Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GDG schreef:Precies dat had ik ook begrepen. Zo'n vaart zal het meestal niet lopen, denk ik, maar het risico is daardoor beperkt tot een bepaalde periode en lang niet ieder paard zal verslaafd raken aan onrijpe eikels. De smaak van tannine is niet zozeer bitter maar het spul bijt zich in het oppervlak van het mondslijmvlies. Of dat lekker is betwijfel ik maar de sensatie prikkelt misschien de nieuwsgierigheid van sommige paarden. Misschien wel zoals spruitjes moet je leren eten of iets van die strekking.In een groene eikel zit denk ik ook een stuk meer tannine dan in een paar blaadjes.
Janneke2 schreef:Nee hoor, eikebladeren zijn niet giftig.
Het tannine wat er in zit is zelfs goed bij maagzweren.
Wel kan het zaak zijn om langzaam op te bouwen.
Eikels eten: nee.
Pareltjes schreef:Hier eten ze zowel de bladeren als de eikels. Ze weten met de tijd precies hoeveel ze kunnen eten. Teveel = buikpijn.
mysa schreef:Eik schreef:Zolang je paard zich niet vol eet met eikels lijkt het mij geen probleem. Hier stonden de paarden ook bij veel eikenbomen en nooit problemen gehad.
OT: wat een toepasselijke naam heb je!
On topic: een paar takken of eikels is idd geen probleem, veel groene eikels wel.
Janneke2 schreef:Mijn informatie (mevrouw met PhD in biologie) is dat eikebladeren helpen tegen maagzweren.
(Niet als hoofdmiddel, en letterlijk mondjesmaat.)
Muze schreef:Janneke2 schreef:Mijn informatie (mevrouw met PhD in biologie) is dat eikebladeren helpen tegen maagzweren.
Ik lees dat steeds vaker.. adviezen klakkeloos overgenomen van “ iemand die wetenschappelijk is opgeleid/ universitair”….
Heel leuk, maar wat voor mensen geldt is niet automatisch voor paarden ook zo.
Er is gewoon ontzettend veel nog helemaal niet duidelijk als het gaat om voeding, microbioom voor paarden.. ook veel tegenstrijdige onderzoeken.
Muze schreef:Janneke2 schreef:Mijn informatie (mevrouw met PhD in biologie) is dat eikebladeren helpen tegen maagzweren.
Ik lees dat steeds vaker.. adviezen klakkeloos overgenomen van “ iemand die wetenschappelijk is opgeleid/ universitair”….
Heel leuk, maar wat voor mensen geldt is niet automatisch voor paarden ook zo.
Er is gewoon ontzettend veel nog helemaal niet duidelijk als het gaat om voeding, microbioom voor paarden.. ook veel tegenstrijdige onderzoeken.
Mungbean schreef:Dan kan ze mooi even het artikel delen