest om alles eruit te krijgen.

Op 18 juli koorts (39.5) dus dierenarts weer geweest en antibiotica intraveneus + in de bilspier toegediend ivm vermoeden van verslik-longontsteking. Op 19 juli was de koorts weg. 2e ronde antibiotica maar de prik in zijn bil vond hij dit keer maar niks :Y) Dus daarna overgestapt op orale antibiotica.
Op 23 juli was de AB kuur klaar en hij was kwa gedrag wel de oude maar hij hoestte wel nog af en toe (schelle kuch). Dierenarts dus weer laten komen en ze hoorde nog iets verscherpte ademhaling dus ventipulmin gekregen. Dit 2x daags voor 8 dagen gegeven.
Sinds die dag erop (24 juli) eigenlijk niet meer horen hoesten en we begonnen weer met wat grondwerk (we rijden nog niet, dus doen vooral grondwerk/ liberty/ schriktraining/ buiten wandelen/longeren/ voorbereidingen op rijden straks). Hij leek weer helemaal de oude eigenlijk kwa gedrag/conditie/etc. Ik heb hem nog 1 keer tijdens inspanning 2x horen hoesten.

Op 6 augustus zou de tandarts komen, maar ik haal hem uit de wei en ik vond hem heel snel ademhalen en loom (het was overigens ook een snikhete dag), maar ik temperatuurde hem en dikke koorts (40.3!).
Tandarts afgezegd en dierenarts laten komen. Iets verscherpte ademhaling maar verder helemaal geen andere symptomen. Koortsmedicatie intraveneys toegediend en Quadrisol meegekregen voor 3 dagen. Ook was er een neusswab afgenomen om te testen op infecties. Hier kwam niks uit. Koorts was in de avond alweer gezakt en bleef verder uit. Dus een beetje onduidelijk wat het was, misschien een een klein virusje opgelopen nav verminderd immuunsysteem door die slokdarmverstopping/longontsteking, mogelijk ook nog wat stress ivm verhuizing (hij is natuurlijk helemaal uit Zweden hiernaartoe verhuisd, nieuwe kudde etc en hij is nogal stressgevoelig na een niet al te best verleden in Spanje). Maargoed daarna dus langzaamaan weer trainen opgepakt en ging goed hoewel hij wel nog iets sneller buiten adem was en iets lomer de eerste dagen. Op 14 augustus 2 keer horen kuchen bij longeren. Vanaf 15 augustus vond ik hem echt weer helemaal de oude kwa conditie/gedrag etc. Niet meer gehoest.

19 augustus kwam de tandarts voor poging 2. Paard nog steeds helemaal in orde en tandarts heeft hem ook meteen geënt (tetanus en influenza) want hij is nog nooit gevaccineerd. Volgende dag hoor ik hem weer kuchen, dit keer geen hoge/schelle kuch zoals na die slokdarmverstopping maar een diepe zachte kuch. Overigens gewoon op de poetsplaats, dus zonder inspanning (2x horen kuchen). 22 augustus ook weer 1 kuch bij longeren in het begin, 24 augustus 1 kuch in rust en 4 bij grondwerk --> daarna flink briesen en niet meer gekucht bij de rest van de training. Tandarts even berichtje gestuurd, ze is immers ook opgeleid tot dierenarts en die gaf aan dat dit verklaard zou kunnen worden door de enting en dit wel na een week minder zou moeten worden. 25 augustus-29 augustus helemaal niet meer horen kuchen. 30 augustus dan weer 2 kuchjes bij longeren.

En nu vond ik hem gisteren (1 september) en vandaag (2 september) opvallend snel buitenadem. Het is dan ook weer erg heet {:} , maar hij begint al zo'n beetje direct bij het draven te hijgen en het duurt het ook een poos voor hij weer op adem is daarna. Hij krijgt ook sneller (heldere/waterige) neusuitvloeiing. Verder geen andere klachten- temperatuur is altijd goed gebleven sinds 7 augustus, ademhaling in rust is normaal (behalve dus nog langere tijd versneld na 20 min longeren). Eet/drinkt/plas/poept, mest ziet er normaal uit.

Ik vind het zelf lastig te beoordelen wat het nu kan zijn? Toch nog een na-effect van die slokdarmverstopping/longontsteking? Hoewel hij er dus eerst echt bovenop leek te zijn, ook kwa conditie en me nu sinds 2 dagen die benauwdheid zo opvalt.

