Eten van eikenbladeren, is dat giftig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaollie2

Eten van eikenbladeren, is dat giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 17:11

Hi allemaal!

Bij ons op stal is een hele rij aan bomen en daar staan 2 of 3 eiken tussen. Nu was ik aan het mesten en zag ik dat mijn paard een tak er vanaf at als een soort giraffe met een bosje bladeren er aan. Daarna liep ze er ook weer bij weg. Verder heeft ze onbeperkt gras en hooi tot haar beschikking maar ze helpt graag met snoeien ik vroeg mij af of ik me zorgen moet maken? Ik lees overal dat eiken en eikels giftig kunnen zijn maar dan alleen als ze er heel veel van eten. Wat is heel veel? Is zo’n takje al teveel? En wat als dat elke dag doet?

Ik hoor graag wat jullie hier over weten!

Maluskeq

Re: Eten van eikenbladeren, is dat giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 17:30

Nee, zo'n takje kan geen kwaad.
En ja ze zijn licht giftig, wanneer er veel van gegeten wordt, maar eigenlijk is alles wat giftig is, vaak ook medicinaal, een beetje kan dus wellicht zelfs helpen met iets waar ze last van hebben. Als je zorgt voor voldoende hooi/gras, zullen ze het meestal niet overdrijven. Wanneer ze alle eikels straks gaan opeten, is het wellicht een goed idee om die bij elkaar te harken en weg te doen, maar ik moet het eerste paard nog tegenkomen wat dat overdrijft met gewoon voldoende hooi/gras.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:39

Bij ons in de wei hetzelfde verhaal. Ik maak me er niet zo druk meer om.. 4 vd 6 paarden staan al 10+ jaar in deze wei en hebben hier nooit last van gehad.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:32

Ik vroeg me dat ook af toen ik bij Pien in Frankrijk logeerde. Een kleine hoeveelheid eikels of eikenblad lijkt geen kwaad te kunnen maar van al te veel groene eikels kunnen paarden en andere grazers wel ziek worden, werd me verteld, en behoorlijk ziek, gezien de ervaringen met Polie. De tannine in de eikels is de boosdoener waar ze kolieken van kunnen krijgen. Andere symptomen zijn sufheid en bloederige diarree en, als je dat kunt observeren, donkere urine. Maar voorkomen door in de gaten te houden wat paard(en) naar binnen kieperen is natuurlijk het eerste verdiend.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:56

Mijn paarden houden de eiken hier goed bijgesnoeid. Ze zijn altijd weer blij met regen, dan worden de takken zwaarder en kunnen ze weer beter bij de takken die anders te hoog hangen.
Zolang ze geen hele bossen in een keer naar binnen werken geloof ik het wel. In een groene eikel zit denk ik ook een stuk meer tannine dan in een paar blaadjes.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:11

Op de vorige stal was 1 weiland met eikenbomen. Mijn pony ging van eikel naar eikel en vrat de hele dag door. Toen we dat zagen ging kreeg ze een verbod op dat weiland. Ze is niet ziek geweest gelukkig.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:19

GDG schreef:
In een groene eikel zit denk ik ook een stuk meer tannine dan in een paar blaadjes.
Precies dat had ik ook begrepen. Zo'n vaart zal het meestal niet lopen, denk ik, maar het risico is daardoor beperkt tot een bepaalde periode en lang niet ieder paard zal verslaafd raken aan onrijpe eikels. De smaak van tannine is niet zozeer bitter maar het spul bijt zich in het oppervlak van het mondslijmvlies. Of dat lekker is betwijfel ik maar de sensatie prikkelt misschien de nieuwsgierigheid van sommige paarden. Misschien wel zoals spruitjes moet je leren eten of iets van die strekking. :Y)

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:28

Zolang je paard zich niet vol eet met eikels lijkt het mij geen probleem. Hier stonden de paarden ook bij veel eikenbomen en nooit problemen gehad.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:14

Hier eten ze zowel de bladeren als de eikels. Ze weten met de tijd precies hoeveel ze kunnen eten. Teveel = buikpijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:07

Nee hoor, eikebladeren zijn niet giftig.
Het tannine wat er in zit is zelfs goed bij maagzweren.

