Onrust weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lianne007

Onrust weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:35

Ik heb een oudere Fries in de kudde op het land staan deze zomer. Regelmatig gaan ze tussendoor een nachtje naar binnen.
Vanavond viel me op dat hij erg onrustig rondjes aan het lopen was midden in het weiland. Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Hij wou ook niet bij me komen toen ik hem riep. Loopt zo langs me heen.
Ik heb zijn vliegen kap af gedaan voor beter zicht . Ik kon zo niks aan hem ontdekken.
Wat zal dit zijn? Ze hebben gras en water .
Dementie of ergens van geschrokken / steek muggen ? Omdat hij niet langs de draden loopt hem eerst laten staan. Ik kijk straks weer.
Of toch in het systeem dat ze worden opgehaald, dan zou hij wel naar mij toe komen
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 26-08-24 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xPearl

Re: Onrust weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:38

Ik ken een paard wat rondjes door de wei gaat lopen als hij koliek heeft. Niet rollen, bijten/trappen naar zijn buik etc maar gewoon nonstop rondjes lopen. Normaal de grootste knuffel maar tijdens koliek loopt hij ook langs je heen..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:39

xPearl schreef:
Ik ken een paard wat rondjes door de wei gaat lopen als hij koliek heeft. Niet rollen, bijten/trappen naar zijn buik etc maar gewoon nonstop rondjes lopen. Normaal de grootste knuffel maar tijdens koliek loopt hij ook langs je heen..

Ik heb hier ook aan gedacht , was niet bezweet of iets dergelijks, ik hou hem goed in de gaten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:41

Welke regio? Zijn er ook wolven in dat gebied?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:44

Mijn oude paard zag destijds ook nog erg weinig en durfde niet te gaan liggen in de kudde. Er liep een merrie bij, waar ze het niet mee kon vinden. We hebben er toen een draad tussen gezet, zo stond ze apart, maar toch samen en toen ging ze liggen en nam ze haar rust. In de groep was ze juist dan onrustig, omdat ze wilde liggen, maar niet durfde.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:48

senna21 schreef:

Oost Groningen, hier weinig tot geen meldingen. Ik hou de wolven Whatsap groep in de gaten .
Ik dacht hier ook aan naast koliek, ik vind hem te druk voor koliek .
Geschrokken en iets gezien . Loopt steeds wat zelfde rondjes .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:50

Wintu schreef:
Mijn oude paard zag destijds ook nog erg weinig en durfde niet te gaan liggen in de kudde. Er liep een merrie bij, waar ze het niet mee kon vinden. We hebben er toen een draad tussen gezet, zo stond ze apart, maar toch samen en toen ging ze liggen en nam ze haar rust. In de groep was ze juist dan onrustig, omdat ze wilde liggen, maar niet durfde.

Hij staat in z’n vaste clubje , hier niet echt last van. Z’n maatje staat rustig te eten .
Een andere club hebben we ook naast elkaar met een draad er tussen, dit zijn een paar ruinen die elkaar wel eens klieren. Zo komen ze ook beter tor rust

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:50

Bij ons doen sommige paarden dat als er horzels vliegen, die grote insecten die eitjes aan de benen kleven.
Daar is het nu echt de tijd van het jaar weer voor.

Heb er al meerdere paarden flink voor aan het rondjes rennen gezien, waar andere paarden het geen zak interesseert en ze die eitjes gewoon laten leggen.
Ze maken een indringend zoemend geluid en hier kunnen sommige paarden echt ontzettend geïrriteerd van raken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:56

Mijn oude merrie van 31 loopt elke avond rondjes.
Echt rondje na rondje, hele kilometers.
Komt bij haar echt van de vliegen.
Lekker laten gaan. Goed voeren
Ik maak me er niet druk om eigenlijk …die extra beweging is goed voor haar :j

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 21:59

Marije_jiplover schreef:
Bij ons doen sommige paarden dat als er horzels vliegen, die grote insecten die eitjes aan de benen kleven.
Daar is het nu echt de tijd van het jaar weer voor.

