Ruin plast steeds kleine beetjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Ruin plast steeds kleine beetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 16:39

Ha Bokt,

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan maken. Mijn KWPN ruin van 5.5 jaar plast steeds kleine beetjes. Ik dacht eerst aan een blaasontsteking, maar dat schijnen ruinen vrijwel nooit te krijgen(?). Dan misschien blaasgruis? Cushing? Wie zal het zeggen. Ik ga in ieder geval de urine opvangen en laten testen. In de tussentijd ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Wat ik zie:

- kleine beetjes plassen
- niet echt een sterke straal
- genoeg drinken
- huid turgor is goed
- geen gekreun tijdens plassen
- staat niet in plashouding zonder te plassen
- perst niet tijdens het plassen
- mag de buik aanraken
- plas is niet verkleurd
- geen bloed bij het plassen
- geen slijm bij het plassen

Handig om te weten: hij is wat later gecastreerd en altijd hengst gebleven in gedrag. Dekt bijvoorbeeld ook (staat daarom niet bij merries) en mest over de mest van andere paarden. Mijn huidige theorie is dan ook dat het plassen een stress uiting is (ik heb net nu 2 keer gezien tijdens/kort na een stressvol moment).

Alleen: ik kan zijn koker niet schoonmaken. Tenzij ik een hand kwijt wil, en dat is niet het geval :Y) de reden dat ik toch ook een medische oorzaak in gedachten houd, is dus dat ik zijn koker nog nooit heb schoongemaakt of de boon heb verwijderd. Onder sedatie lukt ook niet, al een keer geprobeerd en hij haalt nog steeds uit ondanks dat 'ie volledig lam is van de sedatie.

Hoor graag welke ervaringen/oorzaken jullie ooit hebben gehad bij vergelijkbare symptomen!

denisesilver

Re: Ruin plast steeds kleine beetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:45

Wij lieten het altijd door de dierenarts schoonmaken onder sedatie. Kan ook zijn dat hij blaasontsteking heeft. Bij mijn pony uitte dat ook alleen maar door vaker dan normaal plassen. Dus ik zou het urineonderzoek afwachten.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 16:47

denisesilver schreef:
Wij lieten het altijd door de dierenarts schoonmaken onder sedatie. Kan ook zijn dat hij blaasontsteking heeft. Bij mijn pony uitte dat ook alleen maar door vaker dan normaal plassen. Dus ik zou het urineonderzoek afwachten.

Hoe sedeerde jouw dierenarts hiervoor? Ik heb hem namelijk 3 maanden geleden op de kliniek gehad voor een onderzoek. Hij was toen volledig plat gespoten (kon nog net aan lopen). En toch haalde hij meteen uit, en fel en snel ook.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:55

Ik ken dit gedrag ook van paarden met pijn in de achterhand. Dan vermijden ze vaak in de plashouding staan, waardoor het eenvoudiger is om steeds kleine beetjes te plassen. Gezien hij ook niet in de houding gaat staan, zou ik daar eerder wat verwachten. Bij een blaasontsteking doen ze dat vaak wel, en komt er dan maar een klein beetje uit. Al kan dat bij jouw paard natuurlijk anders zijn :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 17:09

Kousen schreef:
Ik ken dit gedrag ook van paarden met pijn in de achterhand. Dan vermijden ze vaak in de plashouding staan, waardoor het eenvoudiger is om steeds kleine beetjes te plassen. Gezien hij ook niet in de houding gaat staan, zou ik daar eerder wat verwachten. Bij een blaasontsteking doen ze dat vaak wel, en komt er dan maar een klein beetje uit. Al kan dat bij jouw paard natuurlijk anders zijn :)

Hij gaat wel in de plashouding staan bij het plassen, maar hij gaat niet in de plashouding staan als hij niet hoeft te plassen (vaak wel zo bij blaasontsteking/gruis). Ik denk dus niet dat het 'm hier in zit. Maar wel een heel waardevol inzicht want dit wist ik nog niet! Dankjewel *D

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:42

Oh sorry, verkeerd gelezen!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 17:42

Bonen misschien? Was bij de mijne in ieder geval toen hij kleinere beetjes plaste en hij had ook een minder harde straal toen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:08

UMayDream schreef:
denisesilver schreef:

Hoe sedeerde jouw dierenarts hiervoor? Ik heb hem namelijk 3 maanden geleden op de kliniek gehad voor een onderzoek. Hij was toen volledig plat gespoten (kon nog net aan lopen). En toch haalde hij meteen uit, en fel en snel ook.