Of de enting? Heeft die misschien toch een soort restje "naar boven gehaald" wat er toch nog zat? De combinatie met warmte? Of zou hij nu hierdoor iets chronisch/ astma kunnen hebben ontwikkeld?

Hij staat overigens 24/7 buiten op gras. Krijgt geen hooi oid bijgevoerd. Alleen dus balancer + metazoa muscle fit (geweekt dus :+ )

Ik heb de dierenarts gebeld vanmorgen en ze gaven aan dat ik evt nog een week ventipulmin kan geven, of verder onderzoeken mbv scopie/longspoeling. Ik ben voor nu in ieder geval gestart met ventipulmin.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die misschien dit soort klachten herkennen na bijv een slokdarmverstopping/longontsteking/koorts/enting?

mirim

Re: Aanhoudende klachten na slokdarmverstopping-longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:54

Mijn paard heeft een fikse slokdarmverstopping gehad met als restverschijnsel toch wel wat beschadigingen aan de luchtpijp.
In het begin had hij een hele nare hoest.
En nu (5 jaar later ) hoest hij als hij water drinkt, vooral met een groot temperatuurverschil . Koud water op een warme dag dus.
Vergeet niet dat alles flink geïrriteerd is, het droog en daardoor stoffig weer is.
Jij bent na dit gebeuren extra bezorgd en hoort misschien kuchjes die je anders ontgaan zouden zijn.
Als hij geen koorts heeft en zich verder wel oke voelt zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Het moet van binnen allemaal nog wat genezen.
Sterkte en beterschap !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:06

Ja ik herken het wel hoor.
Mijn oude merrie had een slokdarmverstopping met eten van een peer :+
Dat ging met de tube helaas niet weg dus die heeft er ook nog zo mee moeten staan dat het uit zichzelf weg zou zakken.( was gelukkig ook zo)

Gelukkig geen koorts of long problemen,maar ze heeft wel heel lang wat gehoest tijdens het eten.
Ik denk toch dat dat kwam door irritatie in de keel en eten.
Overigens week ik alle voer, heb er een staan die zich nog verslikt in een hap muesli.
Dus alles gaat nat, en de merrie mag nooit meer fruit eten :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:23

Kan me wel voorstellen dat er nog iets in de longen speelt maar snel buiten adem met warm weer? Dat lijkt toch op wat beschadigde longen. Ik zou die longen toch beter laten onderzoeken want elke keer wanneer een paard hoest gaan er longblaasjes stuk. Niet zo erg maar wel wanneer het hoesten aanhoudt, ook af en toe want dan komt er een moment dat ze dampig zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:12

Sowieso is hoesten niet goed. Vaak zeggen mensen dat het 'maar' 1 kuchje is of alleen met aandraven maar dat zie je juist ook bij paarden die dus problemen hebben zoals astma en noem maar op. Een paard hoort helemaal niet te hoesten.

Maar slokdarm verstopping kan met elk voer gebeuren. Dat betekent niet dat de leverancier fout zit, het kan zelfs met hooi gebeuren en allerlei soorten voer. Maar ze kunnen daar wel lang irritatie van houden, ja. Plus als je ze nog laten inenten terwijl ze nog niet fit zijn os dat een extra aanslag. Mijn dierenartsen vaccineren alleen als het paard fit is en als ze daarvoor ziek geweest zijn ook wat langer fit als een paar dagen.
Dat bij elkaar kan het lijf helemaal een knauw geven.

Hoezo was hij nog nooit gevaccineerd? En hoesten hij normaal helemaal niet of wel die ene keer telkens?

Blijf alsjeblieft opletten, want ook 1 keer hoesten hoort absoluut niet!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:24

Hier een PRE van nu een jaar of 18 die vroeger regelmatig slokdarmverstopping kreeg van een hap hooi.
Altijd zelf kunnen oplossen gelukkig en nooit longontsteking ontwikkeld achteraf.
Ik geef in elk geval hun voer altijd geweekt en hij krijgt enkel heel grof hooi. Schijnt de truc te zijn want al jaren slokdarmverstopping-vrij :+

Naar aanleiding van een paar bloedneuzen, een endoscopie laten doen en daar kwam uit dat hij een sabelschede trachea heeft. Per toeval ontdekt dus want dit heeft niks met die bloedneuzen te zien en waarschijnlijk ook niet met die slokdarmverstoppingen, maar niemand die mij dit echt kan bevestigen.

