Welk voer om een pittiger paard te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkiwoody

Welk voer om een pittiger paard te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 14:41

Goedemiddag,
Ik open deze topic betreft mijn paard.
We zijn inmiddels fanatiek bezig en rijden 5/6 dagen in de week.
Van zichzelf is het een wat traag paard, maar merk momenteel toch dat ik wat "pit" mis.

Hierdoor was ik een beetje aan het kijk voor extra voer (snelle energie) wat ik kan voeren bijvoorbeeld voor een wedstrijd.

Ik kwam een beetje uit op Pavo triple P of pavo performance.
Hij is eens eerder spierbevangen geweest dus ben hierdoor wel voorzichtig met zetmeel etc. Daarom gaat het ook om voer om extra toe te kunnen voegen en niet dagelijks op te staan.

Heeft er iemand ervaringen of tips? En dan ben ik ook wel benieuwd wanneer t voer gaat "werken" hier kan ik namelijk niks over vinden.

Groetjes!

Poekkie

Re: Welk voer om een pittiger paard te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:03

Hier zelfde probleem… mijn dierenarts adviseerde pavo ease en excell, 2 scheppen per dag. Eig weinig verschil gemerkt, zat hem toch vooral mentaal in de trainingen bij mijn paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:12

Als je advies vraagt omdat je wat wil veranderen aan het voer, is het handig om meer informatie te geven over het huidige management, dus huisvesting, huidige rantsoen en hoeveelheid en intensiteit van de arbeid.

Vaak is (nog meer) krachtvoer toevoegen niet de oplossing, maar zou je moeten kijken naar wat je nu geeft en of je dat zou kunnen vervangen door iets wat misschien wat meer "pittige" energie oplevert.

Wellicht heb je ook nog iets aan de informatie die in dit topic wordt gedeeld: [PW] Pavo triple P vs Cavalor Superforce

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:06

Of het zit toch in de training. Mijn paard is ook erg lui en nodigt uit tot blijven drijven. En dat doe je dan toch al heel snel toch. Er zijn mensen die haar eenvoudig aan de zweep rijden en niet aan het been. Je moet bij mijn paard heel consequent zijn wil je haar actief krijgen en houden. Ander voer, nee, dat maakt niets uit.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:44

Die van mij mistte ook soms wat energie en kreeg alleen een balancer en ruwvoer. Sinds een week ongeveer heb ik Linamix van Equifirst toegevoegd (500 gr/dag) en ik zie wel echt verbetering! Merk echt een verschil qua conditie en het werk langer volhouden. :)

Ufurio4eJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:04

Je kunt ook kijken of je minder vaak in de week kunt gaan rijden om toch je doel te bereiken.
En wellicht afwisseling toevoegen.
Hoe ziet je trainingsprogramma eruit in de week?

Syzygy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:06

Bij mijn wat trage paard heeft Naf EnerG heel goed gewerkt! Werd ineens echt een super voorwaarts, fijn paard!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:42

Ik denk dat 5 a 6 dagen rijden veel te veel is. Hij ziet je alweer aankomen...
Het mentale stukje van de training, het trainingsschema en het doel, met een kritische blik daarop, het enthousiasme terugbrengen bij het paard lijkt me beter dan een quick fix met voer.
Bovendien is dan de rustdag en het verleden van spierbevangen voldoende aanwijzing dat je een risico neemt met energierijker voer wat niet past bij zijn metabolisme/spijsvertering.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:47

Is hij ook traag of reageert hij zo omdat jezelf te veel doet?
Meestal gaan mensen die vinden dat hun paard te traag is zelf meer duwen met als gevolg een nog minder scherp paard.

Het is vaak de kunst heel scherp te zijn op je eigen hulpen dan word het paard dat ook.

En geef je hem afwisseling in het rijden?
Want ook dat maakt vaak enorm veel verschil.

Daarnaast hoe hou je hem nu?
Hoe staat hij gestald, krijgt hij gras, wat voor krachtvoer enz.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:53

wij voeren Havens Green Vet bij.
Geen idee hoe die met zetmeel zit, maar bij een beetje onvoorzichtig voeren veranderd mijn koele tinker in een woeste arabier. :+ (qua gedrag dan, niet kwa uiterlijk O:) )

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 11:58

en hoe ziet die 5a6 dagen training eruit? 6 dagen flink aan t werk is anders dan 2 dagen heel hard werken en 4 wat minder..
Ook paarden moeten herstellen na een training.. Daar doe je met voer niet zoveel aan..

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:03

Sabbientje schreef:
Geen idee hoe die met zetmeel zit, maar bij een beetje onvoorzichtig voeren veranderd mijn koele tinker in een woeste arabier. :+ (qua gedrag dan, niet kwa uiterlijk O:) )

Haha, dat heeft onze Freiberger als ze spanning opbouwt. Staart recht omhoog, neusvleugels wijd en rengalop. Dat gooit ze haar 'innerlijke Arabier' eruit (hilarisch als mensen dan vragen of ze echt een kruising Arabier is _/-\o_ ).

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:35

Wij hebben zelf goede ervaringen met florian horsefood slow fit.
Wel extra uithoudingsvermogen maar niet extra kijkerig (vonden wij heel belangrijk).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:42

Vroeger gaven ze haver bij om ze wat vlugger te krijgen.