Wie denkt er met me mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Wie denkt er met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 18:46

Mijn paard stond gisteren ineens met twee (niet mega) dikke achterbenen. Nu is hij van de week een keer compleet uit zijn stekker gegaan toen er iemand met een paard langs reed dus ik dacht dat hij ze misschien een beetje overbelast had. Afspuiten hielp echter niets. Vandaag waren ineens ook zijn voorbenen wat dik. Alle vier de benen zijn ook wat warm. Hij loopt niet kreupel, heeft geen koorts, eet en drinkt goed. Urine en mest is normaal. Is ook gewoon goed te pas. Ligt naar mijn idee wel wat meer dan normaal. Hij loopt 24/7 buiten samen met 2 shetlanders die nergens last van hebben. Geen wijzigingen in het voer. Wat mis ik? Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Renee

Re: Wie denkt er met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:07

Heb je de kreupelheid alleen getest op zachte ondergrond of ook harde?
Heb je meerdere gangen kunnen bekijken?

Alle opties die ik ken met dikke benen gaan eigenlijk samen met kreupelheid (wat niet gek is want door de verdikking is het vaak lastig om een mooie beweging te maken).

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 19:10

Renee schreef:
Heb je de kreupelheid alleen getest op zachte ondergrond of ook harde?
Heb je meerdere gangen kunnen bekijken?

Alle opties die ik ken met dikke benen gaan eigenlijk samen met kreupelheid (wat niet gek is want door de verdikking is het vaak lastig om een mooie beweging te maken).

Zowel op het harde als op het zachte loopt hij goed. Ik was eerst ook bang voir peesblessures. Als hij dan aan beide achterbenen kreupel is zie je dat minder goed. Maar vandaag waren zijn voorbenen ineens ook dik. Kan natuurlijk zijn dat hij een virusje onder de leden heeft maar hij heeft nu nog geen koorts.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:30

bilaterale (beidezijdse) zwelling van 2 of vier benen heeft vaak eerder een interne oorzaak waardoor de afvoer van het vocht verminderd. Koorts goed in de gaten houden, en inderdaad de kleur van de urine en hoeveelheid mest. dit reageert dan ook niet op koelen, want de oorzaak van het probleem komt niet uit het been.

Toevallig iets veranderd in het voer of management ?

anders goed in de gaten houden en bij twijfel de dierenarts even een bloedje laten trekken.
Bij koorts sowieso de dierenarts bellen

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 19:37

faunty schreef:
bilaterale (beidezijdse) zwelling van 2 of vier benen heeft vaak eerder een interne oorzaak waardoor de afvoer van het vocht verminderd. Koorts goed in de gaten houden, en inderdaad de kleur van de urine en hoeveelheid mest. dit reageert dan ook niet op koelen, want de oorzaak van het probleem komt niet uit het been.

Toevallig iets veranderd in het voer of management ?

anders goed in de gaten houden en bij twijfel de dierenarts even een bloedje laten trekken.
Bij koorts sowieso de dierenarts bellen

Nee, niets verandert.
Dierenarts wordt sowiezo morgen gebelt als de benen nog niet dunner zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:38

Het kan bij bijvoorbeeld een virusinfectie zo zijn dat 'de benen wat oplopen'.
En meestal begint dat met de twee achterbenen.

ZOU het een virusinfectie zijn: met wat mazzel gaat het zonder ingrijpen van de dierenarts weer over.
Maar doe vooral je dier goed observeren (temperatuur, neus uitvloeing, mest, urine etc etc).
En dat belletje kan beslist geen kwaad.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 19:44

Janneke2 schreef:
Het kan bij bijvoorbeeld een virusinfectie zo zijn dat 'de benen wat oplopen'.
En meestal begint dat met de twee achterbenen.

ZOU het een virusinfectie zijn: met wat mazzel gaat het zonder ingrijpen van de dierenarts weer over.
Maar doe vooral je dier goed observeren (temperatuur, neus uitvloeing, mest, urine etc etc).
En dat belletje kan beslist geen kwaad.

Ga ik zeker doen. Dank je wel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:24

Wat mis je? Geduld. Het is pas sinds gisteren. Heel ff kalm aan. Er is geen koorts, paard eet en drinkt goed, oogt niet ziek, niet kats kreupel. Heeeel even een weekje de tijd geven als de symptomen zo blijven en niet verergeren.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 20:40

Hutcherson schreef:
Wat mis je? Geduld. Het is pas sinds gisteren. Heel ff kalm aan. Er is geen koorts, paard eet en drinkt goed, oogt niet ziek, niet kats kreupel. Heeeel even een weekje de tijd geven als de symptomen zo blijven en niet verergeren.

Dus ik mag me niet voorbereiden op wat eventueel nog komt? Ik kan toch iets over het hoofd zien? Het is een paard met lichte ataxie en wat atrose maar verder heeft hij in de jaren dat ik hem heb nog nooit zoiets gehad. Als er nu veranderingen in huisvesting of voer zouden zijn dan was het te verklaren. Maar misschien mag ik me een beetje zorgen maken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:43

Bij verder geen spannende dingen ben ik het ermee eens; geef het even. Da bellen kan natuurlijk altijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:44

Nieuw pak hooi open waar hij misschien op reageert?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 20:46

DuoPenotti schreef:
Nieuw pak hooi open waar hij misschien op reageert?

Nee, altijd van dezelfde boer hier. Al jaren. Geen nieuwe baal open ook.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:57

Wordt de zwelling minder als je een tijdje met hem stapt?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:03

Evy schreef:
Wordt de zwelling minder als je een tijdje met hem stapt?

Nee, zowel stappen als afspuiten helpt niets.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:08

Dreamboy schreef:
Hutcherson schreef:

Dus ik mag me niet voorbereiden op wat eventueel nog komt? Ik kan toch iets over het hoofd zien? Het is een paard met lichte ataxie en wat atrose maar verder heeft hij in de jaren dat ik hem heb nog nooit zoiets gehad. Als er nu veranderingen in huisvesting of voer zouden zijn dan was het te verklaren. Maar misschien mag ik me een beetje zorgen maken?

Natuurlijk wel maar hang je voor jezelf ook meteen aan de lijn bij de huisarts als je bijvoorbeeld keelpijn zonder verder ziekzijn hebt?
Veel dingen lossen zelf op, als het aan beide benen is is, zoals hier uitgelegd, de kans dat het uit het been komt minder groot.
Paard is niet ziek, niet kreupel. Geef het lichaam de tijd om het op te pakken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:11

Nee, dat doe ik niet. Voor mijn dieren bel ik ook niet zo snel. Maar aangezien dit paard de laatste tijd wel vaker wat vage klachten begint te vertonen naast de ataxie of als gevolg van?, begin ik me nu toch wel wat zorgen te maken of er toch niet meer aan de hand is. Zo is ook het compleet uit zijn stekker gaan omdat er een paard langs kwam, iets wat hij normaal nooit doet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:16

Hier vroeger ook dit meegemaakt, maar paard werd ook stijf in het lopen en kreeg een rare vacht na een tijdje. Ging daarna ook vocht vasthouden onder de buik.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:26

Suzanne F. schreef:
Hier vroeger ook dit meegemaakt, maar paard werd ook stijf in het lopen en kreeg een rare vacht na een tijdje. Ging daarna ook vocht vasthouden onder de buik.

En wat was dat? Het punt is dat hij door zijn ataxie altijd al raar en wat stijf loopt dus het is heel lastig te beoordelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:44

Het is altijd goed oog te hebben voor je paard. Ik snap wel dat je je wat zorgen maakt.

Mocht de urine donker worden en/of het paard stijf gaan lopen, is het zeker een kwestie voor de dierenarts. Spierbevangenheid (maandagziekte) vraagt wel om spoed.
En als de benen niet afzakken, zou ik ook een DA raadplegen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:47

Blijft er een putje achter in de huid als je een tiental seconden (minimaal) met duim in de huid drukt van de gezwollen benen?

Ik vermoed toch ook iets met lymfevocht/drainage die niet goed zit...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:49

senna21 schreef:
Het is altijd goed oog te hebben voor je paard. Ik snap wel dat je je wat zorgen maakt.

