Halfdekje beter dan schuimblok onder zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannah_b

Halfdekje beter dan schuimblok onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 23:28

Het paard waar ik op rijd tijdens manegelessen heeft een slecht passend zadel en als oplossing is er een schuimblok onder zijn zadel gelegd. Gewoon letterlijk een blok schuim die je in een dun mattrasje zou vinden. Ik weet helaas niet precies welk deel van het zadel niet goed past :( Nu Ben ik van plan hem te gaan leasen aan het eind van dit jaar, dus wilde ik gaan kijken wat ik kon doen om hem te helpen.

Mijn vraag is: Heeft het zin om een bontdekje voor hem te kopen? Zo'n halfdekje die gevuld is? Zou dat beter zijn dan een blok schuim of zal het paard er niks van merken? Heeft iemand daar verstand van? :?

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hannah_b op 31-08-24 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: Halfdekje kopen voor manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:33

Arm paard. Dier is ook veel te mager. Ik zou een andere manege zoeken ipv deze te sponsoren door een paard te leasen.

Hannah_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 23:40

Duhelo schreef:
Arm paard. Dier is ook veel te mager. Ik zou een andere manege zoeken ipv deze te sponsoren door een paard te leasen.

Ik ben het met je eens, maar er is geen andere manege in de buurt. Ik denk ook juist dat als ik weg ga dat er niemand meer zal zijn die echt om hem geeft, daarom vraag ik om advies hoe ik hem het beste kan helpen. |o Ook denk ik dat meer geld de manege juist goed zou doen.

fjordjes

Re: Halfdekje beter dan schuimblok onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:49

Geen van beide. Een slecht passend zadel maak je niet passend door er een stuk schuim of dekje onder te leggen.

Hannah_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 23:52

fjordjes schreef:
Geen van beide. Een slecht passend zadel maak je niet passend door er een stuk schuim of dekje onder te leggen.

Dus het zou geen verschil maken?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:41

Nee ts, ik denk helaas niet dat iets zal helpen. Het ijzer kun je niet vervormen, dat drukt erdoor heen.
Ikzelf zou ook stoppen om te rijden op een manege waar het management zo slecht is, dier is te dun, heeft pijn. Ik weet dat jij er niets aan kunt doen en je graag het paard wilt helpen, maar ik denk dat al jouw lease geld in hun zakken terecht komen. Misschien kun je op Mp zoeken naar iemand die privéles geeft bijv. bij iemand thuis, mogelijk iets duurder(valt echt mee), maar dan weet je dat de dieren goed verzorgd worden. Of bijv. halve stal met een eigen paard als leasen al een optie was. Het blijft een lastige kwestie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 06:06

Misschien kun je afspreken dat je het paard least zodra er een zadelpasser bij geweest is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 06:16

Het is een mooi vriendelijk dier met een heel hoge schoft en een normale breedte van schouder. Als het dier iets dikker zou zijn, dan zou een passend zadel vinden al makkelijker gaan.
Je ziet dat het dier al witte haren heeft van eerder een niet passend zadel, mogelijk dus dit zadel.
Het is wat aan de dunne kant, maar veel paarden in Nederland zijn te dik. Het is mogelijk ook een paard wat snel schraal wordt, of schraal wordt omdat het niet geheel lekker in z'n vel zit. Veel te mager is het niet, maar het is wel aan de dunne of magere kant. In principe moet er met goed voer en een goed management om het paard geestelijk ook blij te houden eenvoudig wat meer vlees op te krijgen zijn (mits gezond natuurlijk)

Om het zadel voor nu eerst bruikbaar te krijgen kun je denken aan een flair-pad, dat is een pad met luchtkussens die je kunt gebruiken om een niet passend zadel tijdelijk passend te krijgen. Als het dier iets meer vlees en bespiering weet te krijgen, dan kan een zadel wat nu niet past dan mogelijk wel passen. Maar dat kan ik niet zien vanaf de foto's
Er zijn ook pads met inlages die als het ware het niet passende kussen van het zadel vervangen. Hier kun je ook veel mee.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.ej.nl/zadelonderlegger-lemi ... pMEALw_wcB

Of flink duurder, maar volgens anderen ook beter van Winderen:
https://www.winderen.com/nl/shop_item/1 ... mfort.html

Een combi van lamswol en inlages (ik ben zelf geen fan van lamswol, heb 2 keer gehad dat na een 3 jaar er ineens ongedierte in het lamswol zat, ondanks af en toe wassen e.d. Er komen dan hele kleine beestjes in en dan valt het bont er af).
https://www.kramer.nl/Paard/Zadeldekjes ... i-EALw_wcB

Zelf heb ik deze een poosje gebruikt bij een paard, de AMKA Sattel Korrektur Pad:
https://www.amazon.de/AMKA-Korrektur-Pa ... C76&sr=8-2

Let wel dat je hiermee niet het metaal van de boom veranderd, dus als dat te smal is, dan maakt al die vulling het nog smaller. Als dat passend is, of te breed, dan kan die vulling er voor zorgen dat het net wat hoger ligt of smaller wordt. Bij twijfel kun je een zadelmaker vragen, of iemand met kijk op de rug en het zadel. Je moet immers wel weten waar de inlages er bij moeten en je moet dan ook evalueren of het beter of goed is. Dan is zo'n pad met inlages altijd beter dan een stuk matras onder het zadel.

