Mechanisch hoefbevangen? Met hoefbeenkanteling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lkfbsm

Mechanisch hoefbevangen? Met hoefbeenkanteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 13:34

Hoi, ik moet even van me afschrijven, bij deze. Lang verhaal .

Voor ik mijn verhaal typ, er is tot nu toe contact met dierenarts(en) en veel met de hoefsmid.

Sinds een aantal weken loopt mijn lieve haflinger niet goed.
Vorig jaar is er een peesblessur aan haar rechtervoorbeen geconstateerd, die niet meer te herstellen is. Alleen aan de longe op de linkerhand liep ze nihil onregelmatig, de arts uit de kliniek had het over muggenziften, maar met dit in het hoofd zouden we kijken of rustige buitenritjes te doen waren. Dat ging goed, maar alsnog erg voorzichtig geweest. Ik durfde haar niet teveel beweging te geven.
Ze heeft op een speciaal ijzer gestaan in de periode van de onderzoeken naar haar pees. Uiteindelijk afgesproken met de hoefsmid, we halen ze er af. Want vw dat ze het werk wat we toen deden niet meer mogelijk is, proberen we zonder ijzers.
Gelijk liep ze moeilijk. Conclusie, dunne zool, gevoelige zool, ze kan niet zonder. Dunne zool heeft ze al een hele poos.
In mei, juni trapte ze tot 3x toe de ijzers af. 2x rechtsvoor en 1x linksvoor. Elke keer als het ijzer er af was en er weer opnieuw onder werd gezet liep ze een week niet goed. De hoefsmid gaf aan, ze moet wennen. Daarna liep ze ook weer prima.

Totdat... linksvoor er af was en ze steeds vaker kreupel liep op linksvoor. Hoefsmid weer gebeld, we doen plakijzers eronder. De hoeven waren naar mijn mening aangetast door de nagels, dus heb ik speciaal naar plakijzers gevraagd en de smid stemde er mee in. Dit was begin juli. Even redelijk gelopen, maar snel weer kreupel op lv.

Ondertussen een paar keer contact gehad met de dierenarts ( 2 verschillende) en hoefsmid. Beide gaven aan, niet bevangen, niks te zien aan de hoeven. Ook niet toen ze de plakijzers onder kreeg. Advies, ze moet afvallen en geef maar pijnstilling wanneer ze niet vlot loopt. Mijn twijfel nog steeds, is ze niet bevangen? Want dat is ze in het verleden ook geweest.
Begin juli ook naar de paardenkliniek geweest. Ook het advies, ze moet afvallen. En getest op EMS want ik was al bezig met haar af te laten vallen. Vonden haar niet bevangen.
Negatief getest op EMS, gelukkig dacht ik toen.

Halverwege juli begon ze blijvend kreupel te lopen aan haar linkervoet. Vaste dierenarts erbij, die gaf aan, kijk het nog even aan. Het kan een zweer zijn. Want links reageerde ze heftig op het knijpen met de tang en rechts niet. Novacam gehaald om het wat prettiger te maken. Toch vertrouwde ik het niet en gelijk een afspraak gemaakt weer bij de kliniek.
1,5 later kon ik terecht, foto's gemaakt van beide voorvoet, en ja hoor, hoefbeenkanteling. Redelijk zware ook, aan haar linkervoorhoef. Met hoefbeenverzakking erbij. Ook rondom haar pees zit vocht. Rechts voor niet, maar was wel aan een verzakking licht aan de gang, geen kanteling. Mijn hart stond even stil. Bevangen had ik rekening mee gehouden, mijn gevoel was dat al een poosje, maar een kanteling niet. Wat voelde ik me ontzettend stom en schuldig. Nog steeds.
Inflacam en aspirine mee gekregen. Hoefsmid was erbij en gaf aan dat de plakijzers op dat moment het beste was waar ze op kon staan.
Ze heeft nog een halve week op lv kreupel gelopen, nu op linksvoor redelijk oké. Met pijnstilling loopt ze goed, zonder zie je nog een kleine onregelmatigheid. Maar zonder pijnstilling zie je ook stijfheid.
Prognose is niet goed. Gevraagd ook wat het beste is om te doen, inslapen of niet. Hoefsmid geeft aan haar pijnvrij te willen gaan krijgen, maar dat het wel realistisch moet blijven. En hoewel ik haar uiteraard helemaal niet kan missen, het is echt zo'n lieve haflinger en ik er niet aan moet denken om haar te missen, maar vind ik uiteraard ook dat het realistisch moet blijven.

Ze is echt een rauwdouwer, ze ligt overdag niet, snachts wel. Is op de meeste dagen nog flink aanwezig en oogt op de meeste dagen blij. Beweegt redelijk veel van zichzelf. Maar loopt ze haar pijn dan voorbij?