Margot_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 16:34

mirim schreef:
Mijn paard heeft een fikse slokdarmverstopping gehad met als restverschijnsel toch wel wat beschadigingen aan de luchtpijp.
In het begin had hij een hele nare hoest.
En nu (5 jaar later ) hoest hij als hij water drinkt, vooral met een groot temperatuurverschil . Koud water op een warme dag dus.
Vergeet niet dat alles flink geïrriteerd is, het droog en daardoor stoffig weer is.
Jij bent na dit gebeuren extra bezorgd en hoort misschien kuchjes die je anders ontgaan zouden zijn.
Als hij geen koorts heeft en zich verder wel oke voelt zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Het moet van binnen allemaal nog wat genezen.
Sterkte en beterschap !

Ja ik ben zeker extra alert nu! Maar gezien (ook reactie hieronder) hoesten nooit goed is en longblaasjes kan beschadigen durf ik het ook weer niet helemaal op zijn beloop te laten.Hoelang duurde het bij jouw paard voor hij er boven op was (kwa conditie/hoesten/longen)?

BigOne schreef:
Kan me wel voorstellen dat er nog iets in de longen speelt maar snel buiten adem met warm weer? Dat lijkt toch op wat beschadigde longen. Ik zou die longen toch beter laten onderzoeken want elke keer wanneer een paard hoest gaan er longblaasjes stuk. Niet zo erg maar wel wanneer het hoesten aanhoudt, ook af en toe want dan komt er een moment dat ze dampig zijn.

Ja ik zit ook te wankelen tussen - is dit nog restverschijnsel en moet ik geduld hebben - of moet ik direct alles laten onderzoeken? Het hoesten heb ik nu dus sinds 25 augustus - op 2 keer na op 30 augustus- niet meer gehoord. Maar ik ben er natuurlijk niet de hele dag...

Het is eigenlijk vooral nu dat snelle buiten adem zijn afgelopen 2 dagen dat dat me zorgen geeft.

MyWishMax schreef:
Sowieso is hoesten niet goed. Vaak zeggen mensen dat het 'maar' 1 kuchje is of alleen met aandraven maar dat zie je juist ook bij paarden die dus problemen hebben zoals astma en noem maar op. Een paard hoort helemaal niet te hoesten.

Maar slokdarm verstopping kan met elk voer gebeuren. Dat betekent niet dat de leverancier fout zit, het kan zelfs met hooi gebeuren en allerlei soorten voer. Maar ze kunnen daar wel lang irritatie van houden, ja. Plus als je ze nog laten inenten terwijl ze nog niet fit zijn os dat een extra aanslag. Mijn dierenartsen vaccineren alleen als het paard fit is en als ze daarvoor ziek geweest zijn ook wat langer fit als een paar dagen.
Dat bij elkaar kan het lijf helemaal een knauw geven.

Hoezo was hij nog nooit gevaccineerd? En hoesten hij normaal helemaal niet of wel die ene keer telkens?

Blijf alsjeblieft opletten, want ook 1 keer hoesten hoort absoluut niet!

Hij komt uit Spanje en is daar nooit gevaccineerd. De vorige eigenaresse die hem uit Spanje heeft gehaald - of gered misschien beter gezegd- had hem ook (nog) niet gevaccineerd. Toen hij soort van net geacclimatiseerd was hier in NL en ik hem dus wilde laten vaccineren kwam die slokdarmverstopping. Daarom daarom uitgesteld. Hij leek er dus weer bovenop te zijn - en in overleg met de tandarts dus besloten hem dan nu zijn 1e vaccinatie te geven. Misschien had ik beter nog langer kunnen wachten dus?

Verder heb ik hem nooit horen hoesten of hijgen. Maar ik had hem dan ook pas 1 maand. Zijn vorige eigenaresse geeft aan dat hij ook geen issues heeft gehad op dit vlak.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:33

Zou het niet kunnen dat hij shipping fever heeft ?
Ik lees nu dat het eigenlijk niet lang na aankomst in NL begonnen is en misschien was het een toevallige samenloop van omstandigheden met die slokdarmverstopping.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:47

Dus dat paard is ongevaccineerd op transport gegaan? Redden krijgt zo een vervelende bijsmaak.

