Hooi laag in EWpa, wat voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maartje_M

Hooi laag in EWpa, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 14:06

De analyse van mijn hooi is binnen en mijn EWpa is echt laag. (EWpa 0,44/kg ds; VREp 35,8/kg ds)
Ik heb:
- PRE merrie die beleerd wordt nu en dus laag in training staat
- PRE merrie in revalidatie dus ook laag in training en snel terug valt in conditie
- Welsh A merrie die dik wordt van de lucht en een verleden met HB heeft. Zij kan absoluut niet tegen luzerne
- oudere haflinger dame die snel te mager wordt en een hb verleden heeft. Zij heeft een duidelijke behoefte aan meer eiwit.

Ze krijgen semi-onbeperkt hooi (ik weeg af, dat is bij de volgende voerronde dan net niet op. Ze krijgen zo'n 33kg per dag) en leven 24/7 in een paddock. Verder voer ik momenteel Vitalbix Daily complete met timothee en agrobs Alpengrun muesli, maar met dit hooi komen ze daar niet mee uit. Plus dat de haflinger het er dus niet fijn op doet.

Maar ja... wat nu? Bij voorkeur voer ik geen kilo's voer. Ze krijgen nu 1x per dag voer wat ik op zou kunnen schalen naar 2x als ze echt grote hoeveelheden moeten krijgen. Vanwege de sobere rassen en hb verledens uiteraard liefst zo min mogelijk suiker/zetmeel, maar het moet in de puzzel wel allemaal passen.

Wie heeft er een goed idee? Ik sta open voor meerdere soorten voer voor de kudde, wel voorkeur voor de PREs op hetzelfde want die eten samen en delen graag :+

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:21

Ik ben zelf Musclefit van Metazoa gaan voeren omdat ons hooi laag in eiwit is (lager dan gewenst). Als je suiker toch niet op wil hogen voldoet dat wellicht aan je vraag? De mijne krijgt 600 gram per dag.

Maartje_M

Re: Hooi laag in EWpa, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 15:57

Dat is pure luzerne, dat kan de Welsh dus niet eten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:35

Maartje_M schreef:
Dat is pure luzerne, dat kan de Welsh dus niet eten.

Het mochten toch ook meerdere soorten voer zijn? Dan geef je de Welsh dit niet, als die dik wordt van lucht heeft die toch wel voldoende aan hooi en vitamine/mineralenbrokje?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:38

Een ruwvoer met een hogere voedingswaarde erbij voeren? In portieszodst als dat op is ze het lage voedingswaarde hooi kunnen eten? Hoe dan ook, tegen goed hooi kun je niet bijvoeren.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:42

Ik zou in de basis nog steeds voor een balancer gaan. Wel een andere dan de Vitalbix. Ben je wel eens gewisseld van balancer?
Wat ik mooi aanvullend voer vind zijn Marstall Getreidenfrei en Vitalstyle Active & Protein.
Verder zou je ook naar lijnzaad kunnen kijken als eiwitrijke energiebron.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 17:14

ElSea schreef:
Het mochten toch ook meerdere soorten voer zijn? Dan geef je de Welsh dit niet, als die dik wordt van lucht heeft die toch wel voldoende aan hooi en vitamine/mineralenbrokje?

Ik denk niet deze combinatie hooi en vitaminebrok

Pluisje ik heb de schuur nu vol liggen dus geen plek voor voedzamer ruwvoer. Op termijn haal ik er wel ander bij, maar daar moet eerst weer plek voor zijn.

Daihyo nee ik heb recent niet gewisseld, dus dat mag wel. Heb je een tip? Er waren er destijds zo weinig zonder luzerne…
Met de marstall en vitastyle ga ik eens rekenen als ik een goede balancer gevonden heb. En nog even goed naar de details kijken.
ik voer liever geen olie dus zoek het echt in ander voer

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:24

Daihyo schreef:
Ik zou in de basis nog steeds voor een balancer gaan. Wel een andere dan de Vitalbix. Ben je wel eens gewisseld van balancer?
Wat ik mooi aanvullend voer vind zijn Marstall Getreidenfrei en Vitalstyle Active & Protein.
Verder zou je ook naar lijnzaad kunnen kijken als eiwitrijke energiebron.

Wat heb je aan een balancer als je eiwitten nodig hebt. Dat is het zelfde als een sporter en vitaminepil aanraden, terwijl hij gewoon bakken kwark moet eten om spier op te bouwen .
TS: je moet op zoek naar een goede aanvullende eiwitbron. Subli heeft bijvoorbeeld een krachtvoer die erg hoog in eiwitten is , en zo wel meer merken. Of je geeft gewoon een puur ingrediënt zoals sojaschroot.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:49

Marstall getreidenfrei en Vitalstyle Active & Proteïn zijn de eiwitbron, naast de balancer ;)
Beiden zijn eiwitrijke muesli’s.
Met lijnzaad bedoel ik niet de olie, maar echt lijnzaad, al dan niet in brokvorm. Lijnzaad bevat 20% eiwit, net zoveel als luzerne. En daarnaast vet en koolhydraten waar energie uit gehaald kan worden.

Qua balancer zonder luzerne, kijk hier eens: https://www.equinoji.nl/blogs/1840806_b ... op-een-rij
Zelf vind ik Agrobs Naturmineral een fijne balancer, maar er zijn nog veel meer luzernevrije balancers die prima zijn. Wisselen is juist prima om af en toe te doen, omdat balancers verschillende waarden hebben in vitamines en mineralen. Niet maandelijks, maar 2 of 3 per jaar is prima.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:01

Aanvullen met een mix van Hartog grasbrok,een balancer en een hand lijnzaadbrok.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 18:02

Oh ja, ik wil geen voer dat geweekt moet worden, alleen droog te voeren.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:29

Ik mis in je beschrijving wat er precies mis is :'). Behalve dat de analyse laag uitvalt. Krijgen ze het huidige hooi met deze waarden al langer? Hoe zien je paarden er uit? Of zit er een groot verschil in je vorige hooipartij en deze dat je je nu zorgen maakt? Zoals ik het lees heeft alleen de haflinger nu een probleem met je huidige voer, maar het kan goed zijn dat ik dat niet juist interpreteer. Ik vaar zelf minder op getallen, maar meer op hoe het paard eruit ziet, of het voldoende energie heeft en goed in de spieren blijft namelijk. Als dat allemaal helemaal prima is, en je alleen zorgen hebt omdat zo'n analyse nu zo uitslaat is het anders dan je allemaal arm bespierde of magere
paarden hebt. Dat haal ik even niet uit je verhaal.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:41

Zoek even een dierenarts bij jou in de buurt die ook voedingsconsulent is. Die kunnen het helemaal voor je narekenen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-24 20:00

Ze krijgen dit hooi net een week of 2, en het verschil met mijn vorige hooi is enorm.
De haf deed het op de vorige combinatie al niet goed inderdaad, daar was ik al op zoek naar wat anders. Maar ivm nieuwe hooi dat er aan kwam even gewacht om eerst te kijken wat dat dan zou gaan doen.

Ik voer redelijk op gevoel/zicht maar in de basis moet het wel passen. De juiste combinatie aan voer.
Doorrekenen kan ik ook maar aangezien er ongeveer 4000 soorten paardenvoer zijn, weet ik nooit zo goed waar te beginnen :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:49

Volgens mij heb ik jouw paarden nog in het systeem staan. Als je je analyse aan me doorstuurt kan ik wel even kijken waar het scheef gaat. Dan kun je wat gerichter zoeken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-24 09:06

Ah lief, ik pb je!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie