Struikelen en daarbij vallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R_B1998

Struikelen en daarbij vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 17:29

Hé hoi allemaal!

Ik ben opzoek naar ervaringen, en ik wil graag mijn verhaal even kwijt :j

Ik heb een fjord van 7 jaar oud, op buitenrit struikelt hij regelmatig, alleen in de stap en nog nooit in draf of galop. In de bak struikelt hij eigenlijk nooit.
Op buitenrit struikelt hij soms kilometers lang niet en dan ineens een paar keer weer wel. Meestal is dit op een onregelmatige ondergrond maar soms ook op wat voor mij een vrij vlakke ondergrond lijkt. Een aantal maanden geleden ben ik samen met hem gevallen toen we door vrij mul zand stapten. Het ging echt in slowmotion, dat zei een vriendin die erbij was ook. Hij struikelde, wist niet hoe hij zichzelf moest herpakken en ging er maar bij liggen.

Ik heb hierna de osteopaat en de zadelpasser laten komen. Hierna werd het echt stukken beter en struikelt hij al veel minder op buitenrit.
Tot vandaag, hij was al paar keer gestruikeld maar niets anders als anders. Tot hij op een vrij recht pad kwam en struikelde en zich weer liet vallen. Hierna niks aan de hand en nog zeker 8 km gereden zonder ook maar 1 keer te struikelen. Naderhand nogmaals z’n benen gecheckt, niet warm en niet dik en hij liep gewoon goed en niet stijf.

Omdat ik een overbezorgde paardenmama ben :D heb ik direct de kliniek in Wolvega gebeld en daar kan ik morgen terecht. Maar toch wil ik mijn verhaal delen en misschien tips of adviezen ontvangen waar ik iets aan heb of mogelijk mee kan nemen naar de kliniek.

Ik lees zelf veel over artrose maar dan zou hij toch ook in de bak, aan de hand of in de wei moeten struikelen?

Steentje

Re: Struikelen en daarbij vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:32

Hoe zien zijn hoeven eruit? Wanneer is hij voor het laatst naar de hoefsmid geweest?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:33

Artrose kan daar zeker onderdeel van zijn, maar niemand heeft rontgenogen, dus dat is echt iets wat de dierenarts morgen kan zien. Onze fjord heeft ook een periode gestruikeld en bij haar kwam dat omdat haar tenen voor het mooie te lang waren. Iets ronder vijlen en dat was ook opgelost.

Succes morgen! Ik hoop dat jullie erachter komen want dit is natuurlijk helemaal niet fijn.

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 17:38

Hij is vorige week bij de hoefsmid geweest en staat voor op ijzers omdat zijn hoeven anders veel te kort worden. Ik hoop wel dat hij er ooit weer vanaf kan

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:43

Kan het niet zijn dat hij (weer) vast zit ergens? (niet om gemeen te zijn }> ) maar dat je hem verkeerd rijd waardoor hij eigenlijk gelijk weer zichzelf vast zet? Aangezien het na de osteopaat zo goed ging? Misschien eens kritisch kijken of je niet te vast rijd\klemt, of juist te los dat hij slentert oid(ook bijv hangen in het bit). Hoelang rijd hem je al? Best wat paarden hebben onbelans, misschien is het een kwestie van ''bewustwording'' trainen dmv balken, voltes, figuren, zijwaartse oefeningen, gewichtsverplaatsing etc
Succes iig morgen, hopelijk krijgen jullie antwoorden!