Margot_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 17:58

Pandora2 schreef:
Zou het niet kunnen dat hij shipping fever heeft ?
Ik lees nu dat het eigenlijk niet lang na aankomst in NL begonnen is en misschien was het een toevallige samenloop van omstandigheden met die slokdarmverstopping.

Hmm dat is eigenlijk nog niet in mij opgekomen. Maar wel de moeite waard even te bespreken met de dierenarts. Is dat iets wat zich dan ook pas na 4 weken kan uiten?
Hij heeft overigens niet met zijn hoofd vast gestaan op transport.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:05

BigOne schreef:
Dus dat paard is ongevaccineerd op transport gegaan? Redden krijgt zo een vervelende bijsmaak.

Er is geen enkele Europese wet die voorschrijft dat een paard gevaccineerd moet zijn, wanneer je hem binnen de Europese Unie wil verplaatsen.

Alleen wedstrijdbonden schrijven vaccineren voor.

Heel veel van dat soort paarden zijn nooit gevaccineerd, of lang geleden voor het laatst.

Dus ik weet niet zo goed wat je met dat redden en bijsmaak bedoelt?
Het is geen hond of kat die verplicht tegen rabiës gevaccineerd moet zijn?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:06

Heel veel PRE's die uit Spanje komen, zijn inderdaad nooit gevaccineerd en hebben nooit een wormenspuit of hoefsmid gezien. Beetje het idee ' the strongest survive ' zeg maar :+

@Margot ik heb echt geen idee of het mogelijk is dat de symptomen van shipping fever zich pas na 4 weken voordoen.
Het is in elk geval de vraag aan de DA waard. Kun je dat alvast uitsluiten ( of bevestigd krijgen).
Vaststaan met het hoofd hoeft niet, het gaat er blijkbaar om dat ze met hun hoofd lange tijd gewoon omhoog staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:09

Maar deze heeft lange tijd een andere bokker als eigenaar gehad. Daar mag je toch wel van verwachten dat zulke dingen geregeld worden? Vooral omdat daar regelmatig andere paarden komen. Dus ik snap BigOne haar reactie wel. Deze komt niet net uit Spanje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:49

MyWishMax schreef:
Maar deze heeft lange tijd een andere bokker als eigenaar gehad. Daar mag je toch wel van verwachten dat zulke dingen geregeld worden? Vooral omdat daar regelmatig andere paarden komen. Dus ik snap BigOne haar reactie wel. Deze komt niet net uit Spanje.

Dit bedoel ik ermee, wanneer je dieren wilt redden zorg je ook imo voor vaccinatie en wormkuren .

Margot_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 20:30

Onder het mom van beter laat dan nooit :+ een update!
Ik had de dagen na mijn topic het idee dat het wel weer beter ging. De hete dagen waren ook voorbij en hij leek niet zo snel meer buiten adem.

Maar nou kreeg hij opeens op 6 september WEER een slokdarmverstopping. Ik gaf hem zijn semigeweekte voer in de paddock en bij het laatste restje dacht ik: ik zet zijn bak op de grond en ga vast mijn spullen opruimen. Tot die dag voerde ik hem vanuit de hand (als in: ik hield zijn bak met voer vast terwijl hij aten haalde na elke hap zijn bak even weg zodat hij goed kon kauwen. Maar ik dacht nu, wat doe je toch overdreven :Y) ). Dus ik dacht deze dag: joh het is nog maar een klein restje, ik zet die voerbak neer en ga mijn spullen vast opruimen. En ik sta in de zadelkamer en hoor opeens een hele harde kuch... Gevolgd door nog een hele harde kuch. Echt zo'n "het zit vast in mijn keel kuch".

Dus ik naar buiten lopen, hij stond inmiddels niet meer bij zijn voerbak maar aan de rand van de paddock. En duidelijk zat er iets vast. Ik dacht echt NEEEEEEE niet nog een keer ;( . Maar thankgod was het zelf opgelost binnen 20 minuten. Natuurlijk paar dagen 2x pd weer getemperatuurd voor longontsteking maar gelukkig bleef dit goed en leek dit met een sisser af te lopen.