Als ik lees dat de meeste paarden niet meer willen lopen, weinig lopen en veel liggen, beweegt zij nog best veel. Ze heeft een klein stukje paddock zodat ze niet teveel beweegt. Staat niet op het gras. Heb nu ook ander hooi. Laag in suiker.
Het hooi wat ze eerst kreeg heb ik laten analyseren. Veel(!) te hoog in suikers.

Ik denk een combinatie van overbelasting van haar pees op rv, te weinig beweging door de peesblessure, veel suikers en te laat wat aan het management hebben gedaan we nu in deze positie zitten...
Voel me ontzettend schuldig dat ik het zover heb laten komen en baal dat ik niet eerder harder aan de bel heb getrokken.

Nu dus aan de aspirine, pijnstilling wanneer ik denk dat ze dat nodig heeft en hooi laag in suikers. 5,5kg hooi en stro, dus echt afvallen, met medicatie. Morgen de smid bellen want haar plakijzers laat los.

Ik vind het een erg lastige situatie vandaar ook dit hele verhaal. Kan me er soms enorm rot onder voelen.
Heb me al veel ingelezen. Boek van Remco Sikkel gekocht.
Kom veel succes verhalen op internet tegen wat me hoop geeft, maar ook de andere kant waarbij ook aangegeven wordt gelijk in te laten slapen.
En vind dat ik teveel ben mee gegaan in het advies van de deskundige.

Ik ben benieuwd of meer dit hebben mee gemaakt en wat jullie toen gedaan hebben.

Elisa2

Re: Mechanisch hoefbevangen? Met hoefbeenkanteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:22

Voel je aub niet schuldig, de artsen zeiden dat ze niet bevangen was ondanks dat jouw gevoel dat wel zei. Het is logisch dat je op hun af gaat.

Ik heb goede ervaringen gezien met natuurlijk bekappen om de stand van de zool/ hoef aan te passen aan de kanteling van het hoefbeen. (ookal was ik in eerste instantie sceptisch)
Het hoeft nog geen einde verhaal te zijn in ieder geval. Kijk wat je kunt doen en als niks meer werkt is het vroeg genoeg.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:14

Als je het boek van Remco hebt gelezen dan weet je eigenlijk wel dat wat een hoefsmid 'kanteling' noemt, niet correct is. Het duurt een jaar voordat bij bevangenheid de hele hoefcapsule weer met stevige lamellen is uitgegroeid, en dan zonder terugval door (toch weer) op de wei te zetten of te rijk (ruw)voer en te weinig beweging.
Hoe oud is je haf? Getest op PPID? Is IR ook getest?
Wat een ijzer doet bij peesblessures en dunne zolen weet je ook na lezen van het boek.
Als bevangeheid recent de oorzaak is, dan zou ik een goede bekapper zoeken, hoefschoenen aanschaffen en regelmatig de hoeven bijwerken (laten), niet meer op gras laten en zodra het paard regelmatig loopt een pensioenstal of Paddock Paradise opzoeken. Met hoefschoenen zullen rustige buitenritjes wellicht nog wel kunnen.
Soberder hooi, dus laag in suikers en energie helpen met afvallen.

NibbitLotus

Re: Mechanisch hoefbevangen? Met hoefbeenkanteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:23

Je verhaal komt behoorlijk overeen met dat van mijn merrie.
Ook bestempeld als niet bevangen en 8 weken later zat het hoefbeen al bijna door de zolen heen. Eerste foto’s niks te zien en 8 weken later dus helemaal mis.

Mijn merrie is inmiddels ingeslapen vanwege complicaties. Ik heb haar onder behandeling gehad bij Feuth in Brabant. Ik weet niet hoe ver weg dit is voor jou maar hij is echt heel goed en behulpzaam.

Feuth zei ook dat bevangenheid zo ontiegelijk veel oorzaken kan hebben, maar dat er nog te vaak aan het gras gedacht wordt. Hij heeft bijvoorbeeld ook paarden gehad die kanteling hadden door stress of trauma van buitenaf.

Voel je inderdaad niet schuldig. Je doet je best voor je paard. Hopelijk kan je iets vinden wat werkt voor je paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:27

Lindsey heeft het al aardig opgenoemd.
Ook 'thuis' kun je gerust hoefschoenen om laten als ze er duidelijk baat bij heeft. Persoonlijk heb ik hoefschoenen met harde zolen (Easy Boots) en daar een dik vilten (1 cm) zooltje in gedaan voor de demping.
Verder is pijnstilling natuurlijk prettig, maar ook een aanslag op de lever en als die niet genoeg werkt is hoefbevangenheid júist iets wat om de hoek loert.

Ik heb járen een HB'er gehad (met 12 jr oud gekocht), die heb ik 'buiten' gereden tot haar 25e en ze is uiteindelijk 34 geworden.