Wel kan het zaak zijn om langzaam op te bouwen.

Eikels eten: nee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:36

Janneke2 schreef:
Nee hoor, eikebladeren zijn niet giftig.
Het tannine wat er in zit is zelfs goed bij maagzweren.

Wel kan het zaak zijn om langzaam op te bouwen.

Eikels eten: nee.

Tannine is niet 1 vaste stof maar een verzamelnaam van meerdere verbindingen.
Tannine uit Esparsette heeft voordelen, tannine uit eikenblad niet. Sterker nog, die kunnen maagzweren veroorzaken.

Maar dan nog zou ik me niet opwinden over een paar blaadjes of een enkele eikel. Maar let er wel mee op.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:41

Mijn informatie (mevrouw met PhD in biologie) is dat eikebladeren helpen tegen maagzweren.
(Niet als hoofdmiddel, en letterlijk mondjesmaat.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:44

Janneke, vraag eens om een goede referentie met data?
Tot die tijd liever niet zulke adviezen geven ookal schaadt uiteraard een takje of een paard bladeren niet.
Tanninnes uit eik zijn niet gezond. Geef dan liever Thijm of Esparsette.

Ik kan me wel voorstellen dat het een oud huismiddel is bij ontstekeingen omdat je daarme het slijmvlies inclusief onteking „looit“. Maar het doet ook schade.

Pareltjes schreef:
Hier eten ze zowel de bladeren als de eikels. Ze weten met de tijd precies hoeveel ze kunnen eten. Teveel = buikpijn.

Pas op daarmee, ik heb een keer uit nieuwsgierigheid bloed laten nemen in het eikelseizoen.
Ik harkte wel weg maar wist ook dat mijn paard ze stofzoog. Ik ben echt geschrokken van vooral de nierwaarden (echt slecht) terwijl je niets aan het paard zag. Daarna ging er een omheining omheen. Gelukkig normaliseerde dat weer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:22

Eik schreef:
Zolang je paard zich niet vol eet met eikels lijkt het mij geen probleem. Hier stonden de paarden ook bij veel eikenbomen en nooit problemen gehad.

OT: wat een toepasselijke naam heb je! ;)

On topic: een paar takken of eikels is idd geen probleem, veel groene eikels wel.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:49

mysa schreef:
Eik schreef:

OT: wat een toepasselijke naam heb je! ;)

On topic: een paar takken of eikels is idd geen probleem, veel groene eikels wel.

Haha ja nu je het zegt. :D
Ik had het zelf nog niet door.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 08:57

Janneke2 schreef:
Mijn informatie (mevrouw met PhD in biologie) is dat eikebladeren helpen tegen maagzweren.

Ik lees dat steeds vaker.. adviezen klakkeloos overgenomen van “ iemand die wetenschappelijk is opgeleid/ universitair”….
Heel leuk, maar wat voor mensen geldt is niet automatisch voor paarden ook zo.
Er is gewoon ontzettend veel nog helemaal niet duidelijk als het gaat om voeding, microbioom voor paarden.. ook veel tegenstrijdige onderzoeken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:23

Muze schreef:
Janneke2 schreef:

Ik lees dat steeds vaker.. adviezen klakkeloos overgenomen van “ iemand die wetenschappelijk is opgeleid/ universitair”….
Er is gewoon ontzettend veel nog helemaal niet duidelijk als het gaat om voeding, microbioom voor paarden.. ook veel tegenstrijdige onderzoeken.

Sowieso, dat iets kan helpen tegen kwaal x wil niet zeggen dat het niet óók giftig is.

Giftig is ook altijd relatief. Het één is met een hapje al dodelijk, het ander pas met kruiwagens vol (en dan kan het in lage doseringen zelfs ook nog ergens een positief effect hebben, maar dat maakt nog niet dat het niet giftig zou zijn).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:23

Muze schreef:
Janneke2 schreef:

Goed dan.

Deze mevrouw observeert ponies in Noord - Engeland, vooral in wat ze zoal eten, en als doctor leest ze artikelen mbt het microbioom van paarden.