Het vervelende was dus dat ik niet heb gezien wat nou maakte dat hij die verstopping kreeg. Het was echt nog 2 happen voer, dus of het nou dat was OF de takken die hij altijd loopt te eten vanaf de paddockrand?

Maar het zat me natuurlijk niet lekker. Dus ik heb een dierenarts laten komen en die heeft een scopie gedaan van de luchtpijp, slokdarm en een spoeling van de luchtpijp en nog allerlei andere dingen gecheckt zoals slikfunctie etc.

Er waren 2 bevindingen: wat actieve ontstekingscellen in de luchtwegen maar géén bacteriën of iets in de richting van astma. Hij vermoed dat er dus wel iets heeft gezeten, maar dat dat nu is opgeruimd. Dat kan dus een infectie geweest zijn, of nog iets van zijn vorige slokdarmverstopping/longontsteking oid. Maar dit is dus nu niet meer een probleem/hoeven we niets mee.

En het 2e: is dat een klein stukje van zijn slokdarm iets verslapt/verwijd is. Absoluut geen mega oesophagus, maar dus wel wat minder motiliteit op 1 stukje. Hij verwacht dat als ik vanaf nu op borsthoogte blijf voeren & makkelijk(er) verteerbaar voedsel geef het niet nog eens voor hoeft te komen. En dat hij hier prima oud mee kan worden zonder problemen.

Tot nu toe gaat het verder goed op dit vlak dus hopelijk vanaf nu weer in positieve spiraal :)

Ben nog even aan het stoeien met voer, die luzernebrok wil ik hem niet meer geven :+ . Maar zoek wel iets waar hij een beetje van kan aanzetten (hij valt een beetje in bij zijn topline/schouder, kwa spieren terwijl zijn buik wel mooi rond is :o )
Hij staat 24/7 buiten op gras en krijgt vanaf nu hooi erbij. Ik geef hem nu een papje van een balancer + erwten eiwitpoeder + lijnzaadolie. Mochten mensen nog tips hebben hoor ik het graag (pulp en luzerne dus geen optie).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 20:46

Als je het voer natter maakt is de kans op verstoppen minder aanwezig?
Ik zag afgelopen week een filmpje van een paard die dus wel een slokdarmverlamming heeft en die kreeg echt soep.
Denk dat je wat moet experimenteren in wat je paard nog lekker vind?
Die van mij vind te dunne slobber echt niks,die laat het dan staan,dat snapt ze niet dat ze dat moet drinken.
En in principe kun je elke brok weken tot een papje of soep?

Margot_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 21:00

Ja inmiddels is het een soepsubstantie wat hij krijgt. Een soort pap wat er vreselijk onappetijtelijk uitziet maar toch smult hij ervan haha.

Maar twijfel of het genoeg is zo, misschien idd nog een ander brokje vinden wat goed weekt (die metazoa luzerne korrel die ik gaf was lastig te weken, erg harde korrel).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 21:46

Hier ook een jonkie die vaker slokdarmverstopping heeft gehad waarvan ook eens meer dan een uur alleen belde ik toen de DA en die kreeg net een spoedje op de OK binnen. Moest na een uur terugbellen als t nog was. Was in de avond met de avondklok toen. Toen ben ik zelf met een grote spuit gaan spoelen omdat ik het vermoeden had dat hij een te grote hap brokken had doorgeslikt die vastzat. Dit hielp. Niet ideaal maar je moet wat.
Vanaf die laatste keer heb ik brokken voeren afgezworen. Geef alleen nog nutrimash indien het nodig is. Voor de rest hooi en eetbare takken en planten. Dit gaat altijd goed. Ik heb overigens niet zo'n heel traject gedaan met allerlei medicatie maar mijn paard hoestte ook niet ontzettend en had geen koorts. Het lukte met een weekje Equiresp.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:06

Een tijdje CushCare Condition van Dodson&Horell geven. Is ook goed voor niet-cushing paarden :D
Op 5min tijd heb je een mooi homogeen papje zonder harde brokken en het zet lekker aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:55

Als de toplijn in valt kun je beter meer eiwitrijk krachtvoer voeren.
Ruwvoer zet de toplijn niet aan. Krachtvoer wel.