Psylliumpellets van Floris?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Petrichor

Psylliumpellets van Floris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 11:17

Hoi,

Normaal gesproken controleer ik eigenlijk nooit de mest van mijn paard maar doe ik ongeveer 3 keer per jaar een psylliumkuurtje. Echter kreeg ik het er de laatste keer bijna niet in met slobber. Ik had de slobber zo droog mogelijk en op het laatste moment de psyllium erdoor. Maar mijn paard kauwt heel lang waardoor ze slijmproppen in haar mond krijgt en het elke keer uitspuugd. Dus ik moest dan de voerbak steeds vasthouden en met de lepel alles wat uitgespuugd was weer opnieuw mengen. Conclussie: elke dag een half uur bezig om alle psyllium erin te krijgen. :')

Nu is het in principe weer tijd voor een kuurtje maar gezien het de laatste keer zo omslachtig ging dacht ik, ik ga eerst de mest eens onderzoeken. En jawel er zit zand in , volgens mij niet schrikbarend maar ik wil toch een kuur gaan geven. Nu kwam ik laatst op Facebook de psylliumpellets tegen van Floris op facebook. Hebben jullie hier ervaring mee? Is de werking net zo goed en word dit niet al slijmerig in de mond? :)

Afbeelding Drol van vannacht.

Afbeelding En een warme drol direct na het rijden.

The smell of earth after rain!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:24

Ik geef deze regelmatig en ben er heel erg tevreden over. :j

Ik heb eerst psyllium husk en zaad geprobeerd te voeren, maar onze madammen bliefden ze absoluut niet. Daarna ben ik overgestapt op de psyllium pellets van Floris en die lusten ze (gemengd met twee handjes Fibermix en een schepje Gluco Balance erover, om de smaak te verbloemen) wel.

Er zitten verder geen toevoegingen in en dat vond ik ook belangrijk. Het enige nadeel vind ik de prijs. :=

,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:27

Je hoeft de slobber helemaal niet droog te houden en de psyllium er op het laatst bij te voegen.
Je kunt gewoon ruim van te voren een natte slobber maken.
Het is een misvatting dat de psyllium ter plekke in de darm (hoe dan?) dmv het dan pas gevormde slijm (nogmaals, hoe dan? - het mengt in de maag al met een paar liter maagzuur) zand zou meenemen.

De werking berust gewoon op bulkvorming en daarmee stimuleren van de darmwerking.
Die bulkvorming kan dus ook gewoon al in de emmer plaatsvinden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 11:47

Ibbel schreef:
Je hoeft de slobber helemaal niet droog te houden en de psyllium er op het laatst bij te voegen.
Je kunt gewoon ruim van te voren een natte slobber maken.
Het is een misvatting dat de psyllium ter plekke in de darm (hoe dan?) dmv het dan pas gevormde slijm (nogmaals, hoe dan? - het mengt in de maag al met een paar liter maagzuur) zand zou meenemen.

De werking berust gewoon op bulkvorming en daarmee stimuleren van de darmwerking.

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat mijn paard het niet doorslikt als het al een slijmerige massa is geworden. Ze blijft maar kauwen en spuugt het dan uit. Dus dan krijg ik slijmproppen die ik dan weer flink roer zodat ze uiteindelijk na een halfuur alles op heeft. Dat moet makkelijker kunnen vandaar mijn interesse in de pellets.

belle_boef

Re: Psylliumpellets van Floris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:56

Mijne eten de pallets zonder problemen. Het is makkelijk voeren.
Ik besteld een grote verpakking, daar kan ik beide een kuur van geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:01

Petrichor schreef:
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat mijn paard het niet doorslikt als het al een slijmerige massa is geworden. Ze blijft maar kauwen en spuugt het dan uit.