Heb er al meerdere paarden flink voor aan het rondjes rennen gezien, waar andere paarden het geen zak interesseert en ze die eitjes gewoon laten leggen.
Ze maken een indringend zoemend geluid en hier kunnen sommige paarden echt ontzettend geïrriteerd van raken.

Dat zou het ook kunnen zijn ,die vliegen ook nog rond een uur of 20.00 rond?

Ik word er zelf ook wel gestresst van, onze schapen en geiten met blauwtong op stal en nu zag ik onze Fries dit gedrag vertonen wat ik niet ken.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 22:01

ellepel schreef:
Mijn oude merrie van 31 loopt elke avond rondjes.
Echt rondje na rondje, hele kilometers.
Komt bij haar echt van de vliegen.
Lekker laten gaan. Goed voeren
Ik maak me er niet druk om eigenlijk …die extra beweging is goed voor haar :j

Ik hoop dat het hier net zo is. Ik ken dit gedrag niet van hem. Dat ik me zorgen maak komt ook een beetje dat we op dit moment veel zieke dieren op stal hebben door blauwtong. De dierenarts is hier af en aan. Dan komt alles in 1 x

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:07

Hier ook onrust soms savonds, na zonsondergang. Eentje loopt rustig maar echt lang rondjes. De andere gaat er bij rennen. Beide lijkt de oorzaak vliegjes. Toen ik d'r inpakte in een deken en insprayde savonds bleef ze wel rustiger.

Hopelijk is het ook zoiets bij die van jou :(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:09

Ja hou even in de gaten, ik heb bij haar momenteel ook steeds dat er een ruin steeds bij haar is en mee loopt.
Krijg wel eens bericht van stalgenootjes van hee jouw merrie loopt zoveel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:11

Lianne007 schreef:
senna21 schreef:

Oost Groningen, hier weinig tot geen meldingen. Ik hou de wolven Whatsap groep in de gaten .
Ik dacht hier ook aan naast koliek, ik vind hem te druk voor koliek .
Geschrokken en iets gezien . Loopt steeds wat zelfde rondjes .

Oost Groningen?
Geloof mij maar, aan de Duitse kant zitten meer dan genoeg wolven -O-
Aschendorf/lehe/neulehe/haren/kluse/wippingen/rhede-brual.
Dat zijn plaatsen die ik zo uit het hoofd weet...
Een getekend lijntje op de kaart gaat ze helaas niet tegen houden.
Maar zoals ik dit lees, klinkt dit niet als wolf.

Hoe groot/klein zijn de rondjes?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 22:26

hagelslag schreef:
Hoe groot/klein zijn de rondjes?

Een hele grote longeercirkel om mij heen zeg maar. Ik kan niks aan hem zien. Af en toe schudden met hoofd. Ik heb ze binnen gezet in de binnen bak voor vannacht . Dan kan ik ook beter zien of er gemest is of evt iets met de
Slokdarm oid.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-24 22:35

Vanavond wederom hetzelfde . Zelfs het rondje… hele dag aan grazen en extra hooi in t land liggen. Ik denk dat zijn interne wekkertje afgaat betreft ophalen / brok. Of vliegen, maar zie hem niet schudden en heeft kap op. Of gewoon aan de wandel , wat dement ofzo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:50

Rond de schemer is wel de tijd voor knutjes hè, en die zijn er genoeg.
Kan ook daarvan zijn.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 00:11

Ik denk ook aan knutjes, die komen in grote getalen in de schemering. Vliegendeken en vooral de buik bij de uiers goed in sprayen is zeker de moeite van het proberen waard.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-24 16:45

Kasmir schreef:
Ik denk ook aan knutjes, die komen in grote getalen in de schemering. Vliegendeken en vooral de buik bij de uiers goed in sprayen is zeker de moeite van het proberen waard.

Ik heb hem en mijn andere senior Friese merrie elke avond weer binnen gehaald. De rest van mijn paarden staat rustig dus ik denk dat hij wat gevoeliger is voor vliegjes. Ik doe de oudjes ook geen plezier meer met 24/7 land merk ik. Af en toe een nachtje maar niet meerdere achter elkaar.
Ze komen binnen ook echt aan rust toe; zijn bekaf als ze van het land komen. Alertheid op de oude dag vergt meer energie ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie