paard met buikwond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jacomijn1

paard met buikwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-24 16:30

Ik heb een 22 jarig paard, die jeuk had tussen zijn benen en heeft bij het schuren zijn buik heel lelijk opengehaald aan een houten weidepaaltje waar hij met zijn litteken van de castratie is blijven hangen aan een door de zon gespleten bovenkant van de paal. Daar is hij blijven haken en heeft zichzelf losgetrokken.
Dat is nu bijna 3 weken geleden. Dierenarts er direct bij en moest naar de kliniek waar ze hem gehecht hebben.
Wel een wond van circa 15 cm lang, heel rafelig.Dus achter zijn koker.
10 dagen op de kliniek met AB kuur en nog meer medicatie.
Toen nog 5 dagen in de box en afgelopen maandag de paddock weer in.

Alles verliept tnt goed, behalve dan dat er een nog een klein beetje pus uit een gaatje kwam.

Nu vond ik hem vanochtend met weer de boel open, voor de helft en dik en opgezet. Na overleg met Emmeloord weer ab kuur en ik spoel de wond iedere dag schoon.

Ik ben er best van geschrokken allemaal, het is mijn maatje al 14 jaar en we zijn erg aan elkaar gehecht.
Ik wil m nog lang niet kwijt.
Heeft iemand ervaring met buikwonden die zijn gaan ontsteken en het proces van geneznig?
Het is ook best een diepe wond, maar die huid is ook vrij dun.
Ik heb wat geruststelling nodig . Mijn DA zegt dat het nu van binnen uit moet genezen.
Tips zijn ook welkom.

Little_Gift

Re: paard met buikwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:17

Hoe kan hij met zijn lijf over een houten paal komen?
Of was dat dan zo'n laag paaltje?

Heb nog nooit gehoord dat een houten paal splijt door de zon, wel door er klappen op te geven om het de grond in te krijgen...

Ik denk dat je inderdaad van je DA uit moet gaan, de wonde dient van binnenuit te genezen en dat gaat eigenlijk verbazingwekkend vlug en goed hoor...
Er staan hier enorm veel voorbeelden op het forum van gigantische en desastreuze wonden die niet gehecht konden worden of telkens weer opensprongen en die toen vanzelf netjes dichtgroeiden en amper nog te zien waren na genezing.

Ik weet niet of het kan in zo'n wonde als bij die van jou maar honingzalf is altijd heel goed om de wondherstelling te versnellen...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:22

Heel veel geduld hebben en inderdaad goed schoonhouden. Ik zou aan de praktijk vragen of je eventueel honingzalf mag smeren. Dat was echt wonder spul toen mijn pony in zijn koot een diepe wonde had.

Little gift, hout splijt door weersinvloeden, dus onder andere zon icm met vochtig houd, of vochtig hout + vrieskou.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:23

denisesilver schreef:
Little gift, hout splijt door weersinvloeden, dus onder andere zon icm met vochtig houd, of vochtig hout + vrieskou.

Da's gek...
Heb hier nooit geen palen geweten die aan de bovenkant splijten.
Dat ze wegrotten ja, dat ze kapot gaan ja, dat ze week of broos worden ja, maar dat begint aan de onderkant, daar waar het vocht het meeste houvast heeft (stuk net boven en net onder de grond dus).

Maar goed, dit is eigenlijk best wel off topic besef ik.

Succes en beterschap met je paard, TS!

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-24 17:44

Mss zat de barst er ook al wel. Maar honing zalf is een fijne tip.
Volgende week komt er een warme week aan. Trekt die zalf niet juist de vliegen aan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 18:21

Ik heb niet gemerkt dat het vliegen aantrekt. Het is ook niet dat het naar honing ruikt oid. Ik vind het zelf altijd fijner om op die manier een wond af te dekken, zodat er geen vliegen direct bij kunnen. Maar dan kan je natuurlijk ter discussie stellen of het afsluiten van de wond een goed idee is, dus daarom eerst navraag doen.

Succes en sterkte in ieder geval!

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:41

Schoon houden en elke dag goed met honingzalf smeren.
En je paard verder goed in de gaten houden dat hij blijft eten, geen hoge koorts krijgt etc…

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie