Ik ben heel erg benieuwd of er meer mensen een (soortgelijke) ervaring hebben gehad en misschien wat kunnen delen hierover.
Ik heb sinds juni een knappe spaanse ruin van 7 jaar gekocht, welke in Zweden stond en nu dus in Nederland.
Op 17 juli kreeg hij een slokdarmverstopping na het voeren van Metazoa Muscle fit + pure balancer. Waarschijnlijk door het schrokken icm de droge brok van metazoa. Het is een luzernekorrel en ik WIST dat er meer risico op slokdarmverstopping is bij luzerne, maar op de website stond expliciet aangegeven dat je deze korrel niet hoeft te weken dus dat niet gedaan (natuurlijk kan ik mijzelf nu wel voor mijn kop slaan

Op 18 juli koorts (39.5) dus dierenarts weer geweest en antibiotica intraveneus + in de bilspier toegediend ivm vermoeden van verslik-longontsteking. Op 19 juli was de koorts weg. 2e ronde antibiotica maar de prik in zijn bil vond hij dit keer maar niks

Op 23 juli was de AB kuur klaar en hij was kwa gedrag wel de oude maar hij hoestte wel nog af en toe (schelle kuch). Dierenarts dus weer laten komen en ze hoorde nog iets verscherpte ademhaling dus ventipulmin gekregen. Dit 2x daags voor 8 dagen gegeven.
Sinds die dag erop (24 juli) eigenlijk niet meer horen hoesten en we begonnen weer met wat grondwerk (we rijden nog niet, dus doen vooral grondwerk/ liberty/ schriktraining/ buiten wandelen/longeren/ voorbereidingen op rijden straks). Hij leek weer helemaal de oude eigenlijk kwa gedrag/conditie/etc. Ik heb hem nog 1 keer tijdens inspanning 2x horen hoesten.
Op 6 augustus zou de tandarts komen, maar ik haal hem uit de wei en ik vond hem heel snel ademhalen en loom (het was overigens ook een snikhete dag), maar ik temperatuurde hem en dikke koorts (40.3!).
Tandarts afgezegd en dierenarts laten komen. Iets verscherpte ademhaling maar verder helemaal geen andere symptomen. Koortsmedicatie intraveneys toegediend en Quadrisol meegekregen voor 3 dagen. Ook was er een neusswab afgenomen om te testen op infecties. Hier kwam niks uit. Koorts was in de avond alweer gezakt en bleef verder uit. Dus een beetje onduidelijk wat het was, misschien een een klein virusje opgelopen nav verminderd immuunsysteem door die slokdarmverstopping/longontsteking, mogelijk ook nog wat stress ivm verhuizing (hij is natuurlijk helemaal uit Zweden hiernaartoe verhuisd, nieuwe kudde etc en hij is nogal stressgevoelig na een niet al te best verleden in Spanje). Maargoed daarna dus langzaamaan weer trainen opgepakt en ging goed hoewel hij wel nog iets sneller buiten adem was en iets lomer de eerste dagen. Op 14 augustus 2 keer horen kuchen bij longeren. Vanaf 15 augustus vond ik hem echt weer helemaal de oude kwa conditie/gedrag etc. Niet meer gehoest.
19 augustus kwam de tandarts voor poging 2. Paard nog steeds helemaal in orde en tandarts heeft hem ook meteen geënt (tetanus en influenza) want hij is nog nooit gevaccineerd. Volgende dag hoor ik hem weer kuchen, dit keer geen hoge/schelle kuch zoals na die slokdarmverstopping maar een diepe zachte kuch. Overigens gewoon op de poetsplaats, dus zonder inspanning (2x horen kuchen). 22 augustus ook weer 1 kuch bij longeren in het begin, 24 augustus 1 kuch in rust en 4 bij grondwerk --> daarna flink briesen en niet meer gekucht bij de rest van de training. Tandarts even berichtje gestuurd, ze is immers ook opgeleid tot dierenarts en die gaf aan dat dit verklaard zou kunnen worden door de enting en dit wel na een week minder zou moeten worden. 25 augustus-29 augustus helemaal niet meer horen kuchen. 30 augustus dan weer 2 kuchjes bij longeren.
En nu vond ik hem gisteren (1 september) en vandaag (2 september) opvallend snel buitenadem. Het is dan ook weer erg heet

Ik vind het zelf lastig te beoordelen wat het nu kan zijn? Toch nog een na-effect van die slokdarmverstopping/longontsteking? Hoewel hij er dus eerst echt bovenop leek te zijn, ook kwa conditie en me nu sinds 2 dagen die benauwdheid zo opvalt.
Of de enting? Heeft die misschien toch een soort restje "naar boven gehaald" wat er toch nog zat? De combinatie met warmte? Of zou hij nu hierdoor iets chronisch/ astma kunnen hebben ontwikkeld?
Hij staat overigens 24/7 buiten op gras. Krijgt geen hooi oid bijgevoerd. Alleen dus balancer + metazoa muscle fit (geweekt dus

Ik heb de dierenarts gebeld vanmorgen en ze gaven aan dat ik evt nog een week ventipulmin kan geven, of verder onderzoeken mbv scopie/longspoeling. Ik ben voor nu in ieder geval gestart met ventipulmin.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die misschien dit soort klachten herkennen na bijv een slokdarmverstopping/longontsteking/koorts/enting?