Ah, ik had begrepen dat ze blijft kauwen omdat het relatief droog is en dus tijdens het kauwen steeds slijmeriger wordt. Ik had niet uit je woorden gehaald dat ze natte/dunne slobber-met-psyllium ook niet wil eten.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:02

De psylliumpellets van Florian bevatten veel te weinig psyllium, dus is vrij zinloos om te geven. Ik heb wel goede ervaring met een moeilijke eter en de vitalbix psylliummash. Moet mijn paard 1 kg per dag van krijgen en gaat in 1x weg. Zelf psyllium door de slobber/krachtvoer gooien lukte inderdaad ook niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:09

Mijn ruin vreet alles, ook de dike slijmzooi die de merrie laat liggen.
Maar mijn merrie, nee die eet het niet zomaar.
Word het te slijmerg is ze klaar.

De vitalbix dan weer wel. Maar met ruim 600 kg paard, waar die zak niet op gebaseerd is, ook niet handig voeren. Meteen 2 zakken nodig.
Maar ze eet het wel.

Had ook die pellets eens aangekeken, maar ondanks dat zij aangeven minder nodig te hebben ook mijn twijfels.
Dus lees graag mee voor de ervaringen :j

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:13

Ik geef de Floris ook, gewoon dosis verdubbelen, werkt prima. Ze eten het geod

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:14

Rainer schreef:
De psylliumpellets van Florian bevatten veel te weinig psyllium, dus is vrij zinloos om te geven. Ik heb wel goede ervaring met een moeilijke eter en de vitalbix psylliummash. Moet mijn paard 1 kg per dag van krijgen en gaat in 1x weg. Zelf psyllium door de slobber/krachtvoer gooien lukte inderdaad ook niet.

De psylium pellets van Floris zijn 100% vlozaad. Geen hulpstoffen gebruikt om brokjes van te persen.

Ik ben er super enthousiast over maar ik voer wel de door de kliniek voorgeschreven hoeveelheden (1 a 2 gram per kilo lichaamsgewicht paard). De hoeveelheden op de verpakking zijn te laag.

Na jaren gehannes met losse vezels is dit echt een verademing. Ik kan mijn paarden flinke hoeveelheden voeren en t gaat er met gemak in! Het nadeel zijn dan wel de kosten (ik heb 5 paarden en voer gemiddeld 3 kilo per paard per kuur) maar bij Floris zelf kan je relatief voordelige grootverpakkingen kopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:18

@koenlover

en met die hoge dosering eten ze het wel?
En gooi jij dat nog ergens door?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 12:36

Ik vond het inderdaad ook iets vreemds dat Floris aangeeft dat je minder hoeft te voeren terwijl het gewoon 100% psyllium is.

Wat vinden jullie overigens van de hoeveelheid zand wat er in de mest zit?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:38

Dit is hun uitleg waarom je minder nodig hebt.

Citaat:
Doordat onze psyllium pellets op een speciale manier worden geperst worden deze niet direct slijmerig wanneer ze in contact komen met vocht en gaan ze pas later zwellen, in de darmen daar waar het nodig is. Groetjes, Team Floris

Maar dan denk ik, en de maag dan, die is toch ook niet droog ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:43

Maakt niet uit, het is niet het slijm dat het zand zou 'vastplakken'. Dus het is een kulverhaal dat die brokken pas in de darm zouden gaan verslijmen, maar het doet niet ter zake omdat daar de werking niet op is gebaseerd.

Persoonlijk heb ik liever de bulkvorming buiten het lichaam. Een kilo of twee brokken in de maag van het paard wat daar dan meteen uitzet tot 10 liter vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n fijn idee.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 12:49

Ibbel schreef:
Maakt niet uit, het is niet het slijm dat het zand zou 'vastplakken'. Dus het is een kulverhaal dat die brokken pas in de darm zouden gaan verslijmen, maar het doet niet ter zake omdat daar de werking niet op is gebaseerd.

Persoonlijk heb ik liever de bulkvorming buiten het lichaam. Een kilo of twee brokken in de maag van het paard wat daar dan meteen uitzet tot 10 liter vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n fijn idee.

Ik snap je redenatie, maar het gaat om 150 gram niet om 1 of 2 kilo. :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:51

Rainer schreef:

Dat is dus een ander merk wat jij noemt.

