Help mijn paard heeft DDSP verplaatst zacht gehemelte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Help mijn paard heeft DDSP verplaatst zacht gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 19:38

Bij mijn eventing paard is DDSP door dierenarts geconstateerd

Waarschijnlijk aan het licht gekomen na een virus op stal in het voorjaar. En wellicht al heel lang aanwezig

Altijd al een paard dat wat trekt aan z’n bit (kast vol bitten alle hoofdstellen geprobeerd)

Maar sinds de winter hoesten bij aandraven, verschillende dierenartsen en medicijnen maar hij bleef hoesten

Nu 4weken geleden met een camera z’n luchtpijp in en is DDSP geconstateerd
Nu een novacam kür en sputolysin in de hoop wat rust te krijgen in z’n geïrriteerde luchtpijp.

Paard heeft een duidelijke voorkeur voor rijden met hackamore maar dat is KNHS geen optie
Bitloos op sidepull denk ik niet dat ik hem in parcours/cross kan houden (enthousiast paard) (flink sterk paard Irish Draught) wel een gehoorzaam paard maar wel een blije

En nu? Krijg ik hem nog hoest vrij? Zijn er mensen met ervaring met DDSP?

En de optoming?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:30

Ik ken de aandoening helemaal niet. Hoe klinkt het hoesten? Droog?
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 04-08-24 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Re: Help mijn paard heeft DDSP verplaatst zacht gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 20:31

De dierenarts geeft aan dat er wel een werk toekomst voor het paard is als we kunnen zorgen dat het kuchen (klinkt als droge kuch) onder controle is. Het paard is niet benauwd of verkouden bijv

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:32

Portugese kaptoom?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:07

Afbeelding

In de drafsport een goede ervaring met een Cornell Colar, geen idee of dat bij andere takken van soorten ook werkt :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 21:09

ruitje schreef:
[ [url=m/btFs5r.jpg]Afbeelding[/url] ]

In de drafsport een goede ervaring met een Cornell Colar, geen idee of dat bij andere takken van soorten ook werkt :)

Dat noemde mijn dierenarts ook maar kon het niet vinden! Bedankt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 21:24

ruitje schreef:
[ [url=m/btFs5r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Google ik niet goed of kost zo’n ding 450 dollar?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:34

Dat google je helaas goed :+ . Ik weet eerlijk gezegd niet of wij dat er voor betaald hebben, wij hebben 'm al een tijd en in NL gekocht bij of Harrie, of Bart.. Je kan de volgende drafsport harnachement verkopers contacten of zij 'm in het assortiment hebben? Zal wel niet op hun site staan dus ik zou even bellen:

Harrie van den Bosch (https://zadelmakerij-bosch.nl/)
Ready2Raceshop( opzoeken via FB)
Of trotplaza (Bart) (http://www.trotplaza.com/ )

Als je 'm een keer wil testen mag dat wel bij mij thuis, maar ik stuur 'm niet op oid( wat je vast snapt na het bedrag haha :D )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:37

Qua management hadden we deze trouwens gewoon in een buitenbox en op voordroog staan, even op zaagsel maar kon later weer gewoon op stro.

Was ook een heet paard, dat werd minder met de collar. Toen werd hij veel beter te regelen. Ik kan mij voorstellen dat ze ook heet worden van deze aandoening, dus misschien bied dat bij jou ook nog hoop :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 21:49

ruitje schreef:
Dat google je helaas goed :+ . Ik weet eerlijk gezegd niet of wij dat er voor betaald hebben, wij hebben 'm al een tijd en in NL gekocht bij of Harrie, of Bart.. Je kan de volgende drafsport harnachement verkopers contacten of zij 'm in het assortiment hebben? Zal wel niet op hun site staan dus ik zou even bellen:

Als je 'm een keer wil testen mag dat wel bij mij thuis, maar ik stuur 'm niet op oid( wat je vast snapt na het bedrag haha :D )

Ik ga even nadenken, Limburg Randstad is een stukje.

Denk je dat het bij een rijpaard ook kan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:27

Heb ik echt niet genoeg verstand van. Ik denk dat de hoofdhouding in de drafsport wel constanter is? Maar of dat uitmaakt voor de werking weet ik niet :o

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:47

Geen ervaring maar lees dat het ook mogelijk is om het paard eraan te laten opereren

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 08:47

fjordjes schreef:
Geen ervaring maar lees dat het ook mogelijk is om het paard eraan te laten opereren

Klopt maar heb nog niemand gesproken die ervaring met die operatie en herstel heeft

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:42

Mijn paard heeft ook DDSP.
Moet heel eerlijk zeggen dat hij er totaal geen hinder meer van ondervind met het management wat hij heeft.
Geen idee of er gradaties in zijn trouwens.
Het kwam bij hem ook aan het licht nadat hij ziek is geweest met hoge koorts.
Hij had een hele rare holle hoest.

Hij staat in een buitenstal en krijgt nat hooi (als het minder stoffig is dan hoeft het niet nat).
Na het opstrooien komt hij zeker een half uur niet in zijn box.
Qua optoming kan ik hem over al mee rijden maar absoluut niet achter de loodlijn.

Ik zorg dat hij zeker iedere dag zijn luchtwegen goed schoon proest.
Dat heb ik hem aangeleerd op commando dus kost geen moeite :D

Hij heeft het al heel erg lang en in zijn jonge jaren liep hij er gerust nog 30km mee tijdens bosritten.
Nu is hij 21 en moet hij het rustiger aan doen voor een been maar de DDSP heeft nooit een probleem meer gevormd.

Geef hem wel met regelmaat een kuur van PUUR voor zijn luchtwegen maar of dat helpt weet ik niet.
Hij doet het er goed mee dus ik hou dat onveranderd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:47

Ik heb er twee gehad met deze aandoening, harddravers, moeder en zoon. Zolang er geen topprestaties werden verwacht hadden ze er totaal geen last van, maar een draver in de koers moet uiteraard wel een topprestatie leveren. Operatie werd afgeraden door onze dierenarts. De merrie is er 26 mee geworden zonder een enkel probleem, ik heb haar na haar koerscarriere nog jaren gehad als rijpaard, er mee door de bossen gecrost, dressuurwedstrijden mee gereden, springlessen en nooit gaf de aandoening hier problemen bij.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 10:25

Paard kucht ook alleen met losrijden, daarna kan ik gewoon alles met hem doen, speingparcours is geen probleem.
Ook als hij rolt in de wei en opstaat hoor ik hem hoesten.

Paard loopt niet achter loodlijn, eerder neusje er wat te veel uit. Heeft wel een zware hals

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:00

Heb je operatie überhaupt overwogen? Volgens mij bij volwassen dieren rond de 80% kans op verbetering. Ik zou denken dat dat gewoon staand onder sedatie kan in Utrecht bijvoorbeeld.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:15

IrishDraught schreef:
Bij mijn eventing paard is DDSP door dierenarts geconstateerd

Waarschijnlijk aan het licht gekomen na een virus op stal in het voorjaar. En wellicht al heel lang aanwezig

Altijd al een paard dat wat trekt aan z’n bit (kast vol bitten alle hoofdstellen geprobeerd)

Maar sinds de winter hoesten bij aandraven, verschillende dierenartsen en medicijnen maar hij bleef hoesten

Nu 4weken geleden met een camera z’n luchtpijp in en is DDSP geconstateerd
Nu een novacam kür en sputolysin in de hoop wat rust te krijgen in z’n geïrriteerde luchtpijp.

Paard heeft een duidelijke voorkeur voor rijden met hackamore maar dat is KNHS geen optie
Bitloos op sidepull denk ik niet dat ik hem in parcours/cross kan houden (enthousiast paard) (flink sterk paard Irish Draught) wel een gehoorzaam paard maar wel een blije

En nu? Krijg ik hem nog hoest vrij? Zijn er mensen met ervaring met DDSP?

