Stampen/‘roffelen’ acterbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Stampen/‘roffelen’ acterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 18:39

Mijn Fell (met sokken) stampt sinds een paar weken, tja, een soort roffelend (?), met zijn achterbeen.
Instructie zei ‘ah, er kriebelt wat’, maar hij doet het nu best regelmatig.
Dus echt heel snel stampen achter elkaar. Laatst toen ik zijn been optilde om zijn hoeven uit te krabben deed hij het ook (ik schrok me rot, ben een schijtebroek met achterbenen, ook al is de pony superlief, ik heb er toch een kijkje op). Ook tilt hij nu niet meer zo makkelijk dat achterbeen op.

Hij stampt dan niet met zijn hoef vlak op de grond, maar met zijn toon.

Iemand een idee?
(Mok, beestjes of gewoon een gekke nieuwe rariteit).

senna21

Re: Stampen/‘roffelen’ acterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:42

Mijt. Een veelvoorkomend probleem bij paarden met sokken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:44

Komt idd veel voor, maar ga er niet standaard van uit. Gebeurd te vaak dat er automatisch aangenomen wordt door een da dat wanneer het om een sokkenpaard gaat, dat het wel mijt zal zijn, terwijl dat niet perse hoeft.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:46

Wij staan met ons dier naast een Tinker met sokken.. af en toe is het gewoon sneu om te zien hoeveel jeuk zij heeft..

Idd behandelen tegen mijt, bokt kent hier een groot aantal topic's over..

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 19:04

Dank! Dan ga ik met sebacil aan de slag.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:07

Nienkje_H schreef:
Dank! Dan ga ik met sebacil aan de slag.

Wil je dat goed doen, dan het beste de sokken er af halen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:38

Wassen of met een spraybottle goed tussen de haren spuiten helemaal rondom mag met sokken aan, of lekker laten weken in een emmer water.
Pipetten voor grote honden tegen vlooien en teken werken ook prima.
1 pipet per been leegknijpen tussen de haren OP de huid, rondom het onderbeen.
Controleer ook de koten even op mok.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:08

Het kan zijn dat de nervus ischiadicus of femoralis klem zit vanwege een hoge spanning in zijn psoas spier in de onderrug (gebeurt vaak). Dat geeft het gevoel van beestjes die op de benen lopen en daar bijten of trappen ze vaak naar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:19

Mijn eerste gedachte is ook mijt. Zou dat behandelen en daarna even verder kijken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 20:37

Interessant Hutcherson! Inderdaad iets om rekening mee te houden.
Kan iig ook mijt\mok zijn inderdaad. Ikzelf knip de kootholtes kort, de sokken vallen er dan overheen zeg maar. Iets leuker voor het zicht, water glijd niet in de kootholtes en makkelijk te behandelen. Zou het dus wel even kort maken voordat je wast.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:56

Lindsey_99 schreef:
Wassen of met een spraybottle goed tussen de haren spuiten helemaal rondom mag met sokken aan, of lekker laten weken in een emmer water.
Pipetten voor grote honden tegen vlooien en teken werken ook prima.
1 pipet per been leegknijpen tussen de haren OP de huid, rondom het onderbeen.
Controleer ook de koten even op mok.

Dat krijg je helemaal tot op de huid? Is hier echt geen doen, maar goed, hier komen ook 2 aangestampte emmers met haar af per been. Als het haar er zo dik op zit, heb je een laag op de huid waar amper iets doorheen komt. Misschien dat je met dunnere sokken het aan kunt laten zitten. Hier echter altijd het advies gehad om voor het beste resultaat de sokken er af te halen.

Als je pipetten neemt, trouwens wel pipetten nemen die niet enkel tegen teken en vlooien werken, maar ook tegen mijten, stronghold bijvoorbeeld.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:08

Maar als TS bang is voor stampende achterbenen dan is het afscheren of knippen van de sokken best een lastige opgave.
En stel het paard hoort in keuringsstaat te blijven dan horen die sokken eraan te blijven als raskenmerk.

Wel zielig te lezen hoeveel jeuk en last paarden kunnen hebben. Net als de trekpaarden die ik laats in een weide zag staan die alleen maar moedeloos aan het stampen waren tegen onophoudelijke jeuk door rasp. Echt zulke gebarsten dikke huid op de benen, zo zielig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:08

Marigold schreef:
Maar als TS bang is voor stampende achterbenen dan is het afscheren of knippen van de sokken best een lastige opgave.
En stel het paard hoort in keuringsstaat te blijven dan horen die sokken eraan te blijven als raskenmerk.

Wel zielig te lezen hoeveel jeuk en last paarden kunnen hebben. Net als de trekpaarden die ik laats in een weide zag staan die alleen maar moedeloos aan het stampen waren tegen onophoudelijke jeuk door rasp. Echt zulke gebarsten dikke huid op de benen, zo zielig.

Als het dier zo ernstig staat te stampen dat TS er bang voor is, dan zou ik juist de sokken er af halen en max voor de behandeling gaan, de eerste maal heb ik laten sederen voor het scheren, niet voor het stampen, maar omdat meneer het scheerapparaat niet leuk vindt, dus dat zou een eventuele optie zijn. Als je bang bent voor achterbenen, dan lijkt me het een gepruts met sokken.

Stel dat het dier keuringen zou lopen, dan kan je het proberen zonder kortwieken, maar als dat niet afdoende werkt, ging hier er toch alles af, welzijn paard zou hier gaan voor de keuring.

Die van mij had ook rasp, met kloofjes, opgelost met Duo mok en eczeem, ik was super sceptisch, maar wat een wondermiddel!