Ik krijg zo van de foto's het idee (en je kunt het zadel niet goed zien, maar als ik naar de bouw van het paard kijk) dat de boom niet echt te smal is van het zadel, maar dat het wel op de schoft drukt.
En het lijkt een Kieffer? Bij Kieffer is het kussenkanaal aan de achterkant vaak te smal. Het zijn wel zadels die veel schoftruimte hebben.
Overigens is het idee van een stuk matras onder het zadel niet eens heel verkeerd, maar dan als zeer tijdelijke oplossing totdat een zadelmaker geweest is. NIet voor weken of maanden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:33

Hannah_b schreef:
Duhelo schreef:

Ik ben het met je eens, maar er is geen andere manege in de buurt. Ik denk ook juist dat als ik weg ga dat er niemand meer zal zijn die echt om hem geeft, daarom vraag ik om advies hoe ik hem het beste kan helpen. |o Ook denk ik dat meer geld de manege juist goed zou doen.

Dus omdat er geen andere manege in de buurt is, is het pech voor de paarden want je wilt sowieso rijden? Is het niet beter om een oproepje te plaatsen of je kan gaan bijrijden of verzorgen bij iemand?

Een niet-passend zadel is niet ok en krijg je niet goed schuim of dekjes. Als je het paard dan toch gaat leasen zou ik een zadelpasser laten komen om een passend zadel aan te meten en zijn voerbeleid aanpassen zodat hij wat reserve heeft in plaats van die kale bovenlijn. Pas dan maak je een verschil.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:51

Een fijne pad kan wel degelijk verschil maken hoor TS. In ieder geval om de druk er vanaf te halen en voor extra demping.

Wat een sneue situatie…

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:07

Als je het paard leased, ben je de enige die rijdt ermee? Is het de mogelijkheid om zelf een zadeltje aan te schaffen? Een ghost zadel is tweedehands niet zo duur nl, is boomloos dus kan je op andere paarden ook gebruiken of doorverkopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:17

...wat ik aan het paard zie, is dat hij weinig spieren heeft naast de doornuitsteeksels van de schoft.
Dat kan meerdere redenen hebben, waaronder een slecht passend zadel.

Een bontje kan een klemmend zadel niet oplossen (Anastasia schreef over het kopijzer, dat je dat niet kunt vervormen. Dat is een optie, een knellend kopijzer - maar dat kun je niet met zekerheid zeggen vanaf een scherm.)

Maar wat de zadelmaker doet,
(tegenwoordig zijn er zadels met verwisselbare kopijzers, maar ik gok dat dat niet aan de orde is)
is kussens bijvullen - en slecht gevulde kussens kun je een beetje compenseren met een veerkrachtige onderlegger.

En lief van je, om zoveel om dit dier te geven!!! +:)+ :) +:)+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:00

Door dingen onder het zadel te gaan leggen maak je de tussenruimte tussen de wervels en het zadel alleen maar nauwer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:03

Als je hem gaat leasen zou ik een zadel passer laten komen.
Geen idee of je de enige bent die rijd. Maar iig als jij dan rijd ligt er iets fatsoenlijk op.

Maar schandalig dat de manege daar niet zelf voor zorgt.
Dat paard is hun inkomen.
Voor je inkomen hoor je goed te zorgen

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:07

Behalve het zadel lijken de hoeven me ook niet goed

Ik zou inderdaad nadenken of je de manege wilt belonen (dmv geld) voor dit slechte beleid

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:17

Hutcherson schreef:
Door dingen onder het zadel te gaan leggen maak je de tussenruimte tussen de wervels en het zadel alleen maar nauwer.

Dat is niet helemaal waar, een pad die dik genoeg is tilt het zadel als het ware omhoog. In dit geval geloof ik absoluut dat het paard er baat bij kan hebben.

Voorbeeld van zo’n pad is die van Kentucky.
https://www.ej.nl/onderlegger-kentucky- ... 6EEALw_wcB

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:27

Hutcherson schreef:

....dat hangt er maar vanaf.

Ik reed ooit met een pad die bestond uit een soort hoes, met daarin twee 'spiegelbeeld' stukken traagschuim.

Als het kopijzer te nauw is, gaat dat een beetje knellen, maar de wervels krijgen alle ruimte.
(En traagschuim werkt niet zoals een gelpad: als je drukt op plek 1 zakt het daar in, maar wordt het rondom dikker.)