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:46

Mijn paard deed dit ook. Hij viel niet helemaal op de grond maar, om zijn knieën. Daarna met een explosie omhoog om weer met vier voeten op de grond te staan.Rare bewegingen uitgezeten, maar soms lag ik ook ernaast. Medisch geen aanleiding gevonden. In draf of galop nooit problemen gehad.
Bij mijn paard zat het in de concentratie. Hij was zo relaxt dat hij niet keek waar hij liep.Door hem wat meer bezig te houden en veel overgangen te rijden ging het eigenlijk prima en gebeurde het niet meer.
Ook riep ik wel eens “voetjes” als ik boomwortels zag en hij niet oplette/ erbij was en om zich heen keek. Die link had hij snel gelegd en als ik riep tilde hij zijn voeten direct hoger op. Overdreven zelf.
Succes met uitzoeken waar het bij jouw paard door komt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:47

Toen mijn fjord, heel lang geleden, ook veel struikelde, heb ik de dierenarts laten komen. Die noemde hem lui en hij moest harder aan het werk.

Een paar maanden later, liep hij ineens slecht. Dat duurde lang. De hoefsmid vernagelde hem vervolgens ook nog, dus dat werd kliniek.

Foto’s gemaakt, artrose in allebei de voorbenen, plus vernageld. Breakover beslag eronder gelegd, andere hoefsmid gezocht en hij heeft nog jaren goed gelopen.

Laat hem checken. Check ook of zijn tenen niet te lang zijn waardoor hij zichzelf aantikt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:48

Kan het zijn dat hij 'onder' zijn tempo loopt in stap en daardoor onoplettend, soort van slordig wordt met voeten optillen?
Zeker omdat je aangeeft dat het in vlottere gangen niet het geval is. Bij artrose of andere mankementen zou je het struikelen ook zeker verwachten in draf en galop, of juist in draf en galop.

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 17:53

Het kan zijn dat hij weer vast zit natuurlijk, maar de osteopaat is een maand geleden uit mijn hoofd nog geweest. Daar waren geen gekke dingen uit gekomen. De frequentie van het struikelen nam wel af maar is nooit helemaal weg geweest.
Het kan vast en zeker aan mijn rijden liggen, op het moment heb ik bijna wekelijks les en ben ik erg bezig met mijn houding en het op zit leren sturen. Hierbij zijn we ook bezig met zijn takt en op eigen benen leren lopen/balans. Maar is het dan niet gek dat hij in de bak nooit struikelt maar buiten wel?

Osteopaat laten komen is uiteraard wel weer een optie maar wil dit eerst ff afwachten.

Hij is trouwens echt geen slome fjord. Loopt eerder boven tempo dan eronder. Pas als hij moe begint te worden maar dat duurt ook wel even haha. Merk wel als hij boven tempo loopt dat hij dan meer gaat koppeltje duiken dus daar let ik wel op.

Konden ze maar praten

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:01

Bij fjorden zit hun bouw niet altijd mee. Ik ken 2 duikboten, die lopen letterlijk schuin naar beneden.

Maar ik zou zijn benen en voeten op de foto laten zetten als ik jou was. Ook op die leeftijd kunnen ze last hebben van artrose en verbening.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:08

Kan ook iets neurologisch zijn. Ik heb een paard gekend wat veel struikelde en die had een herseninfarctje gehad. Je merkte verder niks aan hem, alleen dat hij weinig tact had in het lopen en snel struikelde.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:15

Heb je hem laten testen op ataxie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:20

Hoe rijdt je hem buiten? Loopt hij dan uit elkaar?

Het kan artrose zijn en een symptoom daarvan maar het hoeft niet.

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 18:22

Nee nog niet laten testen op ataxie.

Buiten loopt hij wisselend ene keer wat meer aan het werk en andere keer ontspannen lang teugeltje. Hij kan beide keren struikelen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:25

Vriendin van mij heeft er ook zo eentje (half arabier). Zodra je niet oplet gaat hij lopen lummelen en gaat hij op zijn plaat. Netjes dressuurmatig rijden en er is niks aan de hand.
Hij doet het ook alleen in stap als je hem zelf zonder aandacht rijdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:29

R_B1998 schreef:

Buiten loopt hij wisselend ene keer wat meer aan het werk en andere keer ontspannen lang teugeltje. Hij kan beide keren struikelen.

