Titel: Hulp gevraagd bij verdikt annulare bij mijn merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaRis

Titel: Hulp gevraagd bij verdikt annulare bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 13:43

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies voor mijn 18-jarige merrie die momenteel last heeft van een verdikt annulare. De dierenarts is erbij geweest en raadde aan om het eerst met rust aan te kijken hoe het gaat. De zwelling neemt gelukkig al iets af.

Tot nu toe heb ik bloedzuigers gebruikt, en dat lijkt een positief effect te hebben. Daarnaast gebruik ik al 2x daags de Ice Vibe om de zwelling verder te verminderen. Ik vraag me echter af of er nog andere manieren zijn om haar te ondersteunen. Specifiek dacht ik aan het gebruik van een compressiekous, zoals die van Kramer. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit kunnen helpen om de zwelling verder te verminderen en haar verlichting te geven? Ze heeft in het verleden nog nooit eerder dergelijke problemen gehad, dus dit is nieuw terrein voor mij.

Alle tips of ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt!

Hieronder foto’s van hoe het nu is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Laatst bijgewerkt door AnnaRis op 31-08-24 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Titel: Hulp gevraagd bij verdikt annulare bij mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:44

Wat is een annulare? Ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:45

Wil je uit leggen wat het precies is waar je paard last van heeft, het woord annulere ken ik niet en ik denk dat er meer bokkers zijn die niet weten wat het betekend.

AnnaRis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 13:47

Het ligamentum annulare palmare of plantare maakt deel uit van de ondervoet van het paard en bevindt zich in de kogelstreek. Het palmaire/plantaire aspect van de kogel is een complexe anatomische regio bestaande uit verschillende ligamenten en pezen

AnnaRis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 13:52

Elisa2 schreef:
Wat is een annulare? Ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord.

Eigenlijk waar mijn hand achter zit, dat is m. Dat hele kleine verdikte stukje zorgt ervoor dat de peesschede overvult..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:38

Ringbandje, in lekentaal. En dan snapt iedereen wel wat je bedoelt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:52

En er is ook al duidelijk wat er mee aan de hand is dmv een echo?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:13

Volgens mij had de merrie van een vriendin het ook.
Bij haar kwam het door overbelasting.
Die is uiteindelijk geopereerd en hebben ze het bandje los gemaakt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:22

Ringband/annulair ligament.

Heeft mijn paard ook gehad, uit echo bleek het eigenlijke ligament verdikt uiteindelijk (wat littekenweefsel/bindweefsel) en daardoor (door milde irritantie) ontstond er vochtophoping boven dat ligament.
Vocht was een symptoom van het probleem eronder, níet het probleem zelf.
Druk erop zou bij hem dan ook alleen maar averechts werken, want dan duw je die weefselverdikking dus feitelijk tegen het gewricht aan. Met meer irritatie.

Ik zou dus voorzichtig zijn met druk totdat je de exacte reden van vochtophoping weet.
Is de band zélf beschadigd,speelt er iets anders etcetera.

Met wat pech vererger je een probleem als dit met druk...

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 15:55

Is er een tenogram gemaakt om te kijken of er niks beschadigd is in de peesschede of de manica?
Dan weet je waar je staat en wat de verdere mogelijkheden zijn. Of rust alleen voldoende is of dat er toch ook operatief geholpen moet gaan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:13

Oh de ringband!

Ja ook ervaring mee, maar dat is een lastige blessure. Bij mij werd het toen veroorzaakt door een onderliggend probleem. (cyste in kroonbeen) Die ringband blessure is daardoor nooit goed genezen. Ik gebruikte alleen groene leem er op.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:33

Mijn pony staat momenteel al 5 maanden met de kootringband blessure.

Ik heb er uiteindelijk wel ingespoten ivm de zwelling. Verder is rust enorm belangrijk.
Die van mij is te vroeg het land op gegaan en hierdoor was er weer achteruit gang.

Wij laseren 3x per week en zijn in het stadium dat we mogen stappen ohz.

Mijn dierenarts gaf aan dat compressie therapie niet werkt. Dus een steunkous werkt onvoldoende. Maar daar zullen wellicht de meningen over verschillen

AnnaRis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 18:17

Cioccolato schreef:
En er is ook al duidelijk wat er mee aan de hand is dmv een echo?

Echo is gemaakt. Was verder niks op te zien behalve een ‘lichte verdikking’ op de pezen ed zagen er allemaal goed uit.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:59

Er zijn 2 verschillende kootringbandblessures.
De primaire, waarbij er echt een scheur in de kootringband zelf zit. Dit wordt erg dik en daardoor heel pijnlijk. Maar in een gunstig geval doen de pezen hier dus niet mee.

Daarnaast kan je irritatie in dit gebied hebben, daardoor schuren de pezen langs de kootringband en komen een soort knel te zitten. In dit geval is een operatie om de kootringband door te snijden een optie. Dan krijgen de pezen meer ruimte en kan de irritatie genezen.

De prognose voor een primaire kootringband is goed, duurt wel lang, je bent zo een half jaar zoet. De secundaire is lastiger, ook de revalidatie na doorsnijden is lang.

Mijn vorige paard heeft een primaire kootringband blessure gehad, zij had PPID en slechte doorbloeding van de benen, toch is het redelijk goed en snel genezen en had ze er na een paar maanden geen last meer van.