Dus "overgenomen van wat voor mensen geldt", nee.

En ik had het niet over advies. Haar observaties zijn, dat paarden doorgaans een paar blaadjes eten, zich daarop aanpassen - en in diezelfde lijn doe ik eerlijk gezegd al weer een paar jaar elke dag mijn eigen paard een paar blaadjes eik voeren, als onderdeel van 'een gezond paard eet tenminste 25 verschillende soorten plant per dag'. (Ook dit is een observatie, maar ik heb geen spijt van het feit dat ik dat zelf in de praktijk breng.)

En ja, een overdaad kan schade doen, maar paarden die gewend zijn aan de tanninen produceren zelf proline om zich hiertegen te beschermen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:30

Het gaat me niet zozeer om de eiken blaadjes.
Laat mijn paarden die ook rustig enkele eten.
Gaat me er vooral om dat er regelmatig wel dingen worden gezegd maar dat er zoveel nog onduidelijk is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:36

Dan kan ze mooi even het artikel delen over de waarde van eikeblad tegen maagzweren.
Dat ze geobserveerd heeft dat paard soms een paar blaadjes eten is niet bepaald gelijk aan die claim.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:11

Mungbean schreef:
Dan kan ze mooi even het artikel delen

Dag Mungbean,
even een vraagje: zou het een onsje minder kunnen...?
Je kunt me ook gewoon aanspreken, je twijfels uiten en om de link vragen.

Facebook Equi biome, 18 Augustus 2022
"Oaks have the reputation of being poisonous but contain many beneficial phytochemicals. The acorns contain rapidly degradable tannins that are quickly taken into the blood stream, whereas the leaves and bark contain tannins that are less able to be absorbed across the gut wall, increasing the benefits to the gut and reducing internal toxicity.
Oaks contain more tannins than any other plant meaning the horse needs to eat less, 1g will provide protection to the mucosal membrane, against the effects of an increase in gastric acid production (during times of stress). If your horse seems to be seeking out oak leaves and eating more than a few leaves, he may be using the increase to reduce gastric acid production by the proton pump, repairing and preventing hypersecretion. Tannins also inhibit the production of pepsin, produced by the equine gut in times of stress.
Horses with access to oaks produce proline (a protein) which protects them against the toxic effect of tannins, in other words, the horse becomes conditioned to eating food containing tannins. Horses that have access to some oak leaves will use protein better and will also gain condition. Tannins reduce parasites, horses secrete more eggs, parasites also seem to be less fertile. tannins especially target nematodes or roundworms, the most common to affect horses from this group is the small redworm."

Het moge duidelijk zijn dat biochemie ingewikkeld kan zijn en dat veel zaken niet eenduidig zijn.

De vraag was, of je je zorgen zou moeten maken als je paard "onder andere" eikebladeren eet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:16

Excuus, ik heb het inderdaad wat korter verwoord dan ik bedoelde, dat was niet de bedoeling
Dat kwam vooral omdat ik ook niet te veel off-topic wilde gaan.

Bedankt voor de text, spannend. Zou je je vriendin kunnen vragen naar een link met onderzoeksdata waarop die 1 gram tot stand gekomen is en hoe ze verschillende soorten tannines met elkaar vergeleken hebben?
Hoeveel blad is 1 gram tannine en vanaf hoeveel gram is het kantelpunt dat het toxische effect groter is dan de eventuele voordelen?

Ik snap dat biochemie ingewikkend is, maar een artikel in dit bereik lezen behoort wel tot mijn kwalificaties.
Als ik in pubmed kijk vind ik niets in relatie tussen eik en paarden, enkel experimentele knaagdier studies. Maar wellicht zoek ik niet correct.

Hoe veel tijd in welke dosis moet een paard toegang eiken hebben om voldoende resistentie op te bouwen voordat de reeds gedane nier, maag en darm schade onomkeerbaar is? Is dat rasafhankelijk?
Hoe kun je dat monitoren in je paard?
Ik blijf dat namelijk een gevaarlijke uitspraak vinden aangezien er ook paarden heel erg ziek van kunnen worden tot sterfte aan toe.

Note: uiteraard niet van een enkel takje over de draad.