Dan zou ik wel gaan uitsluiten en als hij niks mankeert dan het rijden bekijken. Het kan ook zijn dat hij de neiging heeft tot erg stuwen door zijn looplust en daarom teveel op de voorhand komt wat struikelen in de hand werkt.

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 18:31

Elisa2 schreef:
R_B1998 schreef:

Dan zou ik wel gaan uitsluiten en als hij niks mankeert dan het rijden bekijken. Het kan ook zijn dat hij de neiging heeft tot erg stuwen door zijn looplust en daarom teveel op de voorhand komt wat struikelen in de hand werkt.

Goeie. Dat ga ik morgen even aankaarten.

R_B1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 15:44

Mocht een ander een zelfde probleem ervaren, schrijf ik hier nog ff de uitkomst van de kliniek vandaag.

We hebben hem gelongeerd op harde en zachte volte en buigproef gedaan. Hier kwam hij glansrijk doorheen. De dierenarts zag geen reden voor foto’s maken maar samen wel besloten om dit toch wel te doen. Voor mijn eigen gemoedsrust. Minimale artrose rechtsvoor in het hoefgewricht en een heel klein haakje in de kogel. Maar geen reden tot paniek zei ze.

Advies om op speciaal beslag te zetten zodra ik terug ben van mijn vakantie, hij zou dan met een week ongeveer niet meer moeten struikelen en als dit wel zo is dan gaan we hem inspuiten met ontstekingsremmers.

Ik ben benieuwd :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 15:52

Is zijn hals en rug ook op de foto geweest? Getest op ataxie en dergelijke?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:17

Ik herken het van mijn oude Fjord met artrose daar heb ik ook samen al een keer mee op de grond gelegen. Wel is mijn Fjord 25 en past het bij de leeftijd. Zij mag buiten alleen nog maar stappen en korte stukjes draf. Geen galop meer in ieder geval voor de veiligheid. Nu rij ik haar sporadisch nog omdat ze een bijrijder heeft.

Mijn 6 jarige Fjord struikelt ook wel eens maar herpakt zichzelf net even wat beter dan de oudere Fjord. Je merkt bij haar dat ze echt teveel op de voorhand loopt wat veel Fjorden ook wel doen. Daardoor heb je ook meer kans op struikelen.

Het kan natuurlijk een kwestie zijn van dressuurmatig correct gaan trainen, maar dan zou ik wel medisch alles uit laten sluiten.

Struikelen vind ik wel horen bij een Fjord, maar bij echt op de knieën gaan en vallen is niet veilig om mee op pad te gaan. Dat verschil merk ik ook echt met mijn oude en jonge Fjord. Mijn oude Fjord heeft al vaker op haar knieën gelegen. Het heeft mijn bijna mijn leven gekost na een ernstige val. Vanuit daar ook besloten om haar niet meer teveel te belasten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:00

R_B1998 schreef:
Mocht een ander een zelfde probleem ervaren, schrijf ik hier nog ff de uitkomst van de kliniek vandaag.

We hebben hem gelongeerd op harde en zachte volte en buigproef gedaan. Hier kwam hij glansrijk doorheen. De dierenarts zag geen reden voor foto’s maken maar samen wel besloten om dit toch wel te doen. Voor mijn eigen gemoedsrust. Minimale artrose rechtsvoor in het hoefgewricht en een heel klein haakje in de kogel. Maar geen reden tot paniek zei ze.

Advies om op speciaal beslag te zetten zodra ik terug ben van mijn vakantie, hij zou dan met een week ongeveer niet meer moeten struikelen en als dit wel zo is dan gaan we hem inspuiten met ontstekingsremmers.

Ik ben benieuwd :)

Ah toch wel iets artrose. Dat kan de oorzaak zijn maar hoeft niet. Ik ben ook benieuwd of je iets gaat merken van het speciale beslag. Soms gaan ze door artrose hun voeten toch ook net wat anders belasten.