Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
Ibbel schreef:Je hoeft de slobber helemaal niet droog te houden en de psyllium er op het laatst bij te voegen.
Je kunt gewoon ruim van te voren een natte slobber maken.
Het is een misvatting dat de psyllium ter plekke in de darm (hoe dan?) dmv het dan pas gevormde slijm (nogmaals, hoe dan? - het mengt in de maag al met een paar liter maagzuur) zand zou meenemen.
De werking berust gewoon op bulkvorming en daarmee stimuleren van de darmwerking.
Die bulkvorming kan dus ook gewoon al in de emmer plaatsvinden.
Petrichor schreef:Daar gaat het niet om, het gaat erom dat mijn paard het niet doorslikt als het al een slijmerige massa is geworden. Ze blijft maar kauwen en spuugt het dan uit.
Rainer schreef:De psylliumpellets van Florian bevatten veel te weinig psyllium, dus is vrij zinloos om te geven. Ik heb wel goede ervaring met een moeilijke eter en de vitalbix psylliummash. Moet mijn paard 1 kg per dag van krijgen en gaat in 1x weg. Zelf psyllium door de slobber/krachtvoer gooien lukte inderdaad ook niet.
Citaat:Doordat onze psyllium pellets op een speciale manier worden geperst worden deze niet direct slijmerig wanneer ze in contact komen met vocht en gaan ze pas later zwellen, in de darmen daar waar het nodig is. Groetjes, Team Floris
Ibbel schreef:Maakt niet uit, het is niet het slijm dat het zand zou 'vastplakken'. Dus het is een kulverhaal dat die brokken pas in de darm zouden gaan verslijmen, maar het doet niet ter zake omdat daar de werking niet op is gebaseerd.
Persoonlijk heb ik liever de bulkvorming buiten het lichaam. Een kilo of twee brokken in de maag van het paard wat daar dan meteen uitzet tot 10 liter vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n fijn idee.
Rainer schreef:De psylliumpellets van Florian bevatten veel te weinig psyllium, dus is vrij zinloos om te geven. Ik heb wel goede ervaring met een moeilijke eter en de vitalbix psylliummash. Moet mijn paard 1 kg per dag van krijgen en gaat in 1x weg. Zelf psyllium door de slobber/krachtvoer gooien lukte inderdaad ook niet.
Ibbel schreef:De werking berust gewoon op bulkvorming en daarmee stimuleren van de darmwerking.
Die bulkvorming kan dus ook gewoon al in de emmer plaatsvinden.
DuoPenotti schreef:Dat word ook wel beweerd genoeg hooi neemt zand mee.
Maar dan hoor je nog van mensen die genoeg geven paarden met zand.
Dus ja.
En als het voornamelijk het volume is dan is gewoon bietenpulp ook voldoende.
@ts
Mijn merrie heeft ook zo'n puntje bij mestbal of 5.
Mijm ruin niks.
Maar wie is dan de gezondste?
Mijn merrie omdat het er elke dag afkomt?
Of zit die juist voller?
Of mijn ruin omdat er niks zit. Of zit die vol en komt er niks mee en is hij uiteindelijk de sjaak?
Petrichor schreef:Ibbel schreef:Maakt niet uit, het is niet het slijm dat het zand zou 'vastplakken'. Dus het is een kulverhaal dat die brokken pas in de darm zouden gaan verslijmen, maar het doet niet ter zake omdat daar de werking niet op is gebaseerd.
Persoonlijk heb ik liever de bulkvorming buiten het lichaam. Een kilo of twee brokken in de maag van het paard wat daar dan meteen uitzet tot 10 liter vind ik eigenlijk helemaal niet zo'n fijn idee.
Ik snap je redenatie, maar het gaat om 150 gram niet om 1 of 2 kilo.
Gebruikers op dit forum: aniekjee7, Jet, M_Vainqueur, nile, Samantha89, SummerRains en 32 bezoekers