En de optoming?

Met een goede dierenartsverklaring dispensatie niet mogelijk??

Ik zou de werkzaamheden voor dit paard aanpassen, werk niet graag met een paard - zeker in de eventing - wat het belangrijkste voor een atleet is niet optimaal kan gebruiken, gaat compenseren en dat geeft weer andere problemen, zuurstof heeft heeft paard nodig voor o.a. spieropbouw/-onderhoud, dus voor tijdens of na de arbeid moet dat optimaal zijn

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 12:03

[quote="ruitje"]Dat google je helaas goed :+ . Ik weet eerlijk gezegd niet of wij dat er voor betaald hebben, wij hebben 'm al een tijd en in NL gekocht bij of Harrie, of Bart.. Je kan de volgende drafsport harnachement verkopers contacten of zij 'm in het assortiment hebben? Zal wel niet op hun site staan dus ik zou even bellen:

Als je 'm een keer wil testen mag dat wel bij mij thuis, maar ik stuur 'm niet op oid( wat je vast snapt na het bedrag haha :D )[/quote

Via Harrie van Den Bosch heb ik er nu eentje. Gister voor het eerst mee gereden en een wereld van verschil.
Hij vind het ook helemaal niet erg om dat ding om te hebben. Niet hoesten, niet mij uit het zadel trekken

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 12:48

Nou, wat onwijs gaaf dat je een update plaatst en dat het zo goed werkt. Hier is Bokt voor denk ik dan :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 13:10

IrishDraught schreef:
ruitje schreef:

Als je 'm een keer wil testen mag dat wel bij mij thuis, maar ik stuur 'm niet op oid( wat je vast snapt na het bedrag haha :D )[/quote

Via Harrie van Den Bosch heb ik er nu eentje. Gister voor het eerst mee gereden en een wereld van verschil.
Hij vind het ook helemaal niet erg om dat ding om te hebben. Niet hoesten, niet mij uit het zadel trekken

dat is heel logisch paard krijgt gewoon lucht en super dat het werk, hoop dat je er wedstrijden mee kan/mag rijden

De Cornell-halsband is een apparaat dat is ontwikkeld voor gebruik bij renpaarden om dorsale verplaatsing van het zachte gehemelte tijdens races te voorkomen.

https://www.equipartners.be/aandoeninge ... gehemelte/

Ruitje dank voor de tip

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:11

Mijn paard is er destijds aan geopereerd (2010) staand, door chirurg van de Bosdreef. Kostte destijds 500euro. Met laser geopereerd, herstel was eigenlijk nvt, alles was gelijk goed daarna, een week nog equinox gehad en dat was het. Controle na 6 wkn en alles was goed.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:14

Mist schreef:
Mijn paard is er destijds aan geopereerd (2010) staand, door chirurg van de Bosdreef. Kostte destijds 500euro. Met laser geopereerd, herstel was eigenlijk nvt, alles was gelijk goed daarna, een week nog equinox gehad en dat was het. Controle na 6 wkn en alles was goed.

klinkt super!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:23

In de drafsport werden ze er een jaar of 30 geleden massaal aan geopereerd, maar zijn ze er weer vanaf gestapt, het hielp voor de meeste paarden onvoldoende.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:35

prompter schreef:
In de drafsport werden ze er een jaar of 30 geleden massaal aan geopereerd, maar zijn ze er weer vanaf gestapt, het hielp voor de meeste paarden onvoldoende.

Ik denk wel dat er een heel groot verschil is tussen een draver die echt op de uiterste top van zijn kunnen moet presteren, en een gemiddeld rijpaard wat een beetje dressuur moet doen. Stel TS krijgt 70% verbetering, dan kan haar paard waarschijnlijk prima functioneren. Maar voor een draver zal dat onvoldoende zijn.