PPID check

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pareltjes

PPID check

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 12:17

Nu mijn oude paard ineens van PPID wordt verdacht maar er uit de bloedtesten niets bijzonders komt ( zeer goed bloedbeeld ) maar toch ineens aan de Pracend zou moeten, dacht ik, laat ik eens de Online PPID test doen…

Omdat mijn oude heer slechts een symptoom heeft had ik verwacht een laag risico uitslag te krijgen. Maar nee hij heeft een verhoogde kans. Dus was ik benieuwd als ik geen symptoom invulde wat dan het resultaat zou zijn.

Tja, bedroevend. Hoe gezond mijn paard volgens deze test ook is, hij heeft altijd een verhoogde kans op PPID. Hoe jong hij ook is, no matter wat je invult je paard heeft volgens deze test ALTIJD een VERHOOGDE KANS op PPID.

Wat mij betreft misleiding en kan deze test zo de prullenbak in.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:48

Toch blijft het een gemene ziekte die echt heel sluipend er in komt. Ik zie wel eens vaker mensen die zeggen 'ik zie niks aan mijn paard' en dan zijn er tóch echt symptomen.

Ik had een sportpaard van een jaar of 10 die het kreeg, het was vreselijk om de aftakeling te zien, een hoop symptomen worden altijd aan het ouder worden toegekend, maar dat is dan toch door de PPID.

Dus inderdaad altijd blijven nadenken en niet zomaar van zo'n test uitgaan, maar ook niet te makkelijk denken hij heeft het toch niet.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:57

Heb je een normale bloedtest gedaan of echt een labonderzoek naar de ACTH waarde?

Bij PPID kun je een prima bloedbeeld hebben én een sterk verhoogde ACTH waarde.

Op zich hoeft die test ook de prullenbak niet in want het feit dat het paard ouder is maakt inderdaad de kans op PPID al groter. Ook zonder klinische symptomen. Pin me niet vast op het exacte getal maar in mijn info boekje over PPID die bij de Prascend zat stond dat er naar schatting iets van 1 op de 4 oudere paarden PPID heeft, maar dat veel eigenaren het niet herkennen of laten testen en de aantallen daarom lager liggen. Maar als het echt (ongeveer) 1 op de 4 zou zijn dan is het niet gek dat zo'n online indicatie al verhoogde kans aangeeft op alleen de leeftijd.

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 12:58

Over wat voor online test heb je het? Je kan zoiets helemaal niet online testen.
Elk ouder paard heeft een "verhoogde kans" maar dat is puur theoretisch. Dus gelogen is het zeker niet, maar je hebt er ook niks aan verder.

En hoezo moet een paard met goede bloeduitslag (en dan neem ik idd aan dat je het over ACTH waarde hebt) aan de prascend?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 13:01

Waar het omgaat is dat deze test als enige uitslag verhoogde kans geeft. Er is dus geen negatief antwoord mogelijk. Ook niet als je een gezond jong paard ingeeft.
Het is gewoon een zeer misleidende test en dat vind een kwalijke zaak.
Mensen worden op stang gejaagd ook als daar geen enkele reden voor is.
De commercie druipt er vanaf en dat is niet erg mits de test “ transparant “ zou zijn en eerlijk .
Je hoeft deze test helemaal niet te doen ze kunnen ook op de pagina schrijven: ieder paard heeft vanaf zijn geboorte een verhoogde kans op PPID.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 13:04

manzano schreef:
Over wat voor online test heb je het? Je kan zoiets helemaal niet online testen.
Elk ouder paard heeft een "verhoogde kans" maar dat is puur theoretisch. Dus gelogen is het zeker niet, maar je hebt er ook niks aan verder.

En hoezo moet een paard met goede bloeduitslag (en dan neem ik idd aan dat je het over ACTH waarde hebt) aan de prascend?

Op basis van klinische conclusies (langere haren als enige en leeftijd ) verder geen symptomen.
Ja ieder ouder paard heeft een verhoogde kans.
Maar uit deze test dus ook ieder jong paard.
Omdat het in een testvorm is gegoten lijkt het voor mensen een “ persoonlijke diagnose “ voor hun paard. En dat vind ik uiterst kwalijk.

manzano

Re: PPID check

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:05

Maar over welke test heb je het uberhaupt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:08

Online PPID test? Nog nooit van gehoord. Welke website heb je het over?

Naar mijn weten is het meten van de ACTH waarde in het bloed de enige betrouwbare testmethode. Als je die test hebt gedaan en die is negatief, waarom dan nog verder zoeken? Of heeft je paard onverklaarbare sympthomen passend bij PPID?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:09

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:30

Als je daar alles nee in vult staat er nadrukkelijk dat het paard waarschijnlijk geen PPID heeft. Volgens mij zijn er wel meer van dit soort testjes. En ze zijn prima om eigenaren meer bewust te maken van PPID en de symptomen en om je te helpen inschatten of je de dierenarts ervoor moet laten komen.

Maar ik ben nu wel heel benieuwd: Is er een ACTH test gedaan en wat was daar de waarde van?

With The Rider In Mind - Voor ruiters, paardeneigenaren en hippisch ondernemers die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug willen vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:40

Tip, in deze periode hebben veel paarden een verhoogde ACTH waarde. Ook paarden die geen PPID hebben. Helaas lijkt dat de/een reden te zijn dat de lab testen nu worden vergoed door de fabrikanten van pergolide/ prascend.
bij paarden die geen PPID hebben kan dus nu door de overgangstijd naar de herfst de waarde verhoogd zijn. Laat je dan nogmaals over een maand of 3 testen dan is de waarde weer binnen de normaalwaardes gezakt.

edit :
Ik heb hierover ooit een artikel gepost van een onderzoek in amerika bij een kudde van 39 paarden met gemengde leeftijd. Die werden vervolgens een aantal jaren gevolgd en getest. In 1 jaar waren er iets van 35 paarden met een verhoogde waarde in september. Om vervolgens 3 maanden later allemaal ( of op paar na ) weer normaal te testen. Helaas kan ik dat onderzoek nergens meer vinden.

edit 2; ook bij mijn paard bleek dat destijds het geval.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:46

Je weet pas écht wat bij een bloed afname door de dierenarts, daarbij ga je nu straks de verhoogde risico periode in.
Je kunt beter in laag risico periode bloed afnemen en dan in de risico periode, en dat elk jaar..... dan weet je pas wat de waardes van jouw paard zijn.
Andere testen hebben in mijn ogen echt geen zin.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 13:49

Celebi schreef:
Als je daar alles nee in vult staat er nadrukkelijk dat het paard waarschijnlijk geen PPID heeft. Volgens mij zijn er wel meer van dit soort testjes. En ze zijn prima om eigenaren meer bewust te maken van PPID en de symptomen en om je te helpen inschatten of je de dierenarts ervoor moet laten komen.

Maar ik ben nu wel heel benieuwd: Is er een ACTH test gedaan en wat was daar de waarde van?

Zelfs met een paard boven de 15 en nog iets op "ja" kom op op "waarschijnlijk niet" uit. Daarom vroeg ik me af welke test het was en wat de bron was.
Een "heb ik een ziekte-test" in de Viva neemt ook niemand serieus lijkt me.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie