Rommelende darmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nien_hoi

Rommelende darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 21:11

Ik hoor regelmatig de darmen van mijn paard rommelen wanneer ik hem bijvoorbeeld aan het poetsen ben. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of het vanuit de darmen komt, het zouden wellicht ook andere organen kunnen zijn die bezig zijn.

Eigenlijk hoor ik dit al bij mijn paard sinds ik mij kan herinneren. Hij heeft kwetsbare darmen en hij heeft dan ook maanden lang last gehad van diarree. In die tijd hebben we heel veel geprobeerd; bloedonderzoek, mestonderzoek, foto vd buik, daar kwam niets uit. Ook heb ik een mestmeting laten doen bij Den Hoek. Daar kwam uit dat er meerdere dingen uit balans waren en daar heeft mijn paard supplementen voor gekregen. Echter heeft dit allemaal niets geholpen. Pas toen we ongeveer 1,5e maand geleden de overstap maakte op Duits kruidenhooi, was de slappe mest als sneeuw voor de zon verdwenen. Het gaat nu nog steeds super met de mest. Alleen af en toe nog een beetje mestwater. Verder ziet hij er fantastisch uit en is hij ook een stuk minder winderig.

Echter blijven de darmgeluiden (ofwel geluiden van andere organen) mij opvallen. Eerder heeft een dierenarts wel eens gezegd dat dit een goed teken is, dat dit betekent dat alles aan het werk is.
Nu hoorde een stalgenoot laatst het gerommel toen ze naast mijn paard stond en toen was zij er erg verbaasd over. Sindsdien ben ik er weer wat meer op gaan letten en valt het me dus weer meer op. Laatst zat ik zonder zadel op hem en toen voelde ik zelfs het rommelen.
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken en of iemand ervaring heeft met rommelende darmen/organen van het paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:21

Ja mijn merrie kan dat ook hebben.
Ze is ook bekend met hele dunne mest :j
Bij haar komt het voornamelijk door kort gras.
is ze daar van af en eet ze haar slobber ( ze is inmiddels 31,en mist veel kiezen) dan is het binnen een paar dagen helemaal over en heeft ze hele mooie mest.
Dan is de buik dunner en rommelen de darmen ook niet zo.

Die kan echt heel veel geluid presteren, en ik denk altijd maar zo.het is maar goed dat al dat gas door die darmen gaat,( denk tenminste dat het dat is )denk dat ik het bij haar enger zou vinden als ik niks hoor :')

Ibbel

Re: Rommelende darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:25

Borborygmi - duur woord voor darmgeluiden - is één van de dingen die gecontroleerd wordt bij endurancewedstrijden. Zijn die verminderd, dan moet je echt op gaan letten, worden ze niet meer gehoord, dan is het einde wedstrijd.
Maw: gezonde geluiden. En bij het ene paard hoor je ze beter dan bij het andere, niks raars aan.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:51

Hier ook eentje met rommelde geluiden tijdens het poetsen, prima ontlasting en top fit :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:14

...ik hoor ook gerommel en tijdens het poetsen voel ik het soms.

Er was een tijd dat als je maar kéék naar de linkerflank van Knollie dat ze wantrouwig naar je keek.
Dat is overgegaan door de regel 'elke dag minstens 25 verschillende planten eten'.

Ooit zei de dierenarts dat bij een gezond paard de darmen plm elke 15 seconden 'rommelen'. De ene keer wat luider dan de andere keer.
(En als je met een stethoscoop luistert en te lang niets hoort is dat juist een rode vlag.)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:17

Geef je je paard wel eens een zandkuur? Zand kan een oordzaak zijn voor rommelende darmen (gasvorming)
Twee weken psylliumvezels geven (flinke dosering) en dan kijken of het rommelen is afgenomen is een makkelijke test.