Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renee schreef:Heb je de kreupelheid alleen getest op zachte ondergrond of ook harde?
Heb je meerdere gangen kunnen bekijken?
Alle opties die ik ken met dikke benen gaan eigenlijk samen met kreupelheid (wat niet gek is want door de verdikking is het vaak lastig om een mooie beweging te maken).
faunty schreef:bilaterale (beidezijdse) zwelling van 2 of vier benen heeft vaak eerder een interne oorzaak waardoor de afvoer van het vocht verminderd. Koorts goed in de gaten houden, en inderdaad de kleur van de urine en hoeveelheid mest. dit reageert dan ook niet op koelen, want de oorzaak van het probleem komt niet uit het been.
Toevallig iets veranderd in het voer of management ?
anders goed in de gaten houden en bij twijfel de dierenarts even een bloedje laten trekken.
Bij koorts sowieso de dierenarts bellen
Janneke2 schreef:Het kan bij bijvoorbeeld een virusinfectie zo zijn dat 'de benen wat oplopen'.
En meestal begint dat met de twee achterbenen.
ZOU het een virusinfectie zijn: met wat mazzel gaat het zonder ingrijpen van de dierenarts weer over.
Maar doe vooral je dier goed observeren (temperatuur, neus uitvloeing, mest, urine etc etc).
En dat belletje kan beslist geen kwaad.
Hutcherson schreef:Wat mis je? Geduld. Het is pas sinds gisteren. Heel ff kalm aan. Er is geen koorts, paard eet en drinkt goed, oogt niet ziek, niet kats kreupel. Heeeel even een weekje de tijd geven als de symptomen zo blijven en niet verergeren.
Dreamboy schreef:Hutcherson schreef:Wat mis je? Geduld. Het is pas sinds gisteren. Heel ff kalm aan. Er is geen koorts, paard eet en drinkt goed, oogt niet ziek, niet kats kreupel. Heeeel even een weekje de tijd geven als de symptomen zo blijven en niet verergeren.
Dus ik mag me niet voorbereiden op wat eventueel nog komt? Ik kan toch iets over het hoofd zien? Het is een paard met lichte ataxie en wat atrose maar verder heeft hij in de jaren dat ik hem heb nog nooit zoiets gehad. Als er nu veranderingen in huisvesting of voer zouden zijn dan was het te verklaren. Maar misschien mag ik me een beetje zorgen maken?
Suzanne F. schreef:Hier vroeger ook dit meegemaakt, maar paard werd ook stijf in het lopen en kreeg een rare vacht na een tijdje. Ging daarna ook vocht vasthouden onder de buik.
senna21 schreef:Het is altijd goed oog te hebben voor je paard. Ik snap wel dat je je wat zorgen maakt.
Mocht de urine donker worden en/of het paard stijf gaan lopen, is het zeker een kwestie voor de dierenarts. Spierbevangenheid (maandagziekte) vraagt wel om spoed.
En als de benen niet afzakken, zou ik ook een DA raadplegen.
XladyX schreef:Ik had dit kunnen schrijven TS, mijn paard staat sinds woensdag met dikke benen. Eerst achter 1, afgespoten en wat gewandeld maakte geen verschil, dag erna twee benen flink dik en vanmorgen ook voorbenen iets dik. Loopt zuiver en is verder vrolijk, afspuiten en bewegen helpt niets. Verder is er ook niks veranderd aan voer/omgeving etc, dus ik zat mn hoofd er wat over te breken tot ik me bedacht dat zijn kuddegenootje 2 weken terug dagje naar de kliniek is geweest.. daar gaan natuurlijk regelmatig wat virussen rond en zou kloppen qua incubatietijd. Heeft jouw paard of kuddegenoten mss recent met een onbekend paard contact gehad? Wij noemen het hier maar het “dikke benen virus” (stalgenoot haar paard heeft het ook weleens gehad).
Dierenarts die ik toch al sprak ivm andere paard gaf aan even afwachten en aankijken, zolang hij goed eet/drinkt/ligt en goed mest en plast, dat is het geval gelukkig. En zo min mogelijk op stal maar hij staat al 24/7 buiten dus dat is nvt