Hoe sebacil gebruiken? (Tips/advies gevraagd)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Hoe sebacil gebruiken? (Tips/advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 18:27

Hoi,

Voor ik dit topic opende heb ik de zoekfunctie gebruikt maar vond mijn antwoord niet of het waren oude topics. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien dan uiteraard mijn excuses!

Ik verzorg nu enkele jaren een tinker, Knight. Zolang ik hem verzorg heeft hij problemen met mok en/of mijt. De eigenaresse behandeld hem regelmatig met sebacil en ik hou hem dan vast.

Nu is ze op vakantie en neem ik de zorg over. Z'n huid is echt vreselijk dus ik was z'n sokken 2x per week met betadine shampoo. Dit lijkt de boel echt al te verzachten. Eigenaresse heeft me gevraagd hem ook met sebacil te behandelen. Ik kom er qua toepassing niet helemaal uit en hoop op advies.

Hoe pas ik dit het beste toe en hebben jullie wellicht tips en/of trucs?

Ik ben benieuwd naar ieders mening, maar hoop dat dit genuanceerd gebracht wordt. Het is niet mijn paard dus ik kan helaas niet overal over beslissen. Echter als dingen onderbouwd aangegeven worden kan ik het natuurlijk wel doorsluizen!

Alvast bedankt!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 18:31

Volgens mij was het een 1ml sebacil per liter water.

Wat jullie misschien eens kunnen proberen is DUO Mok, heeft hier na jaren ellende wonderen verricht, ik heb dectomax, sebacil enz enz het hele rataplan geprobeerd, maar niets hielp. Ik neem aan dat de benen geschoren zijn?

https://www.ej.nl/img/duo-protection-mo ... 185046.jpg

Te veel wassen van de benen is niet goed trouwens.

8nnemiek

Re: Hoe sebacil gebruiken? (Tips/advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:11

10ml per emmer van 10 liter :j
En na exact 10 dagen moet je het herhalen (ivm de levenscyclus van de mijt).

Hoe vaak wordt hij behandeld met sebacil? Het klinkt een beetje alsof de mijten resistent zijn geworden. En dan wordt het tijd voor een ander middel. Ik heb zelf goede ervaringen met Cydectin Pour On. Is ook nog eens makkelijker aan te brengen.

Te veel wassen is inderdaad niet goed. Betadine shampoo droogt de huid flink uit, met als gevolg meer schilfers en kloofjes en wondjes.
Hoe wordt het paard gevoerd? Dat kan ook veel schelen. Zo krijgt mijn tinker direct jeuk en dikke benen van voordroog.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 19:32

8nnemiek schreef:

Hoe vaak wordt hij behandeld met sebacil? Het klinkt een beetje alsof de mijten resistent zijn geworden. En dan wordt het tijd voor een ander middel. Ik heb zelf goede ervaringen met Cydectin Pour On. Is ook nog eens makkelijker aan te brengen.

Te veel wassen is inderdaad niet goed. Betadine shampoo droogt de huid flink uit, met als gevolg meer schilfers en kloofjes en wondjes.
Hoe wordt het paard gevoerd? Dat kan ook veel schelen. Zo krijgt mijn tinker direct jeuk en dikke benen van voordroog.

Naar mijn idee wordt de sebacil niet zo strikt om de 10 dagen gedaan. Dus wellicht dat het daardoor ook moeilijker bestreden wordt.
Qua voer weet ik het niet exact, maar weet dat ze vrij arm hooi krijgen, muesli en bepaalde natuurlijke supplementen.

De tip van niet te vaak wassen en het andere middel neem ik ter harte. Bedankt!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:05

Amethyst_ schreef:
8nnemiek schreef:

Naar mijn idee wordt de sebacil niet zo strikt om de 10 dagen gedaan. Dus wellicht dat het daardoor ook moeilijker bestreden wordt.
Qua voer weet ik het niet exact, maar weet dat ze vrij arm hooi krijgen, muesli en bepaalde natuurlijke supplementen.

De tip van niet te vaak wassen en het andere middel neem ik ter harte. Bedankt!

In principe hoef je maar twee maal te wassen met sebacil. 1 maal om de volwassen mijten te doden en na tien dagen om de uitgekomen neten te doden. Houd je dit niet aan, dan zijn de neten volwassen en was alles voor niets. Ik was alleen met betadine voor de sebacil aan, verder niet. Je wast namelijk anders de beschermlaag van de huid weg. Tussendoor verzorg ik de huid met DUO.
Het middel van DUO wat ik aanraadde is niet tegen mijt. Maar helpt wel erg goed tegen schilfers en kloofjes op de huid en verzacht.

Kijk verder uit met gras en voer. Teveel zetmeel en melasse is niet goed en verergert jeuk. Mijn tinker krijgt dieetmix van subli.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:52

Los van de verdunning (die op de verpakking staat): Sebacil is echt gif, dus draag handschoenen en een mondkapje! Zorg dat het niet in het oppervlaktewater komt, heel slecht voor het milieu.
Meningen zijn verdeeld over het uitspoelen uit de sokken ja of nee, ik deed dit bijvoorbeeld niet. Maar ik vond het wassen / weken in een emmer wel zo'n gedoe dat ik op Butox pour on ben overgestapt. Daarmee was hij veel langer mijt-vrij ook.

vikawiek

Re: Hoe sebacil gebruiken? (Tips/advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:28

Volgens mijn dierenarts niet uitspoelen. Vergeet ook niet je stal (als 'ie die heeft) compleet leeg te scheppen en je spullen schoon te maken. Ook dit weer met 10 dagen herhalen

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 06:53

Om de 10 dagen herhalen is echt wel belangrijk. Dan dooemtbreek je de cyclus. Ik zou 8 liter, 8ml doen anders loopt de emmer over en dat ia toch zonde .
Sokken afscheren dan komt het beter op de huid en minder plek waar de eitjes van de mijt kunnen blijven zitten. Ziet er even niet zo fraai uit maar maakt echt(!!) verschil. Sokken komen wel weer terug met paar weken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:14