Middels injectie. Paard van mijn zus krijgt overigens een zwaardere dosis dan zou moeten ivm hetzelfde probleem. En dan moeten ze ook binnen 15 minuten klaar zijn, anders heeft hij het er alweer uit gezweet. Er is een orale verdoving, blauw spul, dat werkt ook echt heel goed, maar ik zou niet weten hoe het heet

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 23:27

Ik begrijp het niet helemaal, hij heeft dus een boon of niet? Hoe is hij verder, is hij soms wat koliekerig?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:20

Het is het niet gewoon markeren wat hij doet?
Dus net als het mesten over de andere mest, het urineren ook zo?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:52

denisesilver schreef:
UMayDream schreef:

Middels injectie. Paard van mijn zus krijgt overigens een zwaardere dosis dan zou moeten ivm hetzelfde probleem. En dan moeten ze ook binnen 15 minuten klaar zijn, anders heeft hij het er alweer uit gezweet. Er is een orale verdoving, blauw spul, dat werkt ook echt heel goed, maar ik zou niet weten hoe het heet

Dat spul heet domosedan.

Enige is als hij met intraveneus als zo heftig reageert, dan gaat hij met domosedan niet minder heftig reageren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 09:24

Hier was dat spul het enige waar de ruin van mijn zus langdurig echt heel goed op reageerde

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 11:23

Domosedan kennen we maar daar wordt ie hooguit een beetje soezerig van. Hij heeft echt heel veel nodig wil 'ie weg zijn en dan nog haalt ie dus uit. Wat Peelie idd zegt, hij gaat van domo zeker niet minder heftig reageren. Helaas!

@Ellepel, dat zou ook best kunnen! Hij is wel in veel opzichten hengst gebleven in zijn karakter en instinct.

@Wintu, of hij een boon heeft weet ik niet. Zou best kunnen want zoals ik al zei, ik mag er niet aan zitten en het is dus nog nooit schoongemaakt. Koliekerig is hij niet maar wel een goeie om in de gaten te houden, thanks :)

Wat me nog is opgevallen is dat het andere paard ook kleine plasjes doet ineens. Zowel gister als vandaag. Zou het eventueel met het warme weer te maken kunnen hebben? Ze zweten veel dus wellicht is er gewoon minder vocht over voor de urine, ondanks dat ze veel drinken?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:52

Andere invalshoek: hem leren dat je gewoon overal aan mag komen? Is het niet voor nu dan wel voor later altijd handig als je gewoon al zijn lichaamsdelen kunt behandelen voor wat dan ook.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:24

UMayDream schreef:
Domosedan kennen we maar daar wordt ie hooguit een beetje soezerig van. Hij heeft echt heel veel nodig wil 'ie weg zijn en dan nog haalt ie dus uit. Wat Peelie idd zegt, hij gaat van domo zeker niet minder heftig reageren. Helaas!

@Ellepel, dat zou ook best kunnen! Hij is wel in veel opzichten hengst gebleven in zijn karakter en instinct.

@Wintu, of hij een boon heeft weet ik niet. Zou best kunnen want zoals ik al zei, ik mag er niet aan zitten en het is dus nog nooit schoongemaakt. Koliekerig is hij niet maar wel een goeie om in de gaten te houden, thanks :)

Wat me nog is opgevallen is dat het andere paard ook kleine plasjes doet ineens. Zowel gister als vandaag. Zou het eventueel met het warme weer te maken kunnen hebben? Ze zweten veel dus wellicht is er gewoon minder vocht over voor de urine, ondanks dat ze veel drinken?

