Kwaliteit stro en ruw voer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bastiaan02

Kwaliteit stro en ruw voer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 12:01

Hallo mede bokkers.
Wat is momenteel jullie ervaring met het stro en ruwvoer? Ik sta met mijn paard op een grote manege in de randstad.
Wij krijgen alles geleverd via een grote leverancier. Alles is van belabberde kwaliteit. Veel stof en schimmel. Wil ik niet in mijn stal hebben liggen. Volgens de eigenaar is het bijna onmogelijk om aan goed stro te komen.
Wat is jullie ervaring momenteel?

Jessix

Re: Kwaliteit stro en ruw voer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:18

Ik heb super mooi goudgeel stro uit de polder, dus herken je probleem niet. Stro bevat altijd wel stof, maar niet meer dan normaal en het van schimmel is zeker geen spraken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:19

Wij maken ons eigen hooi, dus die kwaliteit is gegarandeerd (of anders aan onszelf te wijten en dan leren we ervan voor de volgende keer).

Stro halen wij altijd direct van het land en in eigen opslag. Stro van vorig jaar zag er niet zo heel fijn uit, niet mooi geel zeg maar. Kwaliteit was echter niets mis mee, paarden vonden het zelfs prima om van te knabbelen. Zelfs nog liever dan een ander partij die wel geel was.

Wij zitten wel in het oosten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:46

Hoe geler; hoe minder het opneemt. Hier dus liefst wat grauwe van kleur, veel beter als bodem bedekking. Het moet wel droog en zonder schimmel zijn.

Overigens geen moeite met stro kopen tot nu toe. Heb veel knal gele pakken _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:47

Stro geen ervaring mee, maar hooi/voordroog wel, onze stalbaas heeft ruwvoer van eigen land.

Maar voor goed ruwvoer heb je ook de juiste omstandigheden nodig en ik weet niet of je het weer van dit jaar in de gaten hebt gehouden, maar de omstandigheden waren allerbelabberst, voor veel percelen.
Heel veel regen, waardoor de grond veel te lang nat bleef, dat toen het eindelijk een periode droog bleef, de tractoren niet op het land konden zonder tot de assen weg te zakken.

En dat is heel regio afhankelijk, op kleigrond kon men lang veel minder dan op zandgrond en de hoeveelheid regen was ook niet overal gelijk.

En als er dus minder goed spul beschikbaar is, zullen de prijzen ook stijgen en wanneer je als bedrijf in de randstad afhankelijk bent van wat er beschikbaar is op de markt, dan is de kans groot dat goede kwaliteit niet te vinden is, of onbetaalbaar duur

Ik zit in het oosten, onze stal zit op zandgrond en ik moet zeggen dat wij vooralsnog niet te klagen hebben over de kwaliteit en de hoeveelheid van de voordroog.
Maar de percelen die op rivierklei liggen (van de IJssel) konden pas veel later gemaaid en/of bemest worden dan de rest van de percelen, die op zandgrond liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:48

Klopt, vorig jaar was het grijzig van kleur maar nam wel goed vocht op. Nu is het goudgeel en dus wat minder opneembaar maar wel weer heel mooi in de stal.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:49

Wij merken de laatste leveringen(kopen per maand stro, hooi en voordroog voor 50 paarden ivm niet genoeg ruimte om veel droog op te slaan), dat de prijs giga omhoog is gegaan voor goed spul. Wil je dat niet dan is de kwaliteit idd belabberd, ze zeggen vanwege het rare weer. Ook werden we al gewaarschuwd voor schaarste en slechte kwaliteit tegen hoge prijzen aankomende tijd. We gaan het zien..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:51

eshz schreef:
Wij merken de laatste leveringen(kopen per maand stro, hooi en voordroog voor 50 paarden ivm niet genoeg ruimte om veel droog op te slaan), dat de prijs giga omhoog is gegaan voor goed spul. Wil je dat niet dan is de kwaliteit idd belabberd, ze zeggen vanwege het rare weer. Ook werden we al gewaarschuwd voor schaarste en slechte kwaliteit tegen hoge prijzen aankomende tijd. We gaan het zien..

Oh dat is balen zeg. Hier dus zowel hooi als stro goed en voor dezelfde prijs al vorig jaar. Heb je een vaste leverancier?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:27

Hier van 2 leveranciers 1e snee hooi (echt heel mooi droog) in plastic. Prijs is gelijk aan die van vorig jaar. Valt op dat bij beide het hooi heel grof is, niet heel geurig, wel absoluut schimmelvrij. Pavo analyses gaven bij beide partijen wel lage waardes op zowel energie/proteïne/suiker. Helaas dus niet echt een "typische" 1e snee met hogere waardes eiwit en energie. Komt vast door het aanhoudende natte weer en het pas laat (uitgebloeid gras) kunnen hooien voor de 1e x. Het is niet anders, mogelijk wat extra gaan bijvoeren na het weideseizoen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:32

eshz schreef:

Je mag rekening houden dat in de benelux er de helft minder tarwe is kunnen gezaaid worden in 2023 of begin 2024 (afhankelijk wintertarwe of zomertarwe). binnenkort zul je je dus niet alleen voor stro hoge prijzen mogen verwachten maar ook voor kippenvoer en brood. Zelfs de aardappelen gaan duurder worden dus een duurder pakje friet komt er ook aan.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:03

Ik was net hooi halen (Zuid-Holland) omdat ik een beetje schrik kreeg van de berichten over het ruwvoer dit jaar. De kwaliteit is nog steeds top en de boer vertelde dat hij een recordaantal baaltjes hooi van het land heeft gehaald dit jaar ondanks het rare weer.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 12:27

Dankjewel voor jullie reacties.
Was benieuwd hoe het bij andere stallen, en vooral grotere maneges gaat.
Ik betaal liever wat meer voor goed hooi en stro ipv de troep dat we nu krijgen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:49

bastiaan02 schreef:
Dankjewel voor jullie reacties.
Was benieuwd hoe het bij andere stallen, en vooral grotere maneges gaat.
Ik betaal liever wat meer voor goed hooi en stro ipv de troep dat we nu krijgen.

Ik vind dit herkenbaar betreft voordroog. Wij hebben een grote stal en bestel partijen van ongeveer 25 stuks voorverpakte ronde balen. Deze zijn erg verschillend de laste tijd ; schimmel, planten , plastic en rommel er tussen. Prijzen stijgen, ik zei thuis al: meer betalen maar kwaliteit is slecht. We zijn bezig met een andere leverancier die ook ons stro levert. Wat betalen jullie per grote ronde voorverpakte baal als ik vragen mag?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:42

voor hooi of voordroog heb ik geen weet wat die nu kosten. Hier hooi en voordroog van eigen land/weides. Wij hebben dus enkel de kosten van de loonwerkers voor het persen van de balen en het wikkelen voor de balen van voordroog. Ik moet zeggen dat ik ook geluk had dat ik heb kunnen hooien. 175 baaltjes had ik. Hadden we echt niet verwacht. Dat was 1ste snede van een niet al te grote wei. Die van de hele grote weide zijn telkens in voordroog gegaan. Zowel de eerste als de 2de snede. De eerste snede bracht minder op dan verwacht daarvan maar de 2de dan weer meer dan verwacht. Hoor het gras is het een goed jaar geweest als je dat vergelijkt met de vorige jaren. Door het koude voorjaar wel later op gang gekomen dan andere jaren wat dan weer invloed had op de maïs en andere granen etc die moesten gepland of gezaaid worden.