Hoe supplementen voeren aan te dik paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Op_zoek

Hoe supplementen voeren aan te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 17:36

Hoi,
Ik heb een paard dat (snel) te dik is, waardoor ik haar liever geen krachtvoer geef. Qua energie heeft ze het ook niet nodig en ik voer een balancer voor vitamines/mineralen.
Tijdens de voerrondes van stal wil ik haar wel graag iets geven waar ze even mee bezig is, zodat ze het idee heeft dat ze ook iets krijgt. Daarnaast wil ik haar supplementen voeren waardoor het ook fijn is om iets te hebben waar dit doorheen kan.
Tot nu toe raakt ze echter steeds snel uitgekeken op de dingen die ik voor haar uitzoek. Heb al twee soorten Luzerne gehad en nu Fibermix van Vitalstyle. Iedere keer valt de eerste verpakking in de smaak, maar zakt het enthousiasme daarna.
Hebben jullie nog tips? Het is dus wel de bedoeling dat er zo min mogelijk suiker/zetmeel in zit.

Kincses

Re: Hoe supplementen voeren aan te dik paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:39

Mijn merrie met overgewicht krijgt een beetje vitalbix nutrimash zodat ze haar supplementen wel goed opeet. Zit echt heel weinig suiker en zetmeel in! Ook is het met koud water te maken en binnen vijf minuten. :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:51

Is Pavo Inshape wat voor je? Is dieetbrok. Als je daar een handje voor het idee van geeft zal dat weinig aanzetten denk ik. Daar is het immers op gemaakt. Hoeft ook niet aangemaakt te worden met water wat fijn is als de stal het moet geven.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:10

Ik zou denken als mijn paard zo kieskeurig was dat ie veel te veel te eten kreeg eigenlijk er moet niks bij maar eerder iets af.Wat misschien leuk is is een snijplank en daar iets opsmeren wat hij er af kan likken.Of een bal met de helft van zijn balancer brokjes erin.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 18:33

Bedankt voor de reacties!

Kincses schreef:
Mijn merrie met overgewicht krijgt een beetje vitalbix nutrimash zodat ze haar supplementen wel goed opeet. Zit echt heel weinig suiker en zetmeel in! Ook is het met koud water te maken en binnen vijf minuten. :)

Tijdens de voerrondes van stal moet het iets zijn dat in bakje klaargezet kan worden. Ik zal de nutrimash wel onthouden voor als het niet lukt om iets in die bakjes te stoppen waarmee ze haar supplementen gegarandeerd eet. Dan zou ik ze zelf nog kunnen geven als ik op stal ben. Maar het liefste zou ik ze gewoon in die voerbakjes erbij doen.

Celebi schreef:
Is Pavo Inshape wat voor je? Is dieetbrok. Als je daar een handje voor het idee van geeft zal dat weinig aanzetten denk ik. Daar is het immers op gemaakt. Hoeft ook niet aangemaakt te worden met water wat fijn is als de stal het moet geven.

Deze gaat op mijn lijstje om te bekijken/uit te testen.

office schreef:
Ik zou denken als mijn paard zo kieskeurig was dat ie veel te veel te eten kreeg eigenlijk er moet niks bij maar eerder iets af.Wat misschien leuk is is een snijplank en daar iets opsmeren wat hij er af kan likken.Of een bal met de helft van zijn balancer brokjes erin.

Ze wordt onrustig als alle paarden gevoerd worden en zij wordt overgeslagen. Daarom wil ik haar ook iets geven op die momenten. Moet ik bakje klaargezet kunnen worden, want wordt door stal gegeven. Ze krijgt nu alleen ruwvoer en die balancer, dus heel veel kan er niet af. Alleen minder hooi geven zou een optie zijn, maar om nou honger te kweken om er supplementen in te krijgen… Hoop toch iets smakelijks te vinden waar weinig in zit. De brokken/muesli’s/slobbers die voorbijkomen voor de andere paarden op stal wil ze allemaal wel, hoor. Ze is dus alleen kieskeurig bij de ‘gezonde’ dingen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:34

Ik had altijd subli dieetmix daarvoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:44

Pavo inShape, Marstall Vito, Agrobs grünhafer, Agrobs leichtgenuss worden hier door de kieskeurige eter goed gegeten gelukkig. Allen graanvrij en geschikt voor paarden die snel dik worden.

Heb je nu de Fibermix van Vitalbix of de Soft & Fibre van Vitalstyle?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:54

Paar handjes zemelen? Zit niet veel voedingswaarde in, omdat je het nat voert makkelijk te mixen met supplementen, niet duur en de meeste paarden vinden het heel erg lekker. Maar dus wel nat dus misschien niet ideaal in bakjes door stal te geven.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:09

Ik maak een mini-beetje slobber en voeg daar supplementen of medicatie aan toe.
Zo'n klein beetje kan vaak geen kwaad en is met name handig als je poeders moet geven.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:11

Ik gebruik bij het clickeren en bij het voeren van supplementen metazoa digestfit. Ik gebruik de 100% esparcette, zit 5,6% suiker+zetmeel in. In de timothee versie zit wat meer geloof ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:22

...ik zorg dat mijn paard minstens 25 soorten plant per dag eet.

Een deel pluk ik zelf, een deel koop ik bij de drogist en dat gaat bij het muizehapje balancer dat ze krijgt.
(Wel rustig opbouwen of het paard het kruid lust en de combinatie bevalt. Hulst heb ik opgegeven.)
(Hier op stal ook bakjes die je klaar moet zetten.)

Mogelijk dat in de baaierd van smaken de supplementen gemakkelijk méé gaan.
(Of dat de kruiden de supplementen overbodig maken.)

Ivm dikte voer ik nadrukkelijk braam (zelf geplukt, groeit hier veel te veel) in het seizoen daslook uit eigen tuin, blauwe bes, duizendblad, herderstasje en mariadistel van de drogist. En ik strooi wat kaneelpoeder in de voerbak. (Kruiden die oa het opnemen van glucose in de bloedbaan vertragen en dus het dik zijn wat kunnen remmen.)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:08

Optiform, paarden hier vinden het stuk voor stuk erg smakelijk en ik mocht het zelfs vieren toen de pony hb was.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:10

Hier zou ook de keuze optiform zijn... fijn spul ook om iets doorheen te voeren.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 07:56

Bedankt weer voor alle reacties. Ik ga alle opties even op een rij zetten en wat dingen uitproberen.

Daihyo schreef:
Heb je nu de Fibermix van Vitalbix of de Soft & Fibre van Vitalstyle?

Oeps, zie dat ik twee dingen door elkaar heb gehaald. Ik heb nu de Fibermix van Vitalbix. De Soft & Fibre zou dus ook nog een optie zijn om uit te testen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:05

Die is smakelijker dan die van de Vitalbix :j

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:52

De slueslimix van vitalstyle is misschien ook nog een optie? Kan droog worden gevoerd en is dan gewoon muesli, en zit heel weinig in

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 19:38

Bedankt!
De Soft&Fibre en Slueslimix gaan ook op mijn lijstje :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:01

Ik weet niet welke regio je zit, maar ik heb momenteel de Soft & Fibre en Marstall Wiesen-Fasern open staan. En een zak Marstall Vito nog dicht, die gaat binnenkort open. Mocht je wat willen proberen, kun je gerust wat komen halen.

En ik wissel dus regelmatig tussen soorten om te voorkomen dat ze het laten staan. Dat zou je ook kunnen doen. Een zak van het een en dan weer wat anders.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:04

Mijn dikkie krijgt een schep leichtgenuss van agrobs als de rest wat extra krijgt