tips om ruwvoer te voeren op de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

tips om ruwvoer te voeren op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 16:48

Hi,

het gaat steeds beter, maar mijn paard is wel eens onrustig op de trailer.
inmiddels ben ik er achter dat als ze eten heeft, ze rustig is.
als het eten op is, of ze kan er niet bij, dan begint ze te schrapen.
ik heb de touwen waar ze aan vast staat al wat langer gemaakt.

ik heb op dit moment voor korte ritten los kuil op de zadelkamer/voerbak
en lange ritten een hooinet vol en los kuil op de voerbak.

bij het hooinet krijgt ze niet alles er uit + dan voel ik de trailer soms heen en weer gaan.
bij het voer los op de voerbak ligt het soms halverwege de rit tussen haar benen (op de plaats van bestemming krijgt ze t dan weer op de voerbak voor de terugreis).

zijn er nog andere opties? ik dacht ik kan ook een net maken zodat het moeilijker van de voerbak af kan vallen. maar waar maak ik dat aan vast?
is het veilig om dat aan de stang (houder) te doen? ik moet er dan onderdoor om door het deurtje te komen (Wat prima is).
of hebben julie andere tips.

hieronder een foto van hoe de trailer is (1,5 paards) en de groene stippen waar ik het aan vast wil maken.

Afbeelding

SunnyHorse

Re: tips om ruwvoer te voeren op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:55

Hoelang duurt je rit?

Is een ruwvoer van Hartog misschien handig? Grasmachine/ luzerne mix etc. Gooi je los in je voerbak, doen ze vaak ook vrij lang mee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:02

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:16

Ik heb het hooinet schuingespannen in de trailer, met twee vastmaak punten, waardoor het dus veel stabieler hangt. Volgens mij zit er ééntje ook aan de stanghouder, maar dat zou ik even moeten checken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:02

Ik heb een hooizak op mijn zadelkamer liggen, die vast zit in de punt en ik heb aan 1 hoek aan de onderkant een touwtje gemaakt en bevestigd aan de ring waar het halstertouw ook aan vastzit.
Daarmee ligt de hooizak stabiel op de zadelkamer en kan hij overal goed bij en zo'n zak heeftie ook niet in 1x leeg.
Het is dat hij uit een hooinet eten niet graag doet, anders had ik precies hetzelfde met een hooinet gedaan. Maar omdat hij daaruit slecht eet en ik graag wil dat hij onderweg lekker op zijn gemak gaat staan eten, een hooizak gekocht en dat werkt wel.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 19:42

Gewoon een groot hooinet vullen en stevig vastmaken zodat deze niet kan gaan slingeren? Die leg ik in de voerbak maar zit dan aan het dak en de tralies van de ramen bevestigd. Met mazen groot genoeg dat het geen trek wedstrijdje wordt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 20:33

Net met grote mazen en dan boven en onderkant vastmaken. Ik maakte hem vast aan de tralies van het raampje.
En misschien een dooddoener, maar tandarts al geweest?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 22:59

bedankt voor de tips.
ik heb het hooinet ook goed vast, maar denk inderdaad dat de mazen te klein zijn. ze eet prima, maar wordt sjachie als ze geen eten meer heeft.

zo'n zak heb ik via temu eens bestel, maar die vorm krijg ik er niet in of zo. ik zal van t weekend even prutsen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:59

Ik heb mazen van een centimeter of 5 geloof ik. Geeft wel veel geknoei, maar ik stop er gewoon voldoende in.

En je paard laten wennen aan een hooinet in stal of tijdens het poetsen? Dat er minder frustratie ontstaat. Zou het in ieder geval niet los meer gooien als alles tussen de benen terecht komt. Dat geeft nog meer frustratie denk ik en het is ook nog eens glad op de bodem.