Graag deel ik jullie mijn verhaal over sarcoidose bij mijn paard.
1,5 jaar terug heb ik mijn paard verhuisd naar een andere stal. Na ongeveer een maand leek ze mok te hebben, korstjes, schilfers aan haar benen. Het was zomer, maar wel met wat natte periodes. Dit land was natter dan haar vorige land, dus tja dan denk je eerst aan mok.
Met 3x per week een betadine scrub kreeg ik het al snel onder controle en kon ik het vervolgens rustig houden met Honing zalf. Toch elke keer kwam het gaandeweg die winter opwakkeren. Maar weer een betadine scrub en honingzalf. En zo knooi je even aan. dierenarts advies zoals ik al behandelde, prima, we gaan zo door.
Toen werd het zomer. 3 maanden droog en zon. Dan zou het toch minder moeten worden..? Maar nee het ging juist slechter en ook werd het been wisselend dik en gevoelig. Mijn onderbuikgevoel was al even niet goed. Weer de dierenarts erbij die het nog steeds op mok gooide.
Andere dierenarts erbij die gelijk met de term sarcoidose kwam. Google Google maar jeetje wat weinig is er over te vinden. Blijkt het best zeldzaam te zijn en nog maar 15 jaar een naam te hebben.
Om een lang verhaal iets in te korten sinds de vermoedens van de 2e dierenarts zijn we haar gaan behandelen met prednisolon ( 2 weken 4 scheppen, 2 weken 3, 2wk 2, 2w 1,5 2wk 1, 2wk 0,5). Dit deed wonderen! Het werd in een week zichtbaar minder. Toch bij een kleine tik van bijv harde grond of een balkje of ..tja wat, allergische reactie.. werd t weer geïrriteerd en wakkerde t weer aan. Dosis weer omhoog. En zo echt samen even zoekende geweest om wat is de juiste dosering en hoe gaan we het afbouwen.
Omdat t bleef wiebelen een biopt afgenomen, sarcoidose bevestigd. Ergens fijn want als er niks uit kwam was t nog steeds zo vaag.
Conclusie doorbehandelen met prednisolon, langere tijd hogere dosering. 4 weken 4 scheppen, 4 weken 3 scheppen, 4 weken 2 scheppen, 4 weken 1,5 schep, 4 weken 1 schep, 4 weken 0,5 schep met als doel daarna te kunnen stoppen.
Nu een tijd aan het klungelen maar dit laatste schema geeft mij hoop, net iets langer een boost.
Daarnaast krijgt ze van vital de balancer brok en geen gewoon brok meer. Zo krijgt ze voor haar immuunsysteem de juiste vitaminen en mineralen binnen. Daarnaast fan van Honing zalf, houd t soepel, dekt iets af en is bacteriedodend.
Ook zag de patholoog uit de biopt een allergische reactie. Daar komt t onderbuikgevoel terug, wat maakte dat dit kwam na de verhuizing. Ze is van vlas naar stro gegaan. Ze staat dus nu weer op vlas. Iets om rekening mee te houden, wat maakt de verandering, wat is de trigger?! En beweging stimuleerde de bloedsomloop, dit betekend niet als het paard pijn heeft fanatiek rijden, maar beetje rondstappen en weidegang kan helpend zijn.
Daarnaast bij een gevoelige huid kan de zon het ook verergeren.
Goed toch een heel verhaal, maar ik hoop mensen die aan het zoeken zijn en dit verhaal herkennen wellicht hiermee geholpen zijn of en richting kan geven. En hopelijk door mijn verhaal dat je er sneller achter komt dan wij. Succes!
Paar foto's waarbij t op en af gaat. Hoefbal zichtbaar pijnlijk. En bij 1 vd fotos is de biopt afgenomen en zie je die wond.
Bijviezigheid water erlangs stromen, droog deppen(!). Niet aan gaan zitten verder!
Ps. Mn paard loopt weer zuiver en kan er weer heerlijk, fanatiek, mee rijden!!