Mocht de urine donker worden en/of het paard stijf gaan lopen, is het zeker een kwestie voor de dierenarts. Spierbevangenheid (maandagziekte) vraagt wel om spoed.
En als de benen niet afzakken, zou ik ook een DA raadplegen.

Maar kunnen ze dan zo spontaan spierbevangen raken? Hij staat al 3 jaar met pensioen en krijgt alleen wat vitaminebrok. Verder overdag een paar uurtjes op het gras en 's-nachts in de paddock met voldoende hooi. Hij ziet er verder ook super gezond uit incl. appeltjes op zijn lijf. Niet te dik en niet te dun.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 21:50

Little_Gift schreef:
Blijft er een putje achter in de huid als je een tiental seconden (minimaal) met duim in de huid drukt van de gezwollen benen?

Ik vermoed toch ook iets met lymfevocht/drainage die niet goed zit...

Dat zal ik morgenochtend even proberen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:37

Ik had dit kunnen schrijven TS, mijn paard staat sinds woensdag met dikke benen. Eerst achter 1, afgespoten en wat gewandeld maakte geen verschil, dag erna twee benen flink dik en vanmorgen ook voorbenen iets dik. Loopt zuiver en is verder vrolijk, afspuiten en bewegen helpt niets. Verder is er ook niks veranderd aan voer/omgeving etc, dus ik zat mn hoofd er wat over te breken tot ik me bedacht dat zijn kuddegenootje 2 weken terug dagje naar de kliniek is geweest.. daar gaan natuurlijk regelmatig wat virussen rond en zou kloppen qua incubatietijd. Heeft jouw paard of kuddegenoten mss recent met een onbekend paard contact gehad? Wij noemen het hier maar het “dikke benen virus” (stalgenoot haar paard heeft het ook weleens gehad).

Dierenarts die ik toch al sprak ivm andere paard gaf aan even afwachten en aankijken, zolang hij goed eet/drinkt/ligt en goed mest en plast, dat is het geval gelukkig. En zo min mogelijk op stal maar hij staat al 24/7 buiten dus dat is nvt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 22:47

XladyX schreef:
Ik had dit kunnen schrijven TS, mijn paard staat sinds woensdag met dikke benen. Eerst achter 1, afgespoten en wat gewandeld maakte geen verschil, dag erna twee benen flink dik en vanmorgen ook voorbenen iets dik. Loopt zuiver en is verder vrolijk, afspuiten en bewegen helpt niets. Verder is er ook niks veranderd aan voer/omgeving etc, dus ik zat mn hoofd er wat over te breken tot ik me bedacht dat zijn kuddegenootje 2 weken terug dagje naar de kliniek is geweest.. daar gaan natuurlijk regelmatig wat virussen rond en zou kloppen qua incubatietijd. Heeft jouw paard of kuddegenoten mss recent met een onbekend paard contact gehad? Wij noemen het hier maar het “dikke benen virus” (stalgenoot haar paard heeft het ook weleens gehad).

Dierenarts die ik toch al sprak ivm andere paard gaf aan even afwachten en aankijken, zolang hij goed eet/drinkt/ligt en goed mest en plast, dat is het geval gelukkig. En zo min mogelijk op stal maar hij staat al 24/7 buiten dus dat is nvt

Nee, ze lopen altijd met hun drieen. Geen van allen is in contact geweest met andere paarden. Er kwam dus vorige week wel een vreemd paard langs, stond even stil omdat die van mij zo uit z'n dak ging, maar tussen de paddock en de weg zit al gauw zo'n 5 meter denk ik. Dus als die wat bij zich heeft gedragen lijkt het mij stug dat die van mij dat opgepikt heeft. Ook ben ik zelf niet in contact met andere paarden geweest.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:53

Een allergische reactie op een insectenbeet misschien?

Ik zou het - mits hij geen koorts krijgt of een acute verandering in gedrag, drinken of eetlust - ook even een paar dagen aankijken. :j En je zou wellicht wat gedroogd kleefkruid en brandnetel kunnen geven, die kruiden kunnen beide helpen bij het afvoeren van afvalstoffen en vocht.