Ik voer ook regelmatig de pellets van Floris en als ik die test met mest, water en plastic zak doe dan zie ik niks. Ook bij mestonderzoek kijken ze of er zand in zit en dat is altijd negatief. Maar goed, dit zijn geen keiharde waarheden natuurlijk.

Qua prijs zijn deze pellets niet duurder voor een kuur dan als ik vlozaad koop en moet voeren.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:04

Sorry, ik bedoelde Floris inderdaad, fout getypt. Het kan dan wel 100% psyllium zijn maar dan nog voer je er ruim te weinig van. De uitleg van Floris zelf is voor mij niet genoeg, dan mogen ze wel wat meer onderbouwing geven. Lijkt me inderdaad prima als je er wel 1g/kg van voert ipv de aanbevolen hoeveelheid, als je er maar wel bewust van bent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:19

Ibbel schreef:

Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat door de 'plak'werking van de psyllium het zand wordt afgevoerd, maar als het puur om bulkvorming gaat (dus volle maag die wordt 'schoongeveegd' door wat er in de maag aanwezig is) is dan niet een flinke bult hooi al voldoende om dat te krijgen ??
Of denk ik dan weer te simpel ??

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:25

Dat word ook wel beweerd genoeg hooi neemt zand mee.
Maar dan hoor je nog van mensen die genoeg geven paarden met zand.
Dus ja.

En als het voornamelijk het volume is dan is gewoon bietenpulp ook voldoende.

@ts
Mijn merrie heeft ook zo'n puntje bij mestbal of 5.
Mijm ruin niks.

Maar wie is dan de gezondste?
Mijn merrie omdat het er elke dag afkomt?
Of zit die juist voller?

Of mijn ruin omdat er niks zit. Of zit die vol en komt er niks mee en is hij uiteindelijk de sjaak?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:30

DuoPenotti schreef:
Dat word ook wel beweerd genoeg hooi neemt zand mee.
Maar dan hoor je nog van mensen die genoeg geven paarden met zand.
Dus ja.

En als het voornamelijk het volume is dan is gewoon bietenpulp ook voldoende.

@ts
Mijn merrie heeft ook zo'n puntje bij mestbal of 5.
Mijm ruin niks.

Maar wie is dan de gezondste?
Mijn merrie omdat het er elke dag afkomt?
Of zit die juist voller?

Of mijn ruin omdat er niks zit. Of zit die vol en komt er niks mee en is hij uiteindelijk de sjaak?

Nou dat laatste dus. Ik voer wel af en toe een zandkuur maar vraag me ook echt soms af of het dan wel helpt. Je zou haast jaarlijks een foto laten maken maar dat is ook alweer zoiets :$

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 13:33

Ja idd wanneer doe je het goed.... Soms moet je dingen ook los kunnen laten, maar goed ik maak mij toch altijd te veel zorgen. :+

Die brokjes van Floris zijn verder wel gewoon veilig om te voeren dus?

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:35

Ik heb de laatste keer ook Floris gevoerd, ideaal! Eerder altijd gehannes om het erin te krijgen, appelmoes alles maar nu ging het er direct in. Ik had juist dat het goedkoper was dan de reguliere zaadjes.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:04

Equitom raad sandxpell aan (Facebook ).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:09

Petrichor schreef:
Ibbel schreef:

Ik snap je redenatie, maar het gaat om 150 gram niet om 1 of 2 kilo. :)

Heb je een kleine Shet?
Je moet preventief een half tot een hele gram psyllium per kilo paard geven (bij een paard van 600 kilo dus 300 tot 600 gram). En bij zand 1 tot 2 gram, dus voor een paard 600 tot 1200 gram psyllium.
Of de psyllium in brokjes gepest is of los maakt geen verschil daar voor, maar heel veel fabrikanten adviseren te weinig.

Het zet wat uit, dus het gaat echt wel om een flinke massa. Dus eerst wellen en dan voeren doe ik ook liever.

Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/ciskavanderputten-koomen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 15:15

Nee ik heb geen kleine shet. Ik voer inderdaad normaal 400 gram. Maar Floris beweert dat je van hun pellets 150 gram moet voeren, zoals ik eerder in dit topic al vermelde vind ik dat dus ook apart.