Hij drinkt dus wel goed. Als je het niet vertrouwd kun je nierfunctie laten testen. Die van mij was bijna uitgedroogd, plaste ook telkens kleine beetjes, toen werd ie koliekerig, wel mesten, maar liggen telkens en niet of bijna niet willen eten. Hij had nierfalen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:42

Captain schreef:
Andere invalshoek: hem leren dat je gewoon overal aan mag komen? Is het niet voor nu dan wel voor later altijd handig als je gewoon al zijn lichaamsdelen kunt behandelen voor wat dan ook.

En een tip er bij, als je de koker wilt behandelen en hij slaat..til dan een voorbeen op. Dan kan hij niet slaan en zo leer je dat een behandeling daar gaat accepteren. :j

Ik denk trouwens als ik het verhaal zo lees dat het met hengstengedrag te maken heeft. Als hij ook nog mest over de mest van andere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:24

Nou ik had er een die echt heel goed nog kon trappen dan met een achterbeen,die stond gewoon op twee benen met gemak :j dus kijk altijd uit.
Maar het is te leren dat je er aan kunt komen. Clickertraining is er een hele goede voor
ik gok zelf trouwens dat het gewoon een dingetje is om te markeren,kan wat onzekerheid zijn.
Worden ze wat ouder dan gaat het vaak wel over.
Deed mijn ruin toen hij jonger was ook..ook elke nieuwe plek werd gemarkeerd, door poep,maar was dat op dan ging hij wel staan plassen.
:')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:56

Ja ze kunnen het nog steeds proberen maar het wordt al wel wat lastiger. :D

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:16

Als hij normaal al niet wil dat je eraan komt en hij zou nu pijn of ongemak hebben, wordt het wel lastig om het te trainen, maar zoals Ellepel al zegt met positieve bekrachtiging en precieze timen met een clicker en eventueel ook nog met startbuttons werken, zodat hij meer gevoel van controle heeft, kan je ver komen.
Kijk anders eens op de site van TMK: www.trainenmetkeuzevrijheid.nl

En er is ook nog een vrouw die haar werk heeft gemaakt van bonenverwijderen ook bij de meest heftige paarden, ben alleen haar naam kwijt, iets van Pien of zoiets, maar misschien weet iemand anders wie ik bedoel.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:28

Is hij te zwaar? Mijn paard plaste vaak kleine beetjes toen hij te zwaar was en metabool niet helemaal lekker ging. Een beetje vergelijkbaar met veel/vaak plassen bij diabetes bij mensen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:20

Leen Willems is de bonenmevrouw

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:38

Ik zou toch even kluisteren, desnoods een 2e man erbij die een voorvoet omhoog tilt en hup schoonmaken die hap. I.o met de DA moet dat zeker te doen zijn. Blaasontsteking komt bij paarden niet veel voor en daar tonen ze ook vaak pijn bij, een boon ligt meer voor de hand :j

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:53

cissy schreef:
Leen Willems is de bonenmevrouw

Ja die bedoel ik.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:01

Wildgirl..... kluisteren moeten ze leren, je kunt niet "even" een paard kluisteren ( als je tenminste echte kluisters bedoelt).
En hop gaan met die hap.......ik denk niet dat TS levensmoe is, wellicht denk je er iets te makkelijk over.

Sommige paarden accepteren echt niet dat er opeens even daar iemand gaat zitten frunniken.
Dat moet je ze echt leren, daar gaat gewoon tijd overheen.....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:56

Ik ga mee met Captain. Ik zou een handschoen bevestigen op een bezemsteel en daarmee beginnen te oefenen met aanraken.
Begin daar waar je er nog wel bij mag onder de buik. En langzaam richting de koker. Ontspannen = hand weg = beloning. Morgen verder.
Vergeet niet